Annons

Tips på objektiv mm till Nikon D7200

Produkter
(logga in för att koppla)

Designtezz

Aktiv medlem
Hej,
som nybliven ägare till en Nikon D7200 skulle jag behöva tips på objektiv och andra tillbehör.
Jag har köpt ett nytt Tokina 11-16 f2,8 DX2 och det känns helt rätt! :)
Har ett Nikkor 18-105 f3,5-5,6 ED VR (oöppnat, och som jag funderar på att lämna tillbaka till butiken).
Har ett begagnat Nikkor 55-200 f4-5,6 ED VR till låns som jag kanske kan köpa.

Jag vill investera i ett macroobjektiv framöver och funderar på Tamron 90 f2,8 - plus och minus med den eller andra tips? Eller finns det andra lösningar/idéer att använda sig av tills vidare? Jag fotar macro (så gott det går....) med kompaktkameran Sony rx100 2 än så länge.
Jag fotar mycket och gärna inredning inomhus (därav valet av Tokina 11-16) så ljusstarka objektiv är ett plus.
En del porträtt kommer det bli så ett fast 50mm är också tanken framöver. Eller är 85mm att föredra? Är det stor skillnad på f1,4 och 1,8? Kort skärpedjup med snygg bokeh är något jag gärna vill ha.

Det jag vill köpa omgående, är ett objektiv som ska fungera både för en del porträtt inom- och utomhus och fungera som ett "allroundobjektiv". Jag behöver nog lite zoom har jag kommit fram till men bugeten medger inte alltför höga priser...än.
Ska jag välja ett av de två Nikkorobjektiv? Nackdelar/fördelar? Räcker ljusstyrkan?? Gryniga bilder är inget jag gillar...
55-200 är en hel del lättare än 18-105 men missar jag för mycket av glappet fram till 55? Kan jag använda det inomhus, till porträtt mm?

Vilken blixt är att rekommendera? Tycker Nikons sb700 skulle kunna vara bra...? Men ligger för högt i pris.
Stativ - vad bör jag tänka på? Vill kunna använda bla till macrofotografering framöver och då jag kör med lång slutartid, samt vid interiörfotografering. Vikten låg och helst inte mkt mer än en tusenlapp. Tacksam för tips!!

Andra tips och idéer gällande utrustning mm för en hobbyfotograf välkomnas! :)
 

risse

Aktiv medlem
Hej
Jag har själv en D7200 med ett Tamron 90mm macro. Bra brännvidd tycker jag. Ger skarpa bilder.
Jag tror du borde lägga mer pengar på ett stativ. Du får nog bara skräp för en tusenlapp.
 

eskil23

Aktiv medlem
Om du köper Tamron 90 mm så behöver du inte köpa något annat objektiv för porträtt, den duger utmärkt för porträtt.

Om du inte har något emot begagnade objektiv så skulle jag lämna tillbaka både 18-105 och 55-200 och skaffa ett begagnat 18-55 mm för inga pengar alls och ett begagnat 70-300 för de pengar du får tillbaka för ditt 55-200. Om du inte gillar begagnade objektiv så lämna tillbaka dem i alla fall och köpt ett nytt 18-140 för pengarna.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tycker du ska köpa ett nikon 50/1,8 och Tamron 90/2,8 VC makro. Med ditt vidvinkel och normal och makro klarar du dig ganska bra. 55-200 eller 18-105 behöver du inte. Behöver du mer tele så kan du längre fram se vad du behöver såsom nikon 70-200/4, eller 70-300 eller nikon 200-500 etc. Tex Tamrons 70-300 VC är ett trevligt objektiv och inte så farligt dyrt.

Objektiv köper jag gärna begagnat, både här på Fotosidan eller tex hos ScandinavienPhoto så får du också 6 mån garanti
 

djungel

Aktiv medlem
Om du köper Tamron 90 mm så behöver du inte köpa något annat objektiv för porträtt, den duger utmärkt för porträtt.

Om du inte har något emot begagnade objektiv så skulle jag lämna tillbaka både 18-105 och 55-200 och skaffa ett begagnat 18-55 mm för inga pengar alls och ett begagnat 70-300 för de pengar du får tillbaka för ditt 55-200. Om du inte gillar begagnade objektiv så lämna tillbaka dem i alla fall och köpt ett nytt 18-140 för pengarna.
Håller delvis med. 90 mm tamron är super för makro och bra för ansiktsporträtt. Men ett 50 mm 1,8 är nästan ett måste eftersom man får så mycket av allt för så lite pengar. I,8G rekommenderar jag., 18-140 är bra om man reser och bara kan ta med sig ett objektiv.
 

martinot

Aktiv medlem
Vilken blixt är att rekommendera? Tycker Nikons sb700 skulle kunna vara bra...? Men ligger för högt i pris.

