Annons

Tips på ett bra macro obejktiv till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Dragonfly

Aktiv medlem
Söker ett bra macro till min D70 som har avbildningsskala 1:1 och ett lågt arbetsavstånd!
Någon som kan rekomendera nått?

Men visst blir arbetsavståndet på gränsen till besvärande kort om man vill ha 1:1, eller? (med 60mm jämfört med 150mm)

150mm har 38cm närgräns vid 1:1
60:an bör ha runt 20cm

räknat från filmplan/ccd

60:an kan skrämma insekter.

Tack för att ni gör det så svårt för mej *s*
Både Nikon AF 60mm f/2.8D Micro-Nikkor och Sigma 150/2,8 är ju jättebra!

Har du tid på dig och inte behöver ljusmätning utan kan använda histogrammet, skulle jag varmt rekommendera det begagnade Tamron 90mm f/2,5 jag säljer! ;-) Blir 180mm f/5 1:1 med den dedikerade konvertern.

Har du mera pengar och vill ha ljusmätning och AF verkar ju Sigma 150mm grymt bra! Tamrons nuvarande makro, 90mm f/2,8 är grymt bra också, men jag gillar arbetsavstånd.

/Pontus

Pontus efter som jag är helt grön med min D70 så lär jag nog behöva ljusmätning :)
Tack för erbjudandet och tipset!

Jag har Sigmas 150:a och Nikkors 60:a. Kompletterar varandra ganska bra. För insekter kör jag 150 eftersom dom sticker om man kommer för nära. Blommor och andra "fasta" mål 60. Risken för skakoskärpa minskar betydligt med 60. Fick jag bara ha en skulle det vara 150:an.

Tack göran! Lite besviken är jag nog eller så är jag så dålig på att fota.... Kolla in mina macro bilder får du se vad du tycker? Själv tycker jag att jag inte får riktig skärpa o djup i bilderna!

Jag tycker det ser ut som det är skakoskärpa på ett par av bilderna, har du stativ när du fotar?
När du är väldigt nära så är skärpedjupet extremt kort så flyttar man sig det allra minsta så är skärpan borta. Jag hittade en bild som jag har på FS taget med 60an ; http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=407593&set=lp

Fortsätt att prova du, det går att få till otroligt skarpa bilder med den, testa att fota en tiokrona på kortaste avståndet, där är skärpedjupet 1mm oavsett bländare så det gäller att hålla kameran plant ;-)

Lycka till!
/Göran

ANNONS
Götaplatsens Foto