Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på macro/porträtt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Vet inte om detta blev så bra exempel, men jag har fotograferat en bollviva och det är närgränsen för Samyang 135/2 med 46mm mellanringar och med makrot Tamron 90/2,8 G1 VC. Jag har haft båda objektiven på största öppning, men Tamronet anger då f/4,5 eftersom största öppning ändrar sig i närgränsen. Skillnaden vid närgräns kanske inte är så stor men skulle jag backa ytterligare så skulle ett tele och större öppning vara en fördel om man ser till utsmet. Den bild med två blommor i förgrunden är med Tamron

Vad man kan tänka sig då är tex ett 70-200/2,8 men även ett Samyang 135/2 som är väldigt billigt, gav 2900:- för mitt begagnat eller ett Sigma 135/1,8 är objektiv som skulle fungera. Även om Samyangen är manuellt då är det riktigt roligt för de pengarna, jag lägger ut en länk till en serie jag tagit med enbart objektivet utan mellanringar

 

Bilagor

Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Det är precis så jag upplever det, att det liksom hoppar fram och tillbaka. Men jag ska testa manuell fokusering. Då ska jag alltså ändra till LV och sen peka på skärmen där jag vill ha fokuset? Förutsatt att jag ändrat till manuell fokus först.
Nej, du ska ställa objektivet eller kamerahuset på manuell fokus och använda fokusringen. Du kan göra det via sökaren också, men med det korta skärpedjupet så är det lättare att se på skärmen*, särskilt om du förstorar bilden där du vill lägga fokus.

Nu avser jag om du faktiskt har val en fokuspunkt och inte någon automatik som flyttar själva fokuspunkten i sig eller automatiskt väljer den. Alltså så att indikationen i sökaren flyttar sig, för det är ju något annat än att den faktiska brännvidden ändrar sig när objektivet fokuserar. I så fall kan du förstås börja med att ändra detta.

*Om inte solen ligger rakt på skärmen e dyl förstås.
 

AWid

Aktiv medlem
....................................................

Vad man kan tänka sig då är tex ett 70-200/2,8 men även ett Samyang 135/2 som är väldigt billigt, gav 2900:- för mitt begagnat eller ett Sigma 135/1,8 är objektiv som skulle fungera. Även om Samyangen är manuellt då är det riktigt roligt för de pengarna, jag lägger ut en länk till en serie jag tagit med enbart objektivet utan mellanringar

Fast du menar väl ändå inte att Elin ska gå och köpa en Samyang 135 eller någon variant av 70-200/2,8 när hon sitter på i det närmaste en perfekt kombination för de motiv hon i första hand fotograferar? Jag tror nog mer på tesen "övning ger färdighet":)

Till Elin. När du beskriver hur fokuseringen beter sig låter det nästan som om du har autofokusen inställd på "AF-A" eller ratten på ovansidan inställd på "gröna rutan" (Auto). I de lägena är det kameran som sköter fokuseringen lite hursomhelst och inte du. För de motiv du fotograferar är dessa lägen oanvändbara. (AF-A är nog alltid oanvändbart). Vill du inte mickla med manuellt fokus så använd AF-C (följande fokus) med en fokuspunkt. Titta i handboken hur du ändrar om du inte redan vet. För egen del använder jag nästan uteslutande "AF-C med en punkt och "bländarprioritet" ("A" på inställningsratten) när jag fotograferar makro.

Någon har föreslagit blixt (med tillbehör) för makrofotografering. Men tänk då på att det är (enligt min mening) jäkligt svårt om det ska bli bra. Däremot kan man med fördel använda t ex ett vitt A4-ark eller liknande som "reflexskärm(ar). Själv tar jag en hel del makro (företrädesvis spindlar och andra småkryp) och har helt valt bort blixt som hjälpmedel (men det är jag det:)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Fast du menar väl ändå inte att Elin ska gå och köpa en Samyang 135 eller någon variant av 70-200/2,8 när hon sitter på i det närmaste en perfekt kombination för de motiv hon i första hand fotograferar? Jag tror nog mer på tesen "övning ger färdighet":)
Ett makro är ju väldigt bra i närområdet, men vill man ha mer smet i bakgrunden när man är lite längre bort tex fotograferar blommor på en äng från något längre avstånd så får man mest blurr med ett tele och stor öppning. Jag har själv haft samma önskan så därför köpte jag ett 135/2 som jag använder flitigt för just detta
 

