Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Jag är i stort behov av en extern hårddisk som backup för min bärbara dator. Det vore illa om min dator skulle krascha en dag (den är visserligen ny men jag tar inga chanser). Så jag är i behov av en extern hårddisk att lagra främst filmer och foton i, men även några dokument.

Vad har ni för tips? Läst att externa hårddiskar av plast tenderar att bli varma, stämmer det? Vad ska den helst vara gjord av?

Helst inte för dyr, desto billigare ju bättre. Finns det något jag bör tänka på i mitt val av extern hårddisk eller är det bara att köpa vilken som helst?

Jag tycker dessa är bra och till ett vettigt pris. (WESTERN DIGITAL ELEMENTS DESKTOP NEW EDITION 1.5TB USB 2.0 BLACK) Kostar 995.- ink moms ex frakt.

http://www.dustinhome.se/pd_5010369603.aspx

Har själv två stycken.

Som alltid så skall du undvika att ställa såväl din bärbara som en extern disk på något väldigt mjukt som t.ex. en säng. Ventilationen hindras och då kan du få värmeproblem. Disken passar bäst till att vara ren lagringsplats. Det materialet som du arbetar med var och varannan dag, ligger bäst på datorn (med en backup någon annanstans) Kopiera ner dina filer med jämna mellanrum. Antingen manuellt eller med någon typ av backup program.

Jag tycker det är mycket praktiskt med en som inte behöver en separat el-sladd utan bara behöver kopplas till datorn. Ju färre sladdar desto bättre.

Western Digital är för det mesta bra specielt deras "stående" modeller, dom liggandes brukar kunna överhetta oavsett underlag om dom går hela tiden. Dom flesta USB-diskar är inte gjorda för att gå hela tiden så det är oftast en riktigt bra idé att stänga av dom (dra ut sladden) när man inte använder dom.

/Karl

PS. WDs liggande 1.5TB är riktigt långsam, fast till backup funkar dom ok.

Disken passar bäst till att vara ren lagringsplats. Det materialet som du arbetar med var och varannan dag, ligger bäst på datorn (med en backup någon annanstans) Kopiera ner dina filer med jämna mellanrum. Antingen manuellt eller med någon typ av backup program.

Jag trodde att man hade extern hårddisk som backup också, fast vid närmare eftertanke skulle min bärbara dator bli full inom nära framtid. Ska jag göra backup på hårddisken i sin tur med då?

Vad är backup-program för något? =$

Jag tycker det är mycket praktiskt med en som inte behöver en separat el-sladd utan bara behöver kopplas till datorn. Ju färre sladdar desto bättre.

Haha, synd de har sladdar överhuvudtaget. Det var så min första hårddisk gick i golvet för flera år sedan. Den var visserligen klumpigt placerad men utan sladden hade den trots allt inte åkt i golvet...

Jag trodde att man hade extern hårddisk som backup också, fast vid närmare eftertanke skulle min bärbara dator bli full inom nära framtid. Ska jag göra backup på hårddisken i sin tur med då?

Vad är backup-program för något? =$

Du skall alltid ha en kopia över dina filer. Det är det som kallas för backup. Det är bara en tidsfråga innan du kvaddar en fil, stöld, virus eller mekaniskt fel. Programmen behöver du aldrig ta en backup på men det kan vara praktiskt att försöka hitta de kataloger som gömmer sig i programkatalogen där just dina inställningar lagras. T.ex. i PS så kan du skapa egna makron och penslar. Väldigt bra att kopiera dessa katalogerna.

Jag tycker det är behändigt att använda en extern disk som backup. Lite av meningen är att disken skall vara på annat ställe än datorn även om det för det mesta känns väldigt opraktiskt. Som redan påpekats, så är den disken som jag föreslog långsam men hyggligt billig om du ser till utrymmet. M.a.o. ingen disk som du jobbar mot.

Backup program. Ett program som hjälper dig att köra över en kopia av dina filer till något annat lagringsutrymme. För det mesta så går det att ställa in, så programmet kopierar enbart förändrade/nya filer. Brukar inte ta så lång tid när du väl har gjort den första kopian.

Jag rekommenderar dig starkt att regelbundet kopiera dina filer.

Du skall alltid ha en kopia över dina filer. Det är det som kallas för backup. Det är bara en tidsfråga innan du kvaddar en fil, stöld, virus eller mekaniskt fel. Programmen behöver du aldrig ta en backup på men det kan vara praktiskt att försöka hitta de kataloger som gömmer sig i programkatalogen där just dina inställningar lagras. T.ex. i PS så kan du skapa egna makron och penslar. Väldigt bra att kopiera dessa katalogerna.