Stativ - vad bör jag tänka på? Vill kunna använda bla till macrofotografering framöver och då jag kör med lång slutartid, samt vid interiörfotografering. Vikten låg och helst inte mkt mer än en tusenlapp. Tacksam för tips!!
SB-700. Ibland går de på kampanj (bla hos Rajala) för ca 1900. Har även sett bra priser på det begangnat.

Gällande stativ och macro så är det viktigt med ett stativ där du kan montera av mittpelaren, och där stativet kan gå ner helt i "spagat" för att kunan komma så när marken som möjligt.

Är som andra tveksam till kvaliteten på stativ som nya kostar under 1000-lappen. Även här så skulle jag inte vara rädd att köpa begangnat om man hade väldigt begränsade resurser.

Ett annat alternativ för lågt makrofoto är att använda sig av en så kalla bönsäck som du ställer upp kameran på. Detta kan du spara pengar på genom att tillverka enkelt själv med en tygpåse som du fyller med bönor och syr ihop. Skall du använda den i regn eller fuktiga miljöer så kan du ta plastpärlor eller plastkulor istället för bönor.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Kan bara instämma i ovanstående kör ang 18-140mm, jag har ett sådant på min D7200 och är mycket nöjd med det som allroundobjektiv.

Stativ: Jag har, förutom ett stort stadigt Manfrotto som man kan vända ut och in på, ett litet Manfrotto Pixi,kostar inte många kr och är egentligen för litet för en D7200 med 18-140 men om man ställer ett ben rakt fram och är lite försiktig så fungerar det rätt bra. Det är lätt att ta med i kameraväskan och jag kan vinkla benen bakåt och på så sätt stötta kameran mot bröstet när jag tar frihand.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1004396737/manfrotto/bordsstativ-pixi

Blixt: Som alternativ till SB700 finns nu också SB500, båda fungerar som fjärrblixt, vilket man absolut ska kunna utnyttja när man har en D7x00. Lite mindre och lite billigare.
 

Designtezz

Aktiv medlem
Supertack alla, för så snabba svar på mina frågor :)
Det hjälpte mig mycket!

Det blev till en början inköp av Tokina 11-16 som jag använt mest av de objektiv jag investerat i. Ett helt underbart objektiv som jag kommer ha enorm nytta av.
Tamron 90 mm som jag köpte begagnat på Cyberphoto, fina porträttfoton och macrobilder men saknar den där riktiga skärpan som jag förväntat mig... Kan vara inställningar och handhavandefel ;)
Kände att det kunde vara svårt med objektivet vid porträtt inomhus, så jag köpte ett Nikkor 35 mm 1,8 tillsammans med Tamron 70-300 4-5,6 Di istället för Nikkor 18-105.
Telezoom blev ett snabbt "måste" då jag redan fått ett par förfrågningar om fotograferingar :)

Blixt Nissin i40
Stativ Triopo 3230 Inte hunnit testa det mer än ett par gånger, men tycker tyvärr att det kryper en hel del, går liksom inte att skruva åt riktigt. (Kanske blir det bättre om det bara är jag som inte lärt mig göra rätt...)
Ringblixt Dörr LED Ultra 80 (gillar funktionen med både blixt och fast ljus)

En billig ryggsäck köpte jag men inga andra tillbehör, såsom uv-filter tex. Hur viktigt är det med filter?

Enda funderingen är om jag kommer ångra köpet av 70-300 eftersom det inte är VR.
Enligt säljaren (på Mediamarkt) skulle jag nog inte ha behov av detta vid användning av stativ...
 

Designtezz

Aktiv medlem
Tycker du ska köpa ett nikon 50/1,8 och Tamron 90/2,8 VC makro. Med ditt vidvinkel och normal och makro klarar du dig ganska bra. 55-200 eller 18-105 behöver du inte. Behöver du mer tele så kan du längre fram se vad du behöver såsom nikon 70-200/4, eller 70-300 eller nikon 200-500 etc. Tex Tamrons 70-300 VC är ett trevligt objektiv och inte så farligt dyrt.

Objektiv köper jag gärna begagnat, både här på Fotosidan eller tex hos ScandinavienPhoto så får du också 6 mån garanti
Tack för svar! :)
Tamron 70-300 som du rekommenderade... Jag köpte varianten utan bildstabilisering för att komma undan billigare. Hoppas jag inte kommer ångra mig :/
Vidvinkel, macro och fast på 35 är nog, som du säger, de jag kommer använda mest.
 

