Annons

Tips på bra kompaktkamera önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nettizz

Aktiv medlem
Hej!

Jag behöver sannerligen en ny kompaktkamera då min 10-åriga gamla Sony DSC-S70 nu inte alltid ger mig den kvalité på foton som jag önskar. Ibland blir bilderna bra men oftast blir de mindre bra.

Min önskekamera ser ut så här:

Vill ha fina bilder m naturliga färger och mkt bra skärpa
Ha gott om optisk zoom (men inte så mkt så att stativ krävs)
Jag vill kunna se displayen bra även i solljus
Gärna möjlighet till att kunna montera extern blixt (om inte kamerans egna är tillräcklig)
Ska ge god kvalité på bilder i kvälls- och nattljus "på stan"och inomhus
Ett + är om man kan ta flera bilder tätt efter varandra
Ett + om kameran har sidoutfällbar skärm (typ Canons G12)

Jag är inte intresserad av för mycket fixandes och trixandes utan vill snabbt kunna fotografera ett objekt utan en hel massa inställningar. Jag har kikat på följande modeller och undrar om här är någon som har/har haft någon av följande kameror och som vill delge mig lite information om dem?! Är det t.ex. värt pengarna som en DMC FZ150 eller G12 kostar jämfört med t.ex. de enklare modellerna HX7/HX9 och SX230 HS?

Panasonic Lumix DMC-FZ100
Panasonic Lumix DMC-FZ150
Canon Powershot G12 (för lite zoom?)
Nikon Coolpix 7100
Sony Cybershot DSC-HX7 och även HX9
Sony Alpha Nex-5 (för lite zoom dock)
Canon Powershot S95 (för lite zoom dock)
Canon Powershot SX230 HS

Jag kommer i huvudsak använda kameran till att fotografera min hund och ha med mig kameran i naturen och på semestrar. Vill kunna ta fina närbilder på hunden och på svampar och annat fint i skogen. Behöver dock även zoomen då hunden tenderar att oftast visa sig från sin bästa sida när hon står 20 meter bort (och närmar man sig henne för att ta DEN DÄR bilden ja då flyttar ju hunden på sig naturligtvis, hehehe). Har man djur så måste man vara kvick o:))

Tack på förhand!

/Jeanette

En instegs-systemkamera för 5-6000 kan allt det du vill fast 10 gånger bättre än en kompakt.

Tex Sony Alpha Nex-5 som du nämner, den har ju den brännvidden du köper till den. Tycekr du 18-55 är kort så köper du 18-200. Dock blir ju det dyrare men du förstår?

En Nikon D3100 med 18-105 skulle kanske passa, enda som fattas från din önskelista är vinklingsbar LCD. D5100 har det men den kostar lite mer.

D3100 med 18-105 kan du få ny för under 5500kr.

Tack Bengt!

En instegs-systemkamera för 5-6000 kan allt det du vill fast 10 gånger bättre än en kompakt.

Tex Sony Alpha Nex-5 som du nämner, den har ju den brännvidden du köper till den. Tycekr du 18-55 är kort så köper du 18-200. Dock blir ju det dyrare men du förstår?

En Nikon D3100 med 18-105 skulle kanske passa, enda som fattas från din önskelista är vinklingsbar LCD. D5100 har det men den kostar lite mer.

D3100 med 18-105 kan du få ny för under 5500kr.

Hej Bengt!

Tusen tack för svar! Systemkameror skrämmer mig lite då de verkar vara lite för avancerade kameror. Jag kan inte ett dugg om optik och är relativt oinvigd i fotovärlden överhuvudtaget så frågan är om en sådan kamera verkligen är något för mig? Hur långt kan en D3100 med 18-105objektiv zooma då och hur är det med vidvinkel (som jag tror jag har förstått rätt vad det är, hehehe...)

Vänligen
Jeanette

En systemkamera kan vara lika enkel att använda som en kompaktkamera, dvs, bara titta och tryck. Men du har möjligheter att bättre bilder då systemkameror har bättre bildkvalité framförallt när det är mörkt, samt snabbare autofokus och snabbare bildtagning (fler bilder per sekund).

