Annons

Tips för en nybörjare som önskar bli bättre

Produkter
(logga in för att koppla)

fridawilma

Ny medlem
Hej på er!

Jag är en nittonårig tjej som precis insett hur underbart kul det är att fotografera och hur gärna jag vill bli duktig på just detta.

Just nu har jag en Canon EOS 500D och behöver väl egentligen inget "värre" med tanke på min kunskapsnivå. Ändå är jag sugen på att uppdatera mig. Jag har ingen aning om vad som finns där ute eller vad jag ska leta efter. Det jag vet är att jag tycker väldigt mycket om att fota natur, växter och mindre detaljer. Jag är också väldigt intresserad av modellfoto utanför studio och vill bli duktig på just detta.

Vad ska jag tänka på när jag väljer utrustning och har ni några tips på vad som skulle passa mig? Har tyvärr inte hur mycket pengar som helst att lägga på kamerautrustning, 20 000 max!

Tack på förhand! :)

Frida

För modellfoto utanför studio kan en bra början vara en billig reflexskärm och ett 50/1,8. Totalsumma, drygt 1300 kr.

Vill du kunna få mörkare bakgrund men upplyst motiv kan man tillsätta blixtar, så som de sista bilderna här, men då börjar pengarna springa iväg fortare. Just de där bilderna är tagna med en blixt+softbox och har en sladd mellan kameran och blixten. Hade jag vetat vad jag vet idag skulle jag köpt trådlöst direkt.

För landskap och till just din kameramodell är ett 10-22 från Canon ett kanonobjektiv. Den fungerar dock inte på fullformat, men finner du en begagnad kan du alltid sälja den för samma pris som du köper den för. Komplettera med ett halvtonat ND-filter som inte är av märket Cokin.

För macro finns det macroobjektiv både från Canon, sigma och tamron. Jag har aldrig testat dem, så jag kan inte uttala mig om det.

20 000 är inte så litet pengar att lägga på utrustning. Med tanke på vad du skriver så tycker jag det första skulle vara ett kort makrotele. Det funkar utmärkt även som porträttobjektiv.

Här är ett förslag
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/9570993/tamron-af-60-2-0-sp-di-ii-macro-11-till-canon
och ett med mer brännvidd
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/9570993/tamron-af-60-2-0-sp-di-ii-macro-11-till-canon

Båda är mycket fina objektiv men det första kanske ägnar sig litet bättre för porträtt.

/Frode

20 000 är inte så litet pengar att lägga på utrustning. Med tanke på vad du skriver så tycker jag det första skulle vara ett kort makrotele. Det funkar utmärkt även som porträttobjektiv.

Här är ett förslag
och ett med mer brännvidd

Båda är mycket fina objektiv men det första kanske ägnar sig litet bättre för porträtt.

/Frode
Andra länken är fel.

Får kanske rätta mig här. Skaffar du ett sådant som i första länken behöver du t.ex. inte ha 50/1,8 som porträttobjektiv utan kan köra med tamrons både till macro och till porträtt.

Tack så mycket för era svar! :)

Ska definitivt införskaffa mig en reflexskärm och ett makrotele så fort lönen kommer in nästa gång haha :)

Är det värt att lägga pengar på det lite dyrare alternativet eller kommer det första som länkades räcka gott och väl för mig? Är som tidigare nämnts väldigt okunnig och en nybörjare.

Om jag nu ska införskaffa mig blixtar etc. vad bör jag då börja med att införskaffa mig? Feel free att beskriva som om jag vore 5 år, känner mig helt lost i fotovärlden haha.

Tack så mycket för era svar! :)

Ska definitivt införskaffa mig en reflexskärm och ett makrotele så fort lönen kommer in nästa gång haha :)

Är det värt att lägga pengar på det lite dyrare alternativet eller kommer det första som länkades räcka gott och väl för mig? Är som tidigare nämnts väldigt okunnig och en nybörjare.

Om jag nu ska införskaffa mig blixtar etc. vad bör jag då börja med att införskaffa mig? Feel free att beskriva som om jag vore 5 år, känner mig helt lost i fotovärlden haha.
Det som länkas räcker gott och väl. Passa på att läsa litet av recensionerna som finns på fotosidan om just de grejer du ska köpa.

Jag kör blixtar utomhus istället för reflexskärm eftersom jag oftast är ensam med mitt motiv, d.v.s. ingen som kan hålla reflexskärmen. Jag har ett stativ till den, men vinden tar den rätt gärna och jag saknar någon sandsäck att lägga vid foten. Med blixtar har jag dessutom möjlighet att få en mörkare bakgrund som jag skrev om tidigare.

När jag köpte mina blixtar var jag dumsnål. Det innebär att jag har en IR-sändare och en ETTL-kabel som jag egentligen inte hade behövt köpa om jag köpt trådlöst direkt. Nu är du i och för sig nybörjare, så det kanske inte är på tal att börja jobba med trådlösa blixtar ännu. Kör på reflexskärmen och se vad du tycker.

Bilden nedan är tagen med tre speedlites framifrån. Märk att högdagern på molnen är bevarade. Något som är svårt att få till med en liten refexskärm. Objektivet jag körde med var ett 50/1,4, men ett kitobjektiv 18-55 hade fungerat lika bra.

