Nettizz
Aktiv medlem
Hej!
Jag behöver sannerligen en ny kompaktkamera då min 10-åriga gamla Sony DSC-S70 nu inte alltid ger mig den kvalité på foton som jag önskar. Ibland blir bilderna bra men oftast blir de mindre bra.
Min önskekamera ser ut så här:
Vill ha fina bilder m naturliga färger och mkt bra skärpa
Ha gott om optisk zoom (men inte så mkt så att stativ krävs)
Jag vill kunna se displayen bra även i solljus
Gärna möjlighet till att kunna montera extern blixt (om inte kamerans egna är tillräcklig)
Ska ge god kvalité på bilder i kvälls- och nattljus "på stan"och inomhus
Ett + är om man kan ta flera bilder tätt efter varandra
Ett + om kameran har sidoutfällbar skärm (typ Canons G12)
Jag är inte intresserad av för mycket fixandes och trixandes utan vill snabbt kunna fotografera ett objekt utan en hel massa inställningar. Jag har kikat på följande modeller och undrar om här är någon som har/har haft någon av följande kameror och som vill delge mig lite information om dem?! Är det t.ex. värt pengarna som en DMC FZ150 eller G12 kostar jämfört med t.ex. de enklare modellerna HX7/HX9 och SX230 HS?
Panasonic Lumix DMC-FZ100
Panasonic Lumix DMC-FZ150
Canon Powershot G12 (för lite zoom?)
Nikon Coolpix 7100
Sony Cybershot DSC-HX7 och även HX9
Sony Alpha Nex-5 (för lite zoom dock)
Canon Powershot S95 (för lite zoom dock)
Canon Powershot SX230 HS
Jag kommer i huvudsak använda kameran till att fotografera min hund och ha med mig kameran i naturen och på semestrar. Vill kunna ta fina närbilder på hunden och på svampar och annat fint i skogen. Behöver dock även zoomen då hunden tenderar att oftast visa sig från sin bästa sida när hon står 20 meter bort (och närmar man sig henne för att ta DEN DÄR bilden ja då flyttar ju hunden på sig naturligtvis, hehehe). Har man djur så måste man vara kvick o
)
Tack på förhand!
/Jeanette
Jag behöver sannerligen en ny kompaktkamera då min 10-åriga gamla Sony DSC-S70 nu inte alltid ger mig den kvalité på foton som jag önskar. Ibland blir bilderna bra men oftast blir de mindre bra.
Min önskekamera ser ut så här:
Vill ha fina bilder m naturliga färger och mkt bra skärpa
Ha gott om optisk zoom (men inte så mkt så att stativ krävs)
Jag vill kunna se displayen bra även i solljus
Gärna möjlighet till att kunna montera extern blixt (om inte kamerans egna är tillräcklig)
Ska ge god kvalité på bilder i kvälls- och nattljus "på stan"och inomhus
Ett + är om man kan ta flera bilder tätt efter varandra
Ett + om kameran har sidoutfällbar skärm (typ Canons G12)
Jag är inte intresserad av för mycket fixandes och trixandes utan vill snabbt kunna fotografera ett objekt utan en hel massa inställningar. Jag har kikat på följande modeller och undrar om här är någon som har/har haft någon av följande kameror och som vill delge mig lite information om dem?! Är det t.ex. värt pengarna som en DMC FZ150 eller G12 kostar jämfört med t.ex. de enklare modellerna HX7/HX9 och SX230 HS?
Panasonic Lumix DMC-FZ100
Panasonic Lumix DMC-FZ150
Canon Powershot G12 (för lite zoom?)
Nikon Coolpix 7100
Sony Cybershot DSC-HX7 och även HX9
Sony Alpha Nex-5 (för lite zoom dock)
Canon Powershot S95 (för lite zoom dock)
Canon Powershot SX230 HS
Jag kommer i huvudsak använda kameran till att fotografera min hund och ha med mig kameran i naturen och på semestrar. Vill kunna ta fina närbilder på hunden och på svampar och annat fint i skogen. Behöver dock även zoomen då hunden tenderar att oftast visa sig från sin bästa sida när hon står 20 meter bort (och närmar man sig henne för att ta DEN DÄR bilden ja då flyttar ju hunden på sig naturligtvis, hehehe). Har man djur så måste man vara kvick o
Tack på förhand!
/Jeanette