Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tips på instälnningar för bästa autofokus vid begränsat ljus
- Trådstartare kmsellin
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
För det första bör du slå på hjälpbelysningen. Ett ljusstarkt objektiv gör störst skillnad, då AF-sensorerna får mer ljus. Du bör också bara använda den mittersta fokuspunkten om du fotar stillastående motiv, eftersom den är korsformig. De övriga läser bara "åt ena hållet" så att säga. Fotar du rörliga motiv så kan du prova att välja flera fokuspunkter samtidigt, vad det nu heter. Då har kameran större chans att hitta fokus, men du har mindre kontroll över var den hamnar.
ISO och mätning (spot t ex) har ingenting med fokus att göra, men du kan få skarpare bilder om du höjer ISO så att du kan blända ner. Då spelar eventuell felfokusering inte lika stor roll, eftersom skärpedjupet ökar.
Du får nog förklara lite vad det är för situationer du syftar på.
ISO och mätning (spot t ex) har ingenting med fokus att göra, men du kan få skarpare bilder om du höjer ISO så att du kan blända ner. Då spelar eventuell felfokusering inte lika stor roll, eftersom skärpedjupet ökar.
Du får nog förklara lite vad det är för situationer du syftar på.
Makten
Aktiv medlem
Re: UV foto
Jag är ingen hejare på blixtfoto, men det ska väl gå att få blixten att agera hjälpljus? Man brukar ju kunna använda blixten som "stroboskop" så att AF hittar rätt även i beckmörker.
Tjusiga bilder du tagit förresten
Ändrat: Jag antar att du kollat så att objektivet fokuserar rätt vid normala ljusförhållanden? Det är inte direkt ovanligt att tredjepartstillverkarnas objektiv dras med fokusproblem.
Åhå, det var ju ett ganska speciellt områdekmsellin skrev:
Tack för ditt svar.
Det är uv-foto med blixtar. Jag får inte fokus med mitt Tokina 10-17mm på alla lägen. Ibland tycker jag det skall vara tillräckligt ljus, men kameran fokuserar ändå inte. Irriterande.
Dykning innebär att det är begränsad sikt samt rätt mörkt.
Tjusiga bilder du tagit förresten
Ändrat: Jag antar att du kollat så att objektivet fokuserar rätt vid normala ljusförhållanden? Det är inte direkt ovanligt att tredjepartstillverkarnas objektiv dras med fokusproblem.
Makten
Aktiv medlem
Ja, men att det är "bra" betyder inte att det fokuserar rätt. Kolla det först om du inte redan gjort det.kmsellin skrev:
Tack för ännu ett svar.
Tokinan är ett bra UV är objektiv. Klart i klass med Nikon 10.5 som är 3ggr dyrare.