Bilagor

• img_IMG_1836.jpg
    img_IMG_1836.jpg
    84.9 KB · Visningar: 579
Lägg hellre ca 10 000:- på utbildning, kurser, fotoböcker etc innan du förköper dig på utrustning. Kunskap blir aldrig gammalt.

kommer det första som länkades räcka gott och väl för mig?
Det finns inga dåliga makroobjektiv på marknaden!

När det gäller makroobjektiv så är det brännvidd o närgräns som är intressant.
Brännvidden styr det perspektiv du vill kunna använda dig av och hur mycket du får med i bild.
Blommor, kanske 20-100mm.
porträtt, kanske 40-100 mm
Insekter, 90-200 mm
Det finns massor av trådar om makroobjektivköp, leta upp ett par st o läs på lite så kanske det kommer att klarna över vad just du behöver.
Det är svårt att råda för just DIG.
Men du kanske känner ngn som du kan låna av för att testa en dag?

Ta det lugnt med inköpen och köp begagnat, då kommer du betydligt billigare undan, och hinner även komma underfund med vad du faktiskt behöver. Titta inte bara efter hur skarpt ett objektiv är, utan även hur snygg oskärpan är, hur snabbt det fokuserar och om det tål motljus. Här är en bra sida för motljus: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Lens-Flare.aspx?Lens=392&Camera=453&FLI=0&API=1&LensComp=790&CameraComp=453&FLIComp=0&APIComp=1

Kunskap finns här på FS och på resten av internet samt på bibblan. Så fort du stöter på ett ord som du inte förstår, sök på internet. När du kan alla märkliga termer och optiska fenomen så har du samtidigt lärt dig hur kamera&optik fungerar. Jag är också övertygad att du kommit en bra bit på vägen till de fina bilderna. Samla gärna snygga bilder från internet, men spara även ett och annat dåligt exempel att jämföra med.

Tack snälla ni för all hjälp! :) Märker att det finns mycket kunskap att lära sig från på den här sidan! Ska ta till mig allt det ni sagt till framtida inköp.

Som någon skriver är kunskap viktigare än en himla massa utrustning men jag tror ni alla kan hålla med om att det blir så mycket roligare när man får experimentera sig fram. Är så lyckligt lottad att jag faktiskt får mycket kunskap gratis då jag går en medieutbildning men självklart kommer jag läsa böcker, söka på internet och ta del av andras kunskap för att lära mig mer.

Hej på er!

Jag är en nittonårig tjej som precis insett hur underbart kul det är att fotografera och hur gärna jag vill bli duktig på just detta.

Just nu har jag en Canon EOS 500D och behöver väl egentligen inget "värre" med tanke på min kunskapsnivå. Ändå är jag sugen på att uppdatera mig. Jag har ingen aning om vad som finns där ute eller vad jag ska leta efter. Det jag vet är att jag tycker väldigt mycket om att fota natur, växter och mindre detaljer. Jag är också väldigt intresserad av modellfoto utanför studio och vill bli duktig på just detta.

Vad ska jag tänka på när jag väljer utrustning och har ni några tips på vad som skulle passa mig? Har tyvärr inte hur mycket pengar som helst att lägga på kamerautrustning, 20 000 max!

Tack på förhand! :)

Frida

Exakt, så är det,
- du har en riktigt bra utrustning redan, Canon EOS 500D, troligen med kitoptiken, alltså det behövs inget "värre" än så!
Kan du inte med den utrustningen nå till fina resultat, då är ytterligare inköp av kamerahus och optik bortkastade pengar, förutom en bra blixt eller reflexskärm, som tidigare nämnts.
Lägg tid och pengar på fotoböcker/kurser, samt massor med givande övning med din nuvarande utrustning, det är du och inte utrustningen som avgör om resultatet blir bättre, än vad semesterfotografen kan åstadkomma.

Tids nog, när du har fått upp "ångan" kan du fundera över, vad du eventuellt behöver köpa till.

För 20 000:- kan du få en fin begagnad motorcykel, bättre än att köpa massa fotoprylar, minst en person har upptäckt det på Fotosidan. :) :)

Kan du inte med den utrustningen nå till fina resultat, då är ytterligare inköp av kamerahus och optik bortkastade pengar,

Jag har visserligen sagt att jag är nybörjare men vet inte vart jag antytt att jag inte kan få bra resultat med den kamera jag har. Vill utvecklas och för mig funkar det alltid bäst att få testa mig fram själv. SJÄLVKLART läser jag böcker och som man kan läsa högre upp läser jag fotokurser i skolan och kommer att fortsätta med det framöver.

Jag har visserligen sagt att jag är nybörjare men vet inte vart jag antytt att jag inte kan få bra resultat med den kamera jag har. Vill utvecklas och för mig funkar det alltid bäst att få testa mig fram själv. SJÄLVKLART läser jag böcker och som man kan läsa högre upp läser jag fotokurser i skolan och kommer att fortsätta med det framöver.

Bra! I böckerna står det oftast vilken typ av utrustning som behövs för att uppnå den effekt som beskrivs. Dvs vill du fotografera väldigt små saker, köp ett makroobjektiv. Vill du fota på natten med lång slutartid, skaffa ett stativ och en fjärrutlösare. Vill du fota fåglar och vilda djur, då är det ett teleobjektiv du behöver.

ANNONS
Götaplatsens Foto