Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på färgfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

LePhotographeur

Ny medlem
Hej allesammans,

Har en Nikon F5 som jag hitills matat med Tri X400 men vill nu testa lite färgfilm, vad rekommenderas?

Skall resa till Istanbul och kommer gå omkring mycket, så det blir en hel del gatufotografiering och ja, fota så mycket som möjligt. Vill gärna ha lite tryck i färgerna.

Vad rekommenderas?
Ektar 100?
Fujis Superia?

Tackar på förhand!

Åh, jag vill också åka till Istanbul!

Ska du skanna själv eller lämna in för att få kopior ?

Ektar 100 är en grym film! Speciellt i kvälls-sol. Hudtonerna blir sådär klassiskt filmiskt mustiga och varma. Jag har hört att vissa tycker den är svår att skanna. Men enligt mig är den enkel att skanna.. Men det beror väl på arbetsflöde, skanner o programvara osv..

Fuji Superia 200 är en otroligt prisvärd film. Väldigt bra till det mesta faktiskt. Enkel att skanna är den också och väldigt smått korn dessutom. OBS, den får inte underexponeras, ställ kameran på iso 100 när du kör superia 200 så kommer du inte bli missnöjd. Negativ färgfilm kan inte bli överexponerad, iaf enligt min erfarenhet, dock så är det svårare att skanna extremt överexponerad film, ja om vi talar typ över 3-4 steg :)

Annars finns ju såklart Nya Portra 400 som antagligen är den sista negativa färgfilmen som kommer släppas någonsin. Den är otrolig, framförallt till småbild då kornet är så smått. Dessutom klarar den underexponering extremt galant :)

Om budgeten finns så rekommenderar jag utan tvekan Nya Portra 400. Annars så får du nästintill lika bra resultat med Superia 200 men med ca 2 steg mindre ljusstyrka (portra kan exponeras efter 400 med perfekt resultat, medans Supera 200 behöver exponeras efter iso 100 för att ge ultimat resultat.

Lycka till och glöm inte att länka sen till bilderna när du kommit hem igen!

Ektar 100 är en grym film! Speciellt i kvälls-sol. Hudtonerna blir sådär klassiskt filmiskt mustiga och varma. Jag har hört att vissa tycker den är svår att skanna. Men enligt mig är den enkel att skanna.. Men det beror väl på arbetsflöde, skanner o programvara osv..

Fuji Superia 200 är en otroligt prisvärd film. Väldigt bra till det mesta faktiskt. Enkel att skanna är den också och väldigt smått korn dessutom.

Annars finns ju såklart Nya Portra 400 som nog är den sista negativa färgfilmen som kommer släppas någonsin. Den är otrolig, framförallt till småbild då kornet är så smått. Dessutom klarar den både underexponering och överexponering extremt galant :)

Tack Mr Karisma för tipsen.
Får nästan testa en av varje.:)
Och tack för tipsen om Porta400, den hade jag missat.

EDIT:
Absolut att bilder kommer sedan när det framkallats!

Min favorit tidigare var Fuji Reala och Kodaks framkallning då det fanns. Det blev många rullar med min Yasica T5. Men Superia funkar även det rätt bra. Har även plåtat en del med Kodak Potra (fick 20 st 120 rullar härmodagen) men det är mera för studiofotografering och har aldrig lyckas få bra resultat förutom Poträtt. Men dom är lättscannade.

Vill man fånga det Gröna så är det dia filmen Fuji Veliva som gäller. Annars kör jag mest Dia och det är Provia som sitter i. Gillar färgerna och det är något där som jag inte får fram när jag kör digitalt. Har Nikon ED5000 scanner.

Min favorit tidigare var Fuji Reala och Kodaks framkallning då det fanns. Det blev många rullar med min Yasica T5. Men Superia funkar även det rätt bra. Har även plåtat en del med Kodak Potra (fick 20 st 120 rullar härmodagen) men det är mera för studiofotografering och har aldrig lyckas få bra resultat förutom Poträtt. Men dom är lättscannade.

Vill man fånga det Gröna så är det dia filmen Fuji Veliva som gäller. Annars kör jag mest Dia och det är Provia som sitter i. Gillar färgerna och det är något där som jag inte får fram när jag kör digitalt. Har Nikon ED5000 scanner.

Ahh, ok!
Tack för ytterligare tips, googlar runt för att se hur det kan se ut.

Hur är NIkon scannern?
Jag är också i tankarna om att köpa en scanner för att läsa in negativen..

Ahh, ok!

Hur är NIkon scannern?

Jag har bara kört dia med den så jag kan inte uttala mig hur den funkar på neg film. Neg har jag mest scannat med min Epson 4990 så det har varit stora volymer och inte så stort behov av upplösning. Mellanformat kör jag även på min Epson. Använder Vuescan på Niconscannern och Epsons egna på Flatbedden.

Naturligtvis Ska Du förlita Dej till Fuji Superia X-TRA, ISO-8oo...!, inget annat.
Då "är Du Rätt"!

Mvh: L.C.S.S.

Superia Xtra 800 är jättebra, men den måste också exponeras ett steg mer. Så då gäller iso 400. Superia Xtra 800 blir kornigare än Nya Portra 400 iso 400.
Superia Xtra 800 går extremt bra att pressa till iso 1600.

Ahh, ok!

Hur är NIkon scannern?

Det bästa som går att få tag just nu för både småbild och mellanformat är nya Plustek 120. Dock så ligger den på runt 18.000kr i Sverige.. Annars finns ju plusteks varianter för småbild som ger mycket bra resultat för runt 2000kr.

ANNONS
Götaplatsens Foto