Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på fotosafari Afrika

Produkter
(logga in för att koppla)

Johangh

Ny medlem
Tjena!
Letar lite efter tips på var man ska vända sig för lite safari i Afrika för fotografering. Kollat lite och verkar som Tanzania-Seringeti är intressant. Har ni några tips om andra ställen eller vad som kan vara bra att tänka på? Några nära vänner var med intresserade men fotointresset är nog mest hos mig. Så någon som har tips för ställen där man kan kombinera foto med något annat uppskattas också.

Tjena!
Letar lite efter tips på var man ska vända sig för lite safari i Afrika för fotografering. Kollat lite och verkar som Tanzania-Seringeti är intressant. Har ni några tips om andra ställen eller vad som kan vara bra att tänka på? Några nära vänner var med intresserade men fotointresset är nog mest hos mig. Så någon som har tips för ställen där man kan kombinera foto med något annat uppskattas också.

Kolla med https://sarunibasecamp.com

Det beror på hur stor budget du har, vad du vill fotografera, när på året du vill resa och vad du vill göra i övrigt och vad du vill kombinera med. Generellt får du en bättre upplevelse i de privata reservaten jämfört med nationalparkerna där det kan vara många bilar och trängsel. Mest prisvärd safari hittar du i Sydafrika. Kenya och Tanzania kan vara nästan dubbla priset. Botswana ännu dyrare, men toppensafari. Räkna med att vara ute minst ett halvår i förväg för att boka. (För transparens: jag arbetar med Afrikakompaniet.se).

En måste-källa för info är fortfarande "Savannen". Där kan du få bättre generell och heltäckande info än på de flesta andra ställen:

Har gjort två resor med det första bolaget och ett par med med Anderssons African Adventures också. Båda är jättebra. På båda har vi kunnat få egna jeepar mot en rimlig kostnad. Båda har haft Toyota Landcruisers med tak som går att lyfta helt - perfekt för foto. I Syd-Afrika har jag inte sett något annat är rätt hopplösa jeepar med tak som inte kan lyftas så bara det går bort för mig. Inte alls bra för foto.

Trevligaste landet i Öst-Afrika tycker jag har varit Uganda (märkligt nog med den historia det landet haft och då tänker jag INTE på Idi Amin för det blev ännu värre under the Bush War på 80-talet under Milton Obote). Tanzania har tills i år varit lugnt och betydligt mindre kriminellt och turistskadat än Kenya som är mycket mer plågat av stamproblem än Tanzania. Parkerna är bäst i Tanzania av de i Öst -Afrika och då tänker jag främst på TARANGIRE som är den vackraste parken av dem alla. Enda negativa där var att det var betydligt mer Tse-tse-flugor där. Det känns ordentligt när de bits.

Jag hart varit i Syd-Afrika också en gång och det kommer mycket mycket längre ned på listan av flera skäl. I Tanzania är naturen på riktigt. Runt Serengeti, Ngorongoro och Tarangire samt de andra jättestora mindre besökta parkerna finns inga stängsel som i Syd-Afrika där det inte finns några djur alls i princip utanför stängslen. Där är allt inhägnat. I Kenya mellan Nairobi och Mombasa, så ligger ju det jättestora Tsavo som delas mitt itu i Tsavo West och Tsavo-East. Även det värt ett besök. I Kenyas safari-värld är Masai Mara stjärnan men gillar man elefanter så är det Amboseli man ska besöka. Väldigt vackert också med Kilimanjaro i fonden.

Om Kenya varit kriminellt och aggressivt (inte minst på beacherna i det turisitskadade Mombasa) så är och var Syd-Afrika än värre. Kriminaliteten i Kenya och Syd-Afrika har gjort att jag hellre valt Tanzania de senaste gångerna. Jag tycker det varit betydligt trevligare och mer tillbakalutat.

Coolast relax efter safaris är utan konkurrens Zanzibar. Inte bara bad utan även en jätteintressant historisk stad i Zanzibar City eller Stone Town som nog de flesta säger. Även Zanzibar har dock blivit mycket dyrare än det var bara för 10-20 år sedan.

Om pengar inte är problemet så skulle jag också föreslå Botswana.

Tjena!
Letar lite efter tips på var man ska vända sig för lite safari i Afrika för fotografering...
Hwange National Park i Zimbabwe kan jag rekommendera. Parken är stor och har ett rikt djurliv, inräknat "the big five". Dessutom brukar den inte vara nedlusad med besökare som en del av de mer kända parkerna i grannländerna. En annan fördel är att Hwange ligger ganska nära de magnifika Victoriafallen, som dessutom är mycket fotovänliga.

Vart du än bestämmer dig för att åka, se till att du har kamera och objektiv som tål både en skvätt regn, samt ännu viktigare är dammtäta. Och ta med dig kikaren!

ANNONS
Götaplatsens Foto