Annons

Tips och råd ang köp av ny digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

SagaLina

Ny medlem
Jag hade tänkte att jag skulle slå till på en ny kamera i höst men tycker att det är en hel djungel att hitta i.
Har funderat både på systemkamera och digtialkamera men lutar just nu åt en digitalkamera.
Har en blogg, skönhetsblogg, där jag knäpper många produktbilder samt att jag fotar ansikten och naglar en hel del. Det som är viktigt för mig är att kameran klara av att ta närbilder och att färgåtergivningen blir bra.
Idagsläget så fotar jag med min Nokia N8, dvs min mobiltelefon som knäpper bra bilder men som kanske inte tar fullt så nära närbilder som jag skulle önska.

Skulle önska att kamera inte kostar skjortan så min gräns för en digitalkamera är nog någonstans 2500-3500 kr men går det att få en bra kamera som kostar mindre så är det toppen.

Även systemkameror är digitala idag. Systemkameran väljer Du när Du vill kunna byta mella olika objektiv vars egenskaper är svåra eller omöjliga att kombinera i ett objektiv med gott resultat.

Som Du beskriver användningen av kameran så rekommenderar jag att Du går till en välsorterad butik och känner på kamerorna och ber dem hjälpa Dig att välja. I stort sett alla digitalkameror klarar det Du beskriver. Sedan handlar det om hur långt Du vill gå för att nå toppkvalitet på bilderna.

Jag hade tänkte att jag skulle slå till på en ny kamera i höst men tycker att det är en hel djungel att hitta i.
Har funderat både på systemkamera och digtialkamera men lutar just nu åt en digitalkamera.
Har en blogg, skönhetsblogg, där jag knäpper många produktbilder samt att jag fotar ansikten och naglar en hel del. Det som är viktigt för mig är att kameran klara av att ta närbilder och att färgåtergivningen blir bra.
Idagsläget så fotar jag med min Nokia N8, dvs min mobiltelefon som knäpper bra bilder men som kanske inte tar fullt så nära närbilder som jag skulle önska.

Skulle önska att kamera inte kostar skjortan så min gräns för en digitalkamera är nog någonstans 2500-3500 kr men går det att få en bra kamera som kostar mindre så är det toppen.

Bäst är det om du besöker en Fotoaffär, med ett brett sortiment, du skall själv känna på olika kameror, eftersom det är du och ingen annan, som skall välja, - alla dagens kameror håller mycket hög klass!

Hur kameran ligger i handen, lagom vikt, till ett pris du anser är lagom, så enkelt är det.

På FS forum, alltså här, rekommenderar bara varje person sitt eget märke, det råder ett märkesnörderi, helt enkelt!

Sök även på FS forum, - köpråd..

Det här verkar vara ett köp med bra pris/prestandarelation - grundat uteslutande på rapporter från nöjda bloggare på FS - garanterat inget inslag av märkespreferenser.

Eftersom du tar en hel del produktbilder av både större och mindre föremål, kan det vara bra att välja endera en kamera med stort zoomomfång, som exempelvis Canon PowerShot SX150 IS, eller en där man kan sätta på närbildslinser, som Canon PowerShot G12. som dock är rätt mycket dyrare och behöver extra tillbehör för närbilderna om man inte vill ta dem med "makroinställning", som bara fungerar i vidvinkelläge. Närbilder blir ofta bättre när man tar dem lite längre ifrån, och det kräver att man kan ta dem med längre brännvidd. Med långzoomkameran kommer man till hygglig avbildningsskala också utan närbildstillbehör.

Det finns så klart liknande långzoomkameror också från andra tillverkare, och jag har inte en sån kamera, utan det handlar mer om att jag erfarenhetsmässigt vet att det är ganska lättjobbat att kunna ta bilderna från längre håll, och att långzoomkameror fungerar väldigt bra för såna bilder. Det finns också långzoomkameror som är kompakta.

ANNONS