blindholm

Medlem
Någon har föreslagit blixt (med tillbehör) för makrofotografering. Men tänk då på att det är (enligt min mening) jäkligt svårt om det ska bli bra. Däremot kan man med fördel använda t ex ett vitt A4-ark eller liknande som "reflexskärm(ar). Själv tar jag en hel del makro (företrädesvis spindlar och andra småkryp) och har helt valt bort blixt som hjälpmedel (men det är jag det:)
Visst går det att ta bra makrobilder (nu snackar vi 2:1-5:1) utan blixt men i princip mest på småkryp som sitter väldigt, väldigt still. Annars kommer vi upp i ISO 3200, 6400 etc. och bilderna ser inte så roliga ut längre. Då de flesta insekter är ganska reflektiva blir det fula hotspots och skuggor av solen, och är det skugga drabbas slutartiden... Mjukt ljus i tillräcklig mängd får skapas av blixt.

Jag skulle säga att majoriteten av de bästa makrofotograferna använder blixt (ofta med hemmagjord diffuser) när det kommer till (levande) småkryp utomhus (alltså en liten myra som fyller bilden eller större). Och inget stativ.

En blixt utan diffuser är hemsk, och det blir inte bra alls. Nyckeln ligger i att använda rätt diffuser. A4-pappret du nämner skulle kunna fungera OK som en tratt som sticker fram över objektivet, men bättre med något mer hållbart material med mer spridning av ljuset. Det viktiga är att den sträcker sig ut över objektivet. Målet är ju att skapa en jämn "himmel" utan hotspots (som solen ju tyvärr är) över motivet. 20 cm i bredd kan gott och väl räcka. Ringblixtar, som tyvärr ofta marknadsförs som makroblixtar, ger oftast inte bra resultat alls pga fula reflektioner i ögon, avsaknad av skuggor och svårighet att mjuka upp ljuset.

Och till Elin:

Jag menade inte att du skulle använda blixt till ängsfotografering (då får du släpa med en enorm softbox), utan bara när det gäller RIKTIGT nära motiv, som till exempel en myra 5 cm från objektivet. Men som sagt, det viktigaste är att ha en passande diffuser för att sprida ljuset på ett mjukt sätt.
 
Senast ändrad:

AWid

Aktiv medlem
Visst går det att ta bra makrobilder (nu snackar vi 2:1-5:1) utan blixt men i princip mest på småkryp som sitter väldigt, väldigt still. Annars kommer vi upp i ISO 3200, 6400 etc. och bilderna ser inte så roliga ut längre. Då de flesta insekter är ganska reflektiva blir det fula hotspots och skuggor av solen, och är det skugga drabbas slutartiden... Mjukt ljus i tillräcklig mängd får skapas av blixt.

Jag skulle säga att majoriteten av de bästa makrofotograferna använder blixt (ofta med hemmagjord diffuser) när det kommer till (levande) småkryp utomhus (alltså en liten myra som fyller bilden eller större). Och inget stativ.

En blixt utan diffuser är hemsk, och det blir inte bra alls. Nyckeln ligger i att använda rätt diffuser. A4-pappret du nämner skulle kunna fungera OK som en tratt som sticker fram över objektivet, men bättre med något mer hållbart material med mer spridning av ljuset. Det viktiga är att den sträcker sig ut över objektivet. Målet är ju att skapa en jämn "himmel" utan hotspots (som solen ju tyvärr är) över motivet. 20 cm i bredd kan gott och väl räcka. Ringblixtar, som tyvärr ofta marknadsförs som makroblixtar, ger oftast inte bra resultat alls pga fula reflektioner i ögon, avsaknad av skuggor och svårighet att mjuka upp ljuset.
..........................................................
Jovisst, men utgår man från TS ursprungliga fråga om bättre utrustning för makrofotografering samtidigt som hon sitter med bland det bästa som finns för ändamålet så är nog inte lösningen vare sig nya objektiv eller eller avancerad blixtutrustning och ljussättningsteori. Det kan snarare bli kontraproduktivt och verka avskräckande. Jag tror fortfarande på tesen "övning ger färdighet" i just det här fallet. Fast Elin - rätta mig om jag har fel:)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det är precis så jag upplever det, att det liksom hoppar fram och tillbaka. Men jag ska testa manuell fokusering. Då ska jag alltså ändra till LV och sen peka på skärmen där jag vill ha fokuset? Förutsatt att jag ändrat till manuell fokus först.
Nej inte riktigt. Stäng av autofocusen, (skulle tro att du har ett litet vred längst ned på spegelhuset på motsatt sida om avtrycket, ställ den i läge M som i manuell). Fokusera därefter antingen genom att vrida på avståndsringen eller genom att flytta kameran framåt eller bakåt från motivet. Titta i sökaren eller på skärmen på baksidan för att avgöra var det är skarpt. Förmodligen är det lättare att se detta i sökaren. För att göra det lättare att se kan du eventuellt byta ditt standard okular mot ett som förstorar Nikon DK-21M. Ett annat alternativ är att skaffa en lupp som förstorar skärmen på baksidan, men ditt bästa alternativ är förmodligen DK-21M
 

