Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmel

Aktiv medlem
Hej!
Jag söker en prisvärd laptop som gott och väl ska klara av...
  • Photoshop CS5 (ev. CS6)
  • Lightroom
  • Stora bildfiler
  • Kanske något nyare spel

Vill helst ha en stilren och snygg dator, hellre svart än silver (ser det lite som en möbel här hemma).
Hårddisken behöver inte vara stor, eftersom jag nästan uteslutande använder externa hårddiskar.
Tangentbordet ska vara bekvämt att använda.
Skärmen bör vara åtminstone 15".

Anledningen till detta är att min snart 5 år gamla stationära plåtburk börjar uppföra sig lite segt vid bildhantering i Lightroom, samt att den har börjar krascha oregelbundet den senaste veckan :(.


EDIT: Fråga: Hur skulle en begagnad MacBook pro te sig?

Tacksam för snabba svar!
 
Hej,
Jag kör en Macbook Pro 15 från sent 2008. Har uppgraderat till 4GB minne och en SSD disk på 160 GB. Mina bildfiler ligger på en NAS server via Ethernet.
Den kör utan problem både LR3 och CS5 samtidigt plus att jag brukar ha ett antal andra program igång också.
SSD disken gör swap-filen så snabb att det inte blir irriterande.
Skärmen på lap topen är inte optimal. Efter profilering stämmer färgerna bra men skärmen visar knappt sRGB. Därför använder jag också en extern Skärm som visar mer än 95% av Adobe RGB.
När man ser bilderna samtidigt på båda skärmarna ser man lätt vilka nyanser som inte kan återges på lap topens skärm. Fast det finns nog inga lap tops som har särskilt mycket bättre skärmar.
MBP har inga problem att driva båda med varsin profilering samtidigt.

Så du kan nog köpa en begagnad MBP av de senare modellerna och bli nöjd.
 
Har själv en macbook pro och den skulle säkert funka fint för det mesta men den är inte optimal att spela på. Så ifall du vill spela lite nyare spel så borde du köpa en pc. Är också själv lite tveksam till beg datorer. Känns alltid som det är något som krånglar ifall du köper en begagnad annars skulle man inte sälja den. Desutom tror jag inte att en beg macbook pro sjunker så mycket i pris p.g.a. att det är just en mac. Kollade runt lite för dig och tror att denna kanske kan vara något för dig från Proshop.
 
Har själv en macbook pro och den skulle säkert funka fint för det mesta men den är inte optimal att spela på. Så ifall du vill spela lite nyare spel så borde du köpa en pc. Är också själv lite tveksam till beg datorer. Känns alltid som det är något som krånglar ifall du köper en begagnad annars skulle man inte sälja den. Desutom tror jag inte att en beg macbook pro sjunker så mycket i pris p.g.a. att det är just en mac. Kollade runt lite för dig och tror att denna kanske kan vara något för dig från Proshop.

Lite väl dyr. Samt att den var ruggigt ful i mitt tycke :)
Verkar som min nuvarande dator har stadgat sig, så det blir förmodligen inget datorbyte på ett tag framöver.
 
MacBook Pro 15,4" - maxad version

Det finns egentligen inga andra alternativ än att skaffa sig en MacBook Pro... 15,4" eller 17" då de kan väljas med kraftigast processor. För spel så är det som tidigare nämnt inte optimalt, men funkar ändå, kan ju alltid köra bootstrap :)
 
Jobbar du med media så är UNIX en mycket stabilare & snabbare grund. Så när du skall bearbeta stora filer kommer Mac:en alltid att leverera snabbare... Dessutom är datorn nästintill underhållsfri, något man inte direkt kan säga om Windows-maskiner :)

När du skaffar PC så får du självklart mer prestanda enligt specifikationerna för samma pengar, men i praktiken så jobbar en Mac snabbare :)
 
Har länge letat efter ett argument till varför man ska välja mac, bortsett från märket (statusen) och operativsystemet.
De kostar ju nära på dubbelt så mycket som en vanlig PC så jag undrar ju verkligen om det är värt det?
 
Jag var som dig innan jag gick över...
De är värda pengarna...

Åk till din återförsäljare (t.ex. elgiganten) & se till att du får testa datorn ordentligt (köpa en på öppet köp)...

Läs lite benchmark-tester, där kommer du se macarnas performance! :)
 
Har länge letat efter ett argument till varför man ska välja mac, bortsett från märket (statusen) och operativsystemet.
De kostar ju nära på dubbelt så mycket som en vanlig PC så jag undrar ju verkligen om det är värt det?

Ja, tveklöst. I varje läge. Är en ny Mac för dyr så köp en lätt begagnad.
 
Emil L, kan du länka till jämförande tester. Jag har inte sett något (har inte grävt så väldans mycket heller) som talar för att Mac OS skulle ha en generell prestandafördel jämfört med Win.

Hittade, och gjorde för skojs skull, ett photoshoptest som listar tider för olika processorer och operativ (synd att det bara är processorn som tas upp...). Som sagt gjorde testet och landade ca 18.5 sekunder under tiden som min processor i en Mac finns listad under, troligtvis ser datorerna helt annorlunda ut i övrigt men 18 sekunder är ju ändå 18 sekunder...

