Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på instälnningar för bästa autofokus vid begränsat ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

kmsellin

Aktiv medlem
Hej,

Tacksam för tips på inställningar på D80 för att kunna få så bra och snabb autofokus som möjligt vid begränsat ljus.

Tacksam för tips kring det mesta.

Spot fokus
ISO
Övriga inställningar
Fokus ljus m.m

För det första bör du slå på hjälpbelysningen. Ett ljusstarkt objektiv gör störst skillnad, då AF-sensorerna får mer ljus. Du bör också bara använda den mittersta fokuspunkten om du fotar stillastående motiv, eftersom den är korsformig. De övriga läser bara "åt ena hållet" så att säga. Fotar du rörliga motiv så kan du prova att välja flera fokuspunkter samtidigt, vad det nu heter. Då har kameran större chans att hitta fokus, men du har mindre kontroll över var den hamnar.
ISO och mätning (spot t ex) har ingenting med fokus att göra, men du kan få skarpare bilder om du höjer ISO så att du kan blända ner. Då spelar eventuell felfokusering inte lika stor roll, eftersom skärpedjupet ökar.
Du får nog förklara lite vad det är för situationer du syftar på.

UV foto

Tack för ditt svar.
Det är uv-foto med blixtar. Jag får inte fokus med mitt Tokina 10-17mm på alla lägen. Ibland tycker jag det skall vara tillräckligt ljus, men kameran fokuserar ändå inte. Irriterande.

Dykning innebär att det är begränsad sikt samt rätt mörkt.

Re: UV foto

kmsellin skrev:
Tack för ditt svar.
Det är uv-foto med blixtar. Jag får inte fokus med mitt Tokina 10-17mm på alla lägen. Ibland tycker jag det skall vara tillräckligt ljus, men kameran fokuserar ändå inte. Irriterande.

Dykning innebär att det är begränsad sikt samt rätt mörkt.
Åhå, det var ju ett ganska speciellt område:) Jag är ingen hejare på blixtfoto, men det ska väl gå att få blixten att agera hjälpljus? Man brukar ju kunna använda blixten som "stroboskop" så att AF hittar rätt även i beckmörker.

Tjusiga bilder du tagit förresten:)

Ändrat: Jag antar att du kollat så att objektivet fokuserar rätt vid normala ljusförhållanden? Det är inte direkt ovanligt att tredjepartstillverkarnas objektiv dras med fokusproblem.

Tack för ännu ett svar.
Tokinan är ett bra UV är objektiv. Klart i klass med Nikon 10.5 som är 3ggr dyrare.

Jag antar att jag åker på att köpa ett litet dyrare fokus ljus till dykkameran. Det löser i allafall macro problemen.

Kul att du gillade några bilder, tack!

kmsellin skrev:
Tack för ännu ett svar.
Tokinan är ett bra UV är objektiv. Klart i klass med Nikon 10.5 som är 3ggr dyrare.
Ja, men att det är "bra" betyder inte att det fokuserar rätt. Kolla det först om du inte redan gjort det.

ANNONS
Götaplatsens Foto