frwe

Aktiv medlem
Hej Elin. Ditt 105 är ett fantastiskt objektiv som är mycket bra både till porträtt och blommor. Det handlar nog mer om teknik, att lära sig hantera utrustningen. I dag låg jag på mage och fotade mosippor, när jag fotar så här kör jag nästan alltid manuell fokus eller ställer fokus och flyttar kameran en aning fram och tillbaka och tittar i sökaren, inte på skärmen. bara genom att justera skärpan aning fram eller tillbaka så förändras bilden helt och det ser du direkt i sökaren om du kör på största bländaren (minst tal och kortast skärpedjup). Du har också en skärpedjupskontroll på kameran där du kan kolla skärpedjupet när du tittar i sökaren. På skärmen blir det för smått och ofta väldigt svårt att se i dagsljus. Kör på med 105an, prova olika inställningar så du greppar det här med skärpedjup och vad andra inställningnar har för effekt på bilden. Du har en mycket bra kamera och ett strålande bra objektiv. På bilderna kan du se vad en liten justering av fokus (manuellt) gör med bildens karaktär. /Frode
 

Bilagor

Senast ändrad:

ElinS1

Aktiv medlem
Hej Elin. Ditt 105 är ett fantastiskt objektiv som är mycket bra både till porträtt och blommor. Det handlar nog mer om teknik, att lära sig hantera utrustningen. I dag låg jag på mage och fotade mosippor, när jag fotar så här kör jag nästan alltid manuell fokus eller ställer fokus och flyttar kameran en aning fram och tillbaka och tittar i sökaren, inte på skärmen. bara genom att justera skärpan aning fram eller tillbaka så förändras bilden helt och det ser du direkt i sökaren om du kör på största bländaren (minst tal och kortast skärpedjup). Du har också en skärpedjupskontroll på kameran där du kan kolla skärpedjupet när du tittar i sökaren. På skärmen blir det för smått och ofta väldigt svårt att se i dagsljus. Kör på med 105an, prova olika inställningar så du greppar det här med skärpedjup och vad andra inställningnar har för effekt på bilden. Du har en mycket bra kamera och ett strålande bra objektiv. På bilderna kan du se vad en liten justering av fokus (manuellt) gör med bildens karaktär. /Frode
Tack för ditt svar Frode!
och fint illustrerat med bilderna 😊
Jag tog med mig några vitsippor hem för att öva lite och känner att det går framåt. Ska fortsätta öva och experimentera med det jag har. E01539C4-83C5-41D5-8EB1-1BAE9B406BF2.jpeg1D5EC464-4FDE-49AE-8A56-D77731D8B975.jpeg
 

martinator

Aktiv medlem
Jag menade inte att du skulle använda blixt till ängsfotografering (då får du släpa med en enorm softbox), utan bara när det gäller RIKTIGT nära motiv, som till exempel en myra 5 cm från objektivet. Men som sagt, det viktigaste är att ha en passande diffuser för att sprida ljuset på ett mjukt sätt.
Eller så använder man de speciellt för macrofoto framtagna ringblixtarna. Då behöver man ingen diffuser. Men de är inga billig saker...

 
ANNONS