Ett 18-105 ger mer zoom än t.ex. Canon G12. Med en systemkamera kan du sedan komplettera med ett objektiv som har mer tele ifall behov finnes. Enklast är att ta en titt hos din lokala fotohandlare eller någon bekant för att se om objektivet "räcker till".

Tack tack!

Tack för era svar! Nikon D3100-kameran låter onekligen intressant så jag håller på med att kolla nätpriser. Hojta gärna till om ni skulle hitta den (VR-modellen med 18-105 objektiv) till ett bra pris någonstans.

Tar även tacksamt emot info om övriga kameror också som ni tror skulle kunna vara passande mig.

Vänligen
Jeanette

Tack för era svar! Nikon D3100-kameran låter onekligen intressant så jag håller på med att kolla nätpriser. Hojta gärna till om ni skulle hitta den (VR-modellen med 18-105 objektiv) till ett bra pris någonstans.

Tar även tacksamt emot info om övriga kameror också som ni tror skulle kunna vara passande mig.

Vänligen
Jeanette

Det är inte själva kameran som är VR-modellen, det är objektiven som är med eller utan VR.

Enligt prisjakt är det Proshop och Fotokungen som är billigast på D3100 + 18-105 = 5450kr.

Hej!

Jag behöver sannerligen en ny kompaktkamera då min 10-åriga gamla Sony DSC-S70 nu inte alltid ger mig den kvalité på foton som jag önskar. Ibland blir bilderna bra men oftast blir de mindre bra.

Min önskekamera ser ut så här:

Vill ha fina bilder m naturliga färger och mkt bra skärpa
Ha gott om optisk zoom (men inte så mkt så att stativ krävs)
Jag vill kunna se displayen bra även i solljus
Gärna möjlighet till att kunna montera extern blixt (om inte kamerans egna är tillräcklig)
Ska ge god kvalité på bilder i kvälls- och nattljus "på stan"och inomhus
Ett + är om man kan ta flera bilder tätt efter varandra
Ett + om kameran har sidoutfällbar skärm (typ Canons G12)

Jag är inte intresserad av för mycket fixandes och trixandes utan vill snabbt kunna fotografera ett objekt utan en hel massa inställningar. Jag har kikat på följande modeller och undrar om här är någon som har/har haft någon av följande kameror och som vill delge mig lite information om dem?! Är det t.ex. värt pengarna som en DMC FZ150 eller G12 kostar jämfört med t.ex. de enklare modellerna HX7/HX9 och SX230 HS?

Panasonic Lumix DMC-FZ100
Panasonic Lumix DMC-FZ150
Canon Powershot G12 (för lite zoom?)
Nikon Coolpix 7100
Sony Cybershot DSC-HX7 och även HX9
Sony Alpha Nex-5 (för lite zoom dock)
Canon Powershot S95 (för lite zoom dock)
Canon Powershot SX230 HS

Jag kommer i huvudsak använda kameran till att fotografera min hund och ha med mig kameran i naturen och på semestrar. Vill kunna ta fina närbilder på hunden och på svampar och annat fint i skogen. Behöver dock även zoomen då hunden tenderar att oftast visa sig från sin bästa sida när hon står 20 meter bort (och närmar man sig henne för att ta DEN DÄR bilden ja då flyttar ju hunden på sig naturligtvis, hehehe). Har man djur så måste man vara kvick o:))

Tack på förhand!

/Jeanette

Hej! Då jag ser ett par modeller/märken som jag själv tittat på, så kan jag tipsa om att kika på Cyberphotos tester, där får man ganska bra uppfattning om hur bilderna blir och hur de funkar. Kolla även youtube, finns en hel del tester där med.
För min del så står jag och väljer mellan Canon Powershot SX40HS och Panasonic Lumix DMC-FZ150 (Möjligen också FZ 48) Fördelen med dessa är att bilderna tydligen ska bli bättre iom. att de sänkt från 14.1 till 12.1 megapixlar.

Jag har varit och "kännt" på Canonkameran och den känns stor, har tyngd och tydlig skärm, även den optiska sökaren ok, men naturligtvis inte som på en systemkamera.

