Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på digital efterarbetning

Produkter
(logga in för att koppla)

timlu

Aktiv medlem
Jag kom på ett sätt att minska kontrasten på ett snyggare sätt än att bara dra i reglagen för kontrast (då det i allmänhet blir en rätt tråkig effekt).

Såhär ser proceduren ut:
Lägg en kopia av bilden i ett nytt lager. Gör sedan denna kopia svart-vit (desaturate) och invertera färgerna i detta lager. Välj "overlay"-läge. Tadaa! Kontrasterna har minskat på ett mycket behagligt sätt! Vill man öka skärpan också så lägger man på gaussisk oskärpa på det svart-vita lagret.

Har ni några bra tips att dela med er av för hur ni gör digital efterarbetning?

Testade din metod och gillade den starkt! Funkade perfekt för flera av mina bilder, den ska jag ta fasta på!

Tack för tipset!

//_MaTeS_

Eh? Har ni några bildexempel där det blev bra? Jag testade med gruppbilden jag hade uppe och det ser ut som, ja, jag vet inte riktigt vad... kanske en skrivare med fel på bläcket eller något.

Men kul tips på effekter är alltid kul, kanske funkar bra på någon annan typ av bilder (det var främst hudtonerna som blev konstiga)

ANNONS
Götaplatsens Foto