Testet --> http://ksimonian.com/Blog/2010/02/2...for-both-mac-pc-free-radial-blur-filter-test/
 
Emil L, kan du länka till jämförande tester. Jag har inte sett något (har inte grävt så väldans mycket heller) som talar för att Mac OS skulle ha en generell prestandafördel jämfört med Win.

Hittade, och gjorde för skojs skull, ett photoshoptest som listar tider för olika processorer och operativ (synd att det bara är processorn som tas upp...). Som sagt gjorde testet och landade ca 18.5 sekunder under tiden som min processor i en Mac finns listad under, troligtvis ser datorerna helt annorlunda ut i övrigt men 18 sekunder är ju ändå 18 sekunder...

Testet --> http://ksimonian.com/Blog/2010/02/2...for-both-mac-pc-free-radial-blur-filter-test/


Ladda ner Geekbench & se vad du får för poäng :) http://www.primatelabs.ca/geekbench/download/

Min MacBook Pro 15,4" med Quad i7 a' 2,4GHz & 4GB ram fick 10972 poäng, får ses som väldigt bra tror jag ^^
 
Ladda ner Geekbench & se vad du får för poäng :) http://www.primatelabs.ca/geekbench/download/

Min MacBook Pro 15,4" med Quad i7 a' 2,4GHz & 4GB ram fick 10972 poäng, får ses som väldigt bra tror jag ^^

Ganska kul test. Men det testar ju bara processorn, jämförande skulle vara så man kan se på hur samma konfiguration under Win och Mac OS presterar, lite dumt att jämföra om man inte ser på helheten.

Dock gjorde detta test att mina planer på en ny dator tog ett steg framåt, lite under 3000 i poäng var inte direkt en topplacering :) Datorn tuffar på lika bra nu som för fem år sedan, världen omkring har dock satt i en annan växel...
 
Ganska kul test. Men det testar ju bara processorn, jämförande skulle vara så man kan se på hur samma konfiguration under Win och Mac OS presterar, lite dumt att jämföra om man inte ser på helheten.

Dock gjorde detta test att mina planer på en ny dator tog ett steg framåt, lite under 3000 i poäng var inte direkt en topplacering :) Datorn tuffar på lika bra nu som för fem år sedan, världen omkring har dock satt i en annan växel...

Den tar hänsyn till operativet :)
Simulerar renderingar av olika slag & testar även minneskapaciteten :)
 
Jag har alltid kört PC med MS operativsystem, sedan många år, aldrig haft problem!

Har en IBM laptop 12,1", årsmodell 1999, fungerar fortfarande som ny, har aldrig strulat, bara fungerar, - men den kostade också ny ca. 17000:-, lite väl högt pris,- men man får alltid vad man betalar för, faktiskt!
Har den kvar som en avancerad skrivmaskin, med 160 MB RAM kommer man inte långt på Internet!
-:), -:), -:)

Idag, om du skall lägga max. 8000:-, vill jag rekommendera en laptop, elegant/stram design:
Sony Vaio E-serie beroende på processor (i3 eller i5), samt storlek på HD och RAM, priser 5000-8000:-, för allmänt bruk, fotoredigering, spel (i5), basdator helt enkelt.
Använder numera själv en Sony Vaio laptop.

Mac laptop är eleganta, men överprisade nya, köpa begagnat inte att rekommendera, när en dator på några år är långt efter i den tekniska utvecklingen.
 
Jag har alltid kört PC med MS operativsystem, sedan många år, aldrig haft problem!

Har en IBM laptop 12,1", årsmodell 1999, fungerar fortfarande som ny, har aldrig strulat, bara fungerar, - men den kostade också ny ca. 17000:-, lite väl högt pris,- men man får alltid vad man betalar för, faktiskt!
Har den kvar som en avancerad skrivmaskin, med 160 MB RAM kommer man inte långt på Internet!
-:), -:), -:)

Idag, om du skall lägga max. 8000:-, vill jag rekommendera en laptop, elegant/stram design:
Sony Vaio E-serie beroende på processor (i3 eller i5), samt storlek på HD och RAM, priser 5000-8000:-, för allmänt bruk, fotoredigering, spel (i5), basdator helt enkelt.
Använder numera själv en Sony Vaio laptop.

Mac laptop är eleganta, men överprisade nya, köpa begagnat inte att rekommendera, när en dator på några år är långt efter i den tekniska utvecklingen.

Jag vill ha en dator som är bättre än medel och står sig några år. Jag kan tänka mig att lägga till lite pengar om det behövas, men då ska det vara motiverat.
Jag hade hoppats kunna hitta en med i7 och minst 6 gb ram.
 
Jag har Asus G73 och är supernöjd. Bra grejer, snabb etc etc.
G73 går nog inte köpa med men G74 finns för ca 12 000 kr.
OBS! Enda är att man måste kalibrera skärmen för fabriksinställningar suger rejält när det gäller foto.

/Stefan
 
ANNONS