Jag vill också ha en kamera med "allt-i-ett" och bryr mig inte om att "man ska ha system", det är nämligen så att den kamera som är smidig, den kommer jag att ta med mig och använda!
För till syvende och sist, så är det den kamera som blir använd, som är den bästa, och ger bilder.
Och jag har haft systemkamera, på den "gamla goda analoga tiden"

Tack för alla råd och tips!

Hej igen!

Jodå, jag har kollat Cyberphotos alla tester gällande intressanta kameror men jag tycker det är svårt att se på testbilderna vilka kameror som tar bilder bättre än någon annan. Sedan vad det gäller själva kamerornas funktioner mm så skiljer det sig ju lite dem alla emellan, en del har det ena som man skulle vilja ha men inte det andra och vice versa (finns inte den som har "allt" som jag skulle önska, inte bland kompakterna som ju är de jag har kollat på). Nu har jag börjat titta på systemkamera och har fastnat för Nikon D3100 modellen och jag har hittat en som är 2 månader gammal för 3500:- med det lilla 18/55 VR objektivet. Har dock hittat extra objektiv (även de några månader gamla) i storleken 18/105 VR för mellan 1000-1500:-. Jag tror att jag kommer att nappa på detta och kan då bara hoppas på att jag inte kommer att tycka att kameran är för krånglig att använda så att den blir liggandes.

Jag har också känt på G12:an och där tyckte jag att tummen hamnade lite knasigt baktill på kameran då det liksom inte riktigt finns plats ens för en tjejtumme o:) De andra kamerorna i min lista har jag ej tittat på irl (ej ens den jag nu troligen tänker köpa).

Har också kollat på lite bild och film-resultat efter några av kamerorna på Youtube men hujedamig vilka förskräckliga fotografer/filmare som står bakom kameran i flertalet fall, de gör sannerligen inte kamerorna rättvisa - får man hoppas iallafall *s*, hehehe...

Jodå, Panasonic Lumix DMC-FZ150 verkar inte heller pjåkig och skulle mest troligt bli mitt köp om jag nu skulle få för mig att ändra mig till en kompaktmodell, man verkar få en del för pengarna där. MEN, tror jag får ytterligare för pengarna om jag köper Nikon-systemaren om jag nu får den m lilla objektivet + det extra lite större objektivet till beloppen ovan förstås. Jag har aldrig haft en systemare men någon gång kanske ska vara den första?!?

Ska hoppa in på Cyberphoto innan bedtime och kolla Canon Powershot SX40 HS, jag blev lite nyfiken o:))

P.S.
En kanonsida det här, där man får hjälpsamma och vänliga svar*

Vänligen
Jeanette

Senast ändrad:
citat Nettiz: Jag har också känt på G12:an och där tyckte jag att tummen hamnade lite knasigt baktill på kameran då det liksom inte riktigt finns plats ens för en tjejtumme o:) slut citat.

Ja, trots att det är kompaktkamera man frågar om ;-) och eftersom jag trots att jag "nästan" bestämt mig fortfarande "velar lite" så får jag tacka dig också för den infon!

Tror nästan att jag slår till som en tidig julklapp.

Synd att det finns så lite skrivet från användare av "superzoom-kompakter" och kompakter på gränsen till systemare, men de får väl inte plats i "finrummet" ;-)

Man får förlita sig till testerna...
Och sitt eget vetande...

Lycka till!

citat Nettiz: Jag har också känt på G12:an och där tyckte jag att tummen hamnade lite knasigt baktill på kameran då det liksom inte riktigt finns plats ens för en tjejtumme o:) slut citat.

Ja, trots att det är kompaktkamera man frågar om ;-) och eftersom jag trots att jag "nästan" bestämt mig fortfarande "velar lite" så får jag tacka dig också för den infon!

Tror nästan att jag slår till som en tidig julklapp.

Synd att det finns så lite skrivet från användare av "superzoom-kompakter" och kompakter på gränsen till systemare, men de får väl inte plats i "finrummet" ;-)

Man får förlita sig till testerna...
Och sitt eget vetande...

Lycka till!

Hej!

Precis, är inte helt lätt att få så mkt. info om superzoom-kompakterna. Det jag t.ex. undrar är om när det är så pass mkt zoom som Panasonic Lumix DMC-FZ150 har om det räcker med en stadig hand för att nyttja zoomen fullt ut eller om ett stativ är ett måste, likaså om bildkvalitén blir bra när man har full zoom (troligen icke men hade ändå velat fått veta lite mer här).

