Annons

Tips på hur man bloggar (text & bild) på resande fot

Produkter
(logga in för att koppla)

rispalt

Aktiv medlem
Hej,
Jag ska till Nepal om 2 veckor och börjar fundera hur man håller kontakt med vänner & kollegor.

Det finns ju många alternativ men letar det smidigaste... Jag kommer att ha en canon 7d med raw foto + ixus 750 som backup. Raw bilder är ju inte aktuellt att hantera men jpeg'arna från Ixus borde man kunna ladda upp från internet cafeer.

Vore fränt om man hade ett lite klient program på usb för att via några knappytryckingar resiza några bilder, skriva lite text och skjuta upp det på en blog.

Tror inte ovan finns tyvärr, men tips på hur man kan göra mottages gjärna.

Jag hittade några exempel på program som sägs vara "portable", men jag har inte testat ännu.
http://www.xnview.com
http://www.sagelighteditor.com
http://www.faststone.org/

Men ingen som är integrerad med blog har jag hittat ännu.
 
Senast ändrad:
Ett alternativ för att leka lite lätt med bilder är ju Photoshop online: http://www.photoshop.com/tools/overview
Så behöver du inget program alls, utan allt sker online. Dock inte testat själv, bara läst om det, så kan inte gå i god för hur bra det faktiskt är. Men de har ju en gratisversion du kan testa innan du åker.

Vet dock inget som är kopplat till blog. Men finns så sjukt mycket plugins till tex wordpress att det säkert går att finna.

Och du kan ju fortfarande fota i RAW. 7D har ju "in camera conversion", så kan du välja bilder du vill lägga upp i kameran och konvertera bara dem till jpeg innan du laddar upp dem.
 
Har du redan en blog?

Om inte, så kan du ju enkelt skaffa en blog bara för detta Nepalprojekt, t.ex. hos blogspot.com eller wordpress.com
 
Mitt standardtips - det är trevligt att kunna använda enbart mobilen (USB-otg) till allt det där, utan att behöva gå via dator.

Åtminstone med Nikons systemkameror går det ju också att i efterhand konvertera raw till jpg direkt i kamerans egen redigerare - fiffigt om man normalt fotar enbart raw, och vill posta några bilder direkt via telefonen.

Per
 
Och till i alla fall blogspot, så kan du göra ditt inlägg i ett mejl som sen publiceras.

Så kan man göra med Wordpress också.
En liten notis om blogspot är att den är blockad i Kina. Vet att Nepal och Kina inte är samma, men ifall man är där borta kanske man får för sig att göra ett besök bakom "The Great Firewall". Kan då vara bra att veta att man inte kommer komma åt sin blog utan VPN i så fall.

Sen kan jag för övrigt rekommendera dropbox. Där laddade jag upp mina bilder och länkade sedan till dem på blogen. Så kunde man göra det mesta från telefonen.
 
Förstår jag rätt att USB-otg i mobilen gör att mobilen fungerar som en kortläsare som kopplas till en USB-kontakt i datorn och därefter kopiera filer med utforskaren till datorn. Samt att det då måste vara en modern telefon med detta inbyggt? Skulle inte en enkel bärbar kortläsare kunna fungera på samma sätt?

Skulle dock tro att ”tunga” filer oftast blir svåra att ladda upp på de flesta Internet-caféer pga dålig uppkopplingskapacitet så komprimerade bilder är nog att föredra. Även hur är det med risk för datavirus när man kopplar upp telefon/kortläsare till datorer på Internet-caféer?
 
Förstår jag rätt att USB-otg i mobilen gör att mobilen fungerar som en kortläsare som kopplas till en USB-kontakt i datorn och därefter kopiera filer med utforskaren till datorn.

Nej, USB-otg gör att du inte behöver datorn överhuvudtaget - du kopplar helt enkelt kameran direkt till mobilen (om kameran agerar 'masslagringsenhet', i annat fall kopplar man en kortläsare till mobilen i stället). Sen använder du mobilens vanliga filhanterare för att kopiera filer från kameran till mobilen, redigera, E-posta, ladda upp osv.

Borde vara kriminellt att sälja telefoner som inte har den funktionen nu för tiden, inte minst med tanke på att mikro-USB ändå är på väg att bli standard för laddare.. ;)
 
Förstår jag rätt att USB-otg i mobilen gör att mobilen fungerar som en kortläsare som kopplas till en USB-kontakt i datorn och därefter kopiera filer med utforskaren till datorn. Samt att det då måste vara en modern telefon med detta inbyggt? Skulle inte en enkel bärbar kortläsare kunna fungera på samma sätt?

Skulle dock tro att ”tunga” filer oftast blir svåra att ladda upp på de flesta Internet-caféer pga dålig uppkopplingskapacitet så komprimerade bilder är nog att föredra. Även hur är det med risk för datavirus när man kopplar upp telefon/kortläsare till datorer på Internet-caféer?

Tror Per menade att man använder endast mobilen, alltså inte koppla något alls till någon dator. Fördelen är ju då att du slipper risken av virus, keyloggers och annat skit.

Och ja, "tunga" filer är ofta svårt. Så skulle rekommendera att i de flesta fall minska storleken på bilderna innan man lägger upp dem.

[edit]Per hann före... Så går det när man börjar skriva svar men pausar för att laga lunch. :p [/edit]
 
Tack för tipsen! Mobil är inte ett alternativ för mig. Tycker att det saknas en "backpacker applikation" när jag surfar runt... Borde finnas fler med mina behov. Att enkelt köra på sin sticka oberoende av nät och med bättre säkerhet och skjuta upp det på en blog då man är klar - det skulle inte vara dumt?

Jag installerade wordpress och testat lite och det känns ok (fattas bara annat).

Lokalt inann publicering tänkte jag FastStone på en usb sticka för enklare redigering. På usb stickan har jag även kopian av bilden, inget lokalt på dator är tanken,

Hittade denna länk som kan vara andvändbar för andra med samma bryderier
http://www.thelongestwayhome.com/resources/how-to-travel-blog-from-cyber-cafes.html
 
Senast ändrad:
ANNONS