Jag tycker det är behändigt att använda en extern disk som backup. Lite av meningen är att disken skall vara på annat ställe än datorn även om det för det mesta känns väldigt opraktiskt. Som redan påpekats, så är den disken som jag föreslog långsam men hyggligt billig om du ser till utrymmet. M.a.o. ingen disk som du jobbar mot.

Ja, jag har i dagsläget ingen backup så måste köpa en extern hårddisk att kopiera över allt på.

Backup program. Ett program som hjälper dig att köra över en kopia av dina filer till något annat lagringsutrymme. För det mesta så går det att ställa in, så programmet kopierar enbart förändrade/nya filer. Brukar inte ta så lång tid när du väl har gjort den första kopian.

Jag rekommenderar dig starkt att regelbundet kopiera dina filer.

Jo, jag har något som heter "Säkerhetskopiering och åtserställning" i menyn. Kanske är det. =)

På tal om att ställa in programmet så den kopierar över enbart förändrade/nya filer, vad är det som sker när den kopiera över förändrade eller gamla filar? Menar, blir det dubbletter eller hur fungerar det? Menar så inte externa hårddisken blir full av massa dubbletter som tar onödigt utrymme sam förvirrad.

Western Digital är för det mesta bra specielt deras "stående" modeller, dom liggandes brukar kunna överhetta oavsett underlag om dom går hela tiden. Dom flesta USB-diskar är inte gjorda för att gå hela tiden så det är oftast en riktigt bra idé att stänga av dom (dra ut sladden) när man inte använder dom.

/Karl

PS. WDs liggande 1.5TB är riktigt långsam, fast till backup funkar dom ok.

Tips på en stående modell? Helst inte för dyr.

Jag har kikat på ethernet/NAS på Dustinhome. De flesta där kostar minimum 1000+. Vilken rekommenderar ni?

Absolut. Ska den dessutom vara till en bärbar dator (som i trådstartarens fall) är det ju bra om den är liten och bärbar också. Det finns många olika märken, själv kör jag med WD Passport som är lätt och smidig och bara behöver en kort usb-sladd. Ungefär 700 kr för 500 gig.

Ska man bara ha disken stående hemma kanske det är en trådlös man ska ha.

Western Digital Elements eller Lacie 1Tb eller 1.5Tb är mest prisvärda just nu. Har dessa och har inte haft några problem som helst.

Köp de billigaste du hittar - en snabbkoll ger ungefär:

Western Digital Elements Desktop 2.0 1.5TB = 995:- och 750: för 1Tb

Inga fartmonster, men behövs inte heller. Går bra att lagra på och inga problem att se full-HD material från dom heller.

Det är den här du ska ha:
http://www.dustinhome.se/pd_5010140087.aspx
... och köra i Raid1.

Alt. den billigare versionen med 2x500GB.

Shit, 5 års garanti? xD

Vill helst hitta en för ca 1000 spänn för tänkte köpa en till lite senare att förvara utanför hemmet. Hittade flera från samma märke för runt 1000 spänn och mindre som var stående. Hur är dessa? Jag vill ha någon enkel/lättanvänd och dess huvudsyfte kommer vara att lagra och ha som backup för film i full HD och foton.

http://www.dustinhome.se/pd_5010333001.aspx 949:-
http://www.dustinhome.se/pd_5010364638.aspx 1045:-

Hur är dessa?

Absolut. Ska den dessutom vara till en bärbar dator (som i trådstartarens fall) är det ju bra om den är liten och bärbar också. Det finns många olika märken, själv kör jag med WD Passport som är lätt och smidig och bara behöver en kort usb-sladd. Ungefär 700 kr för 500 gig.

Ska man bara ha disken stående hemma kanske det är en trådlös man ska ha.

Tips på någon bra (gärna med länk)? Ja, jag har en bärbar och disken ska främst lagra och fungera som backup. =)

Western Digital Elements eller Lacie 1Tb eller 1.5Tb är mest prisvärda just nu. Har dessa och har inte haft några problem som helst.

Ok! =)

Köp de billigaste du hittar - en snabbkoll ger ungefär:

Western Digital Elements Desktop 2.0 1.5TB = 995:- och 750: för 1Tb

Inga fartmonster, men behövs inte heller. Går bra att lagra på och inga problem att se full-HD material från dom heller.

Det där är en liggande modell, finns ju stående modeller för samma pris så vill inte köpa en liggande då.

T.ex.
http://www.dustinhome.se/pd_5010333001.aspx 949:-

ANNONS
Götaplatsens Foto