Jag tycks dock ha fått klart för mig att det bildkvalitetsmässigt ska vara en klar skillnad med en "systemare" kontra en "kompaktare" och att den förstnämnda inte nödvändigtvis alls behöver vara krångligare än den sistnämnda.

Det är en djungel det här med att hitta RÄTT kamera, den ska ju inte bara passa ens syften utan också helst plånbokens "storlek" o:))

Angående "systemaren" som jag tycks ha bestämt mig för, Nikon D3100, det som oroar mig där är om bildskärmens upplösning verkligen är tillräckligt. 230000 pixels är ju inte mkt. Hoppas verkligen att man ser något i solljus och på lite mörkare platser. Den gamla 1800-talskameran jag nu har är hopplös vad gäller detta utan ofta får man bara klicka och chansa och hoppas att motivet kom med på bilden, hehehe o:))))

Lycka till du också med att hitta dig en guldklimp till kamera som du blir supernöjd med! Om inte annat så får vi väl gråta ut mot varandras axlar här på forumet sedan, hahaha:-

Vänligen
Jeanette

Angående "systemaren" som jag tycks ha bestämt mig för, Nikon D3100, det som oroar mig där är om bildskärmens upplösning verkligen är tillräckligt. 230000 pixels är ju inte mkt. Hoppas verkligen att man ser något i solljus och på lite mörkare platser.

D3100 med 18-105VR är ett bra val.
Men D5100 med samma objektiv är bättre för "bara" 1800kr extra. Det du får för pengarna är:
Modernare och bättre bildsensor, bättre färger, bättre bilder i sämre ljus.
Bättre LCD med 4 ggr fler pixels, samt att den går att vrida/vinkla.
En snabbare kamera.
Bättre video.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond5100/

D3100 med 18-105VR är ett bra val.
Men D5100 med samma objektiv är bättre för "bara" 1800kr extra. Det du får för pengarna är:
Modernare och bättre bildsensor, bättre färger, bättre bilder i sämre ljus.
Bättre LCD med 4 ggr fler pixels, samt att den går att vrida/vinkla.
En snabbare kamera.
Bättre video.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond5100/

Tusen tack för det tipset Anders!

Vänligen
Jeanette

Tips kompaktkamera

(Detta är dock inte någon av kamerorna som du hade tittat på men ett tips iallafall)

Det låter som om min kompaktkamera som jag äger skulle passa dig bra, Sony DSC 350.
Jag själv brukar också ta kort på min hund, i skogen och på växter.

Bra med kameran är:
Bilderna blir skarpa
Det går att ta 3 kort på rad samt finns det möjlighet till panoramabilder och video.
Kameran har "intelligent läge", men man kan även göra lite inställningar.

Tyvärr så vet jag inte om kameran säljs fortfarande men det finns "fullfölljare" i samma typ av kamera.

Här är ett bildspel med bilder jag har tagit på just "autoläget" så att du kan se bilder man kan ta:
http://www.youtube.com/watch?v=1ax9RKVu-O0

Mer info: http://www.sony.se/product/dsc-w-series/dsc-w350#pageType=TechnicalSpecs

Det låter som om min kompaktkamera som jag äger skulle passa dig bra, Sony DSC 350.
Jag själv brukar också ta kort på min hund, i skogen och på växter.

Här är ett bildspel med bilder jag har tagit på just "autoläget" så att du kan se bilder man kan ta:
http://www.youtube.com/watch?v=1ax9RKVu-O0

Det var fina bilder du har tagit! Jag ska ta mig en titt på vad din kamera är för modell*

Vänligen
Jeanette

Vill du kunna filma? - Välj Sony

Nja, filma är väl egentligen kanske inte vad jag har tänkt. Har en bra Sony-videokamera till det. Har fått för mig att ska man filma för bästa resultat då ska man ha en videokamera och ska man fota för bästa resultat så ska man ha en kamera men jag kan ju vara ute och cykla o:)

Vänligen
Jeanette

ANNONS
Götaplatsens Foto