Annons

Tips på bra bärbar dator

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hej, känner att min P4 2.4GHZ 512RAM inte riktigt hänger med riktigt. Men jag är ingen fena på det här med datormodeller och skulle gärna ha lite tips. Jag har tänkt att köpa begagnat pga prisskillnaden, är det en bra idé? Jag står också i valet och kvalet mellan PC och Mac. Främst ska jag arbeta med bilder på den och den ska vara mobil - svår kombination, 12 tum är grymt för ryggsäcken men värdelöst att jobba med bilder på, tänker mig därför 14-15 tum. Jag jobbar främst med PS och RAW-shooter. Så snälla, vad är det jag ska hålla utkik efter på blocket? Finns det ngn marknadsplats som är bättre eller likvärdig som blocket för beg. datorer?

Hoppas ngn kan hjälpa mig.

MVH // Johan. Just ja, prisspann; <10kkr

Om du hittar en begagnad PowerBook 12" så räcker det bra till. Visst 12" kan kännas lite men jag känner nog att det funkar bra.

Fast tänk på att tolvan saknar DVI-utgång för extern skärm. Jag kör iBook G4 med analog utgång för skärmen och det funkar fint. För mig räcker G4 med 1,5 GB ram bra. När det gäller PowerBook så är nog 15-tummaren vettigast.

Varför begagnat? Kolla tex på Dell 6400, den bör du få under 10000 med core 2 duo och 1 Gb ram och rejäl hd.

så den eviga frågan: Mac eller PC? Jag skiter i designen, det är funktionen jag är ute efter. Jobbar med bilder och snart kommer nya K10D och då blir bildfilerna dubbelt så stora och jag är rädd gamla bettan jag sitter vid nu inte kommer hänga med. Så, vad tror ni är "the shit"?

raskolnikov skrev:
så den eviga frågan: Mac eller PC? Jag skiter i designen, det är funktionen jag är ute efter. Jobbar med bilder och snart kommer nya K10D och då blir bildfilerna dubbelt så stora och jag är rädd gamla bettan jag sitter vid nu inte kommer hänga med. Så, vad tror ni är "the shit"?

Det du känner dig kunna hantera på bästa sätt. Det måste ju vara det viktigaste.

För min del är svaret enkelt. Jag jobbade i 15 år med PC och windows tills jag nyligen bytte jobb och jobbar uteslutande med Mac nu. Jag saknar inget alls från Windows-världen. Som tekniker så känner jag mig mer säker att snabbt kunna lösa de problem som uppstår i programvaror och annat när det gäller Mac. För problem kommer man att stöta på oavsett vilken plattform man väljer även om det är mindre på Mac.
Det tar ett litet tag att ställa om sig för att jobba med en mac eftersom de allra flesta redan är så inställda hur en dator skall vara eftersom man alltid kört windows. Men när man väl gett det en chans så har jag faktiskt ärligt aldrig hört talas om nån som gått över till PC igen. Det måste ju betyda nåt iaf.

Om man saknar någon specialprogramvara som bara går att köra i Windows så kan man ju dessutom faktiskt göra det nu i dom nya Intel-macarna.

/F

Hade samma funderingar som du Johan och köpte mig en ny laptop (PC). Är än så länge klart nöjd (kör CS2 och 8mpx-kamera). Köpte en Acer Aspire 5102 på www.jmedata.se för 8000kr. AMD 62x2 processor (dubbla kärnor), 1GB internminne, 120gb hårddisk, dvd-brännare, 15,4" skärm, plus en massa annat bonusjox som andra datorer i samma prisklass saknar. Går att uppgradera till åtminstone 2gb internminne. Är väl ungefär den prestandan man kan räkna med för det priset, men jag tycker det funkar bra. Det enda kruxet var när jag skulle kalibrera skärmen med min eye-one, det gick inge vidare, så jag gjorde en "grovkalibrering" mot min stationära dator bara genom att spana med ögonen. Funkar för mig, för jag gör ändå finliret på den stationära. Har inte stött på nån vettig laptopskärm någonstans ändå.

Struntade i beg-marknaden, det var inte så mycket billigare när jag kollade.

gå in på www.idg.se och spana in "butiken" och sen "bästa priset" så kan du jämföra massa datorer med varandra i den prisklass du vill. Och sålla sökningen t.ex. efter hur stort internminne du vill ha.

lycka till
/Kentaroo

ANNONS
Götaplatsens Foto