Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på andrakamera tack..!

Produkter
(logga in för att koppla)

-Danneman-

Aktiv medlem
Har i dagsläget en Canon 10D med diverse tillbehör.
Ofta när man är iväg hela familjen så vill kameran med men den blir gärna lite klumpig när huvudorsaken med utflykten inte är att fotografera.
Har därför kikat efter ytterligare en kamera att komplettera med, den ska uppfylla följande krav.

* Mycket liten (fickvänlig).
* Snygg.
* Bra batteritid.
* Minst 4 Mp.
* Minst 2 ggr optisk zoom.
* Snabb.
* Väder- och stryktålig.
* Sambo-vänlig.
* Billig.

Har fastnat lite för Olympus µ[mju:] Mini Digital S men har aldrig sett eller hållt i någon irl.
Skulle gärna höra era åsikter om just den kameran, positiva som negativa.
Har ni några andra kameror som kvalar in så tipsa mig gärna! Ska dock vara i samma prisklass.

Bilagor

• mini.jpg
    mini.jpg
    21.6 KB · Visningar: 455
Ja... Den är väl rätt så i prick med dina specar.. Den är liiiten. Kan dock inte svara på om den är speciellt snabb. Den är väl som de flesta andra...

pålitliga

Pålitliga smidiga kameror är ju Tex en Minox 35gt eller 35 ml , smidig tysk spionkamera . går att hitta ganska sena exemplar för 1000 spänn .
ananrs är ju Rollei 35 en otroligt liten lätt resekamera .
tänk på de som alternativ till det digitala ..
då har du ju riktig tysk-kvalitet
mvh -Ale

Har kikat på Canons Ixus I Zoom också men då får jag lägga till ytterligare 50% av Mini´s pris vilket inte är populärt hos sambon... =)
Analogt går bort direkt oavsett kvalitet eller prestanda, digitalt är det som gäller.

Jag tycker RAW är viktigt i andrakameran också om man alltid annars fotar RAW.

Det finns inte så många andrakameror som kan ta RAW.

Dessutom anser jag att jag skall använda Zoombrowser 5.5 med Raw Image Task 2.2 för båda kamerorna. Den är mycket bra och snabb och logistiskt överlägsen CS och bättre än Rawshootern i färghanteringen. Canon DPP kan inte heller konkurrera med nya ZB.

Ja, då finns det inte så mycket att välja på Canon S45, S50, S60, S70 och om man vill ha det senaste, S80, får man punga ut med ett snabbt fallande nypris.
Jag kommer att byta S50 till S80 så småningom när priset fallit.
Har just bytt min gamla S45 till S50. Prisnivån är mycket bra idag.

Senast ändrad:
I S80 verkar Canon tyvärr ha plockat bort möjligheten att använda RAW (enligt Cyberphoto i alla fall).

Christer1 skrev:
Jag tycker RAW är viktigt i andrakameran också om man alltid annars fotar RAW.

Det finns inte så många andrakameror som kan ta RAW.

Dessutom anser jag att jag skall använda Zoombrowser 5.5 med Raw Image Task 2.2 för båda kamerorna. Den är mycket bra och snabb och logistiskt överlägsen CS och bättre än Rawshootern i färghanteringen. Canon DPP kan inte heller konkurrera med nya ZB.

Ja, då finns det inte så mycket att välja på Canon S45, S50, S60, S70 och om man vill ha det senaste, S80, får man punga ut med ett snabbt fallande nypris.
Jag kommer att byta S50 till S80 så småningom när priset fallit.
Har just bytt min gamla S45 till S50. Prisnivån är mycket bra idag.

Är alltså bara ute efter en kamera som duger till familjealbumet, ev nån förstoring upp till A4 på väggarna här hemma.
Kreditkortsstorlek och inte så tjock, utan den ska gå att stoppa ner i fickan typ...
Ska alltså inte ersätta systemkameran som kommer att användas när det behövs.
En smidig budgetlösning med bibehållen kvalitet alltså...

Jag tycker det är viktigt att både stora kameran och lilla skjortfickskameran fungerar skapligt lika och kan använda i stort sett samma program i efterprocessen. Canon 20D och S50 tycker jag är ett bra par.
Jag vill nämligen helst fotografera i RAW i båda kamerorna och ÖVEREXPONERA 3/4 steg som man sedan i RAW-processen ställer ner 3/4 . Då får man bort väldigt mycket brus i bilderna.

Sedan behöver man absolut inte köpa ny andrakamera, jag sålde min gamla S45 för ett halvår sedan för 3200kr och köpte efterföljaren S50 för 1500kr och det tycker jag är en bra nivå när bra programvara ingår som dessutom kan uppgraderas till senaste version.

ANNONS
Götaplatsens Foto