Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på gammaldags kamera för pressfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har bara fotat dslr när jag på senare tagit bilder "på riktigt" men nu när jag fått lite känsla för slutare/bländare och bildseende m.m börjar jag bli sugen att prova att fota med någon kamera som pressfotograferna använde på typ 60-talet. Jag fotar mycket "old style" rockabilly m.m och vad skulle passa bättre än en "riktig" kamera.
Vilken sort ska jag hålla utkik efter?
Och vad sitter det för film i en sån?

Larsa.. På hugget som vanligt;)
Jag skulle nog föredra en äldre, kanske hus av mattborstad metall, typ äldre Canon. Problemet är att jag inte vet något om dessa äldre kameror och således inte vet vad jag letar efter.

F2 som Larsa tipsade om finns även i silvervariant.
Liksom F.

Men själv tycker jag Hans kom med ett bra tips. Klarar du dig med ett normalobjektiv är en tvåögding en dröm att fotografera med. Ett annat alternativ som också passar fint för handhållen fotografi är en gammal mätsökare, men det kan lätt bli dyrt.

Jag tänkte hitta något ganska billigt på tradera som jag kan exprimentera lite med.
Priserna verkar iofs vara toklåga.
Rollieflex verkar rätt kul med lite eget utseende.
Den ovan nämnda kameran har väl ett annat förhållande på brännvidd/bildvinkel än 35mm ?
Jag har bara använt Canon 1,6 crop, så det är normalt för mig ;)

Snyggare än så här blir det inte med en SLR...

Bilagor

• nikonf.jpg
    nikonf.jpg
    39.7 KB · Visningar: 1,513
Kolla in Canons äldre modeller här:
http://www.canon.com/camera-museum/index.html

Något ur F-serien är kanske det du söker? Har själv haft FTQL, F-1n och AE-1P och jag gillade alla, favoriten var ändå F-1n, helt manuell men med en fantastisk byggkvalitet. Överhuvudtaget höll de alla för en behandling som jag inte skulle drömma om att utsätta mina EOS-hus för.

F-1:eek:rna verkar fortfarande vara förhållandevis dyra, medan en FTQL eller någon av de liknande modellerna bör gå att få väldigt billigt, i förhållande till kvaliteten skulle jag våga säga enastående billigt.

Canon var ett mycket litet märke i pressammanhang på 60-talet, det var de tidigare nämnda märkena som gällde jo, och så Leica givetvis. På småbildssidan började Nikon tränga sig in med F-modellen och boostern. De Canonkameror som gällde för pressen var Canon VI (six) och Canon Seven men de var inte så vanliga, På spegelreflexsidan är det möjligt att det fanns några sådana Canonkameror ute på mindre lokalredaktioner men det var inget märke som gällde då.
Men

Dez skrev:
Jag har bara fotat dslr när jag på senare tagit bilder "på riktigt" men nu när jag fått lite känsla för slutare/bländare och bildseende m.m börjar jag bli sugen att prova att fota med någon kamera som pressfotograferna använde på typ 60-talet. Jag fotar mycket "old style" rockabilly m.m och vad skulle passa bättre än en "riktig" kamera.
Vilken sort ska jag hålla utkik efter?
Och vad sitter det för film i en sån?

Riktig presskamera på 60-talet...
Tittat i några gamla böcker..funderat ;)
(I Sverige alltså)

Blir det inte en Leica eller Rollei då va?

Jag, (som e mycket partisk)
skulle nog ta en Leica!

Det är litet extra me en Leica, folk som fattar tittar litet extra.....

Dom andra som inte fattar, synd! ;)

Japaner i all ära, men..... ;) ;)

/B

Ps. De e klart, gäller det en Nikon SP, då får Japanerna vara med!!
http://www.cameraquest.com/nrfblsp2005.htm

Som Ulf skriver så började Nikon tränga sig in på proffsmarknaden under tidigt 60-tal med F som lanserades i slutet av 50-talet. Japanska kameror sågs ju på den tiden med viss skepsis då japanska produkter tidigare bara var sämre kopior av de europeiska & amerikanska originalen. Nikon F visade dock att japsarna verkligen var något att räkna med & hur det gick sedan vet vi ju...

Ska tillägga att jag själv var förhållandevis ung på 60-talet & inte kunde mer om kameror än att använda min fars bälgkamera & det jag berättar ovan har jag läst på nån amerikansk site, m.a.o. så gäller mitt resonemang om Nikon F den amerikanska marknaden. Kan mycket väl tänka mig att pressfotografer i Sverige var lite mer konservativa & körde på med lite mer traditionella, europeiska modeller (gissning)...

//Larsa

Senast ändrad:
Canon FT ql (presskamera eller ej) är en mycket vacker kamera som stinker 60-tal!

Att de dessutom går att komma över för några ynka hundralappar och att tilhörande optik också är riktigt billig är ett stort plus.

Dez skrev:
Jag tänkte hitta något ganska billigt på tradera som jag kan exprimentera lite med.
Priserna verkar iofs vara toklåga.
Rollieflex verkar rätt kul med lite eget utseende.
Den ovan nämnda kameran har väl ett annat förhållande på brännvidd/bildvinkel än 35mm ?
Jag har bara använt Canon 1,6 crop, så det är normalt för mig ;)
Rolieflex använder som sagt 120 film och har en filmruta på 60 x 60 mm vilket ger "0.5x corp". Normalobjektiv är altså 80 mm. Länken Hans Östberg angav visar en rolieflex med 80 mm objektiv, ett till filmen och ett att titta i (ingen spegel). Coolt som satan (ursäkta svordommen).

/ Erik

Leica

Definitivt en mätsökarkamera från Leica.
1. kvaliteten.
2. Antagligen går det att laga den vilket jag inte tror går med japs från 60-talet.

Intressanta tips allihopa. Ska knata över till L-foto och kolla vad han har på sitt gigantiska lager.
Ursäkta, men vad är det för speciellt med en mätsökarkamera?

Dez skrev:
Intressanta tips allihopa. Ska knata över till L-foto och kolla vad han har på sitt gigantiska lager.
Ursäkta, men vad är det för speciellt med en mätsökarkamera?
En direkt känsla av att ha kontakt med motivet när man kikar in i sökaren.

Snabb skärpeinställning.

& i Leicas fall 1000% extrem känsla:)

ANNONS
Götaplatsens Foto