Designtezz

Aktiv medlem
Hej
Jag har själv en D7200 med ett Tamron 90mm macro. Bra brännvidd tycker jag. Ger skarpa bilder.
Jag tror du borde lägga mer pengar på ett stativ. Du får nog bara skräp för en tusenlapp.
Tack för svar!
Fler som svarat som du, ang stativet. Triopo 3230 som jag köpte, fick jag ju ge en hel del mer för än jag tänkt, men jag hoppas det kommer fungera bättre än det gjort hittills då jag inte hunnit med mer än att snabbtesta det två ggr. :)
 

Designtezz

Aktiv medlem
Om du köper Tamron 90 mm så behöver du inte köpa något annat objektiv för porträtt, den duger utmärkt för porträtt.

Om du inte har något emot begagnade objektiv så skulle jag lämna tillbaka både 18-105 och 55-200 och skaffa ett begagnat 18-55 mm för inga pengar alls och ett begagnat 70-300 för de pengar du får tillbaka för ditt 55-200. Om du inte gillar begagnade objektiv så lämna tillbaka dem i alla fall och köpt ett nytt 18-140 för pengarna.
Tack för svar! :)
Ja, fina porträttfoton med Tamron 90 mm, men märkte snabbt att det blev enormt svårt att ens få med folk på fotona när jag använde det inomhus.... :-D. Komplettering med Nikkor 35 mm borde lösa den biten. Borde kanske ha väntat på att hitta begagnat 70-300 med bilsstabilisering istället för det nya utan :/
 

Designtezz

Aktiv medlem
Håller delvis med. 90 mm tamron är super för makro och bra för ansiktsporträtt. Men ett 50 mm 1,8 är nästan ett måste eftersom man får så mycket av allt för så lite pengar. I,8G rekommenderar jag., 18-140 är bra om man reser och bara kan ta med sig ett objektiv.
:) Kompletteringen kände jag också behövdes, med ett fast, ljusstarkt objektiv. Men ett 35 mm kom jag fram till skulle passa mig bättre än 50mm, eftersom det inte är fullformat jag har.
Funderat hundratalet gånger fram och tillbaka gällande reseobjektiv. Vill jag resa lätt, har jag kompaktkameran Sony rx 100 2 som faktiskt är riktigt bra för att vara kompakt... I annat fall kommer jag nog känna att det kan vara ok att släpa på ett par-tre objektiv - inbillar jag mig iaf. ;)
 

Designtezz

Aktiv medlem
SB-700. Ibland går de på kampanj (bla hos Rajala) för ca 1900. Har även sett bra priser på det begangnat.

Gällande stativ och macro så är det viktigt med ett stativ där du kan montera av mittpelaren, och där stativet kan gå ner helt i "spagat" för att kunan komma så när marken som möjligt.

Är som andra tveksam till kvaliteten på stativ som nya kostar under 1000-lappen. Även här så skulle jag inte vara rädd att köpa begangnat om man hade väldigt begränsade resurser.

Ett annat alternativ för lågt makrofoto är att använda sig av en så kalla bönsäck som du ställer upp kameran på. Detta kan du spara pengar på genom att tillverka enkelt själv med en tygpåse som du fyller med bönor och syr ihop. Skall du använda den i regn eller fuktiga miljöer så kan du ta plastpärlor eller plastkulor istället för bönor.

Tack för svar! :)
Bönsäck var ett bra tips! ;) Bra, enkelt och billigt komplement. Blir att sätta mig och sy imorgon!
Stativet Triopo jag köpte skulle det gå att vända mittendelen på, men kan tänka mig att det blir mer flexibelt även med en Bönsäck.
Hade inte tid att vänta på bättre pris på blixt tyvärr, då jag fick uppdrag, då jag köpt kameran :)
 

Designtezz

Aktiv medlem
Kan bara instämma i ovanstående kör ang 18-140mm, jag har ett sådant på min D7200 och är mycket nöjd med det som allroundobjektiv.

Stativ: Jag har, förutom ett stort stadigt Manfrotto som man kan vända ut och in på, ett litet Manfrotto Pixi,kostar inte många kr och är egentligen för litet för en D7200 med 18-140 men om man ställer ett ben rakt fram och är lite försiktig så fungerar det rätt bra. Det är lätt att ta med i kameraväskan och jag kan vinkla benen bakåt och på så sätt stötta kameran mot bröstet när jag tar frihand.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1004396737/manfrotto/bordsstativ-pixi

Blixt: Som alternativ till SB700 finns nu också SB500, båda fungerar som fjärrblixt, vilket man absolut ska kunna utnyttja när man har en D7x00. Lite mindre och lite billigare.
Tack för svar! :)
Kikade på Manfrotto Pixi och det skulle funka bra som stöd mot kroppen, men som du också säger då är det lite väl klent...
18-140 objektivet frågade jag i butiken om, men det fanns inte inne. Finns inte många ställen att köpa kameror/-tillbehör om man helst inte köper på nätet.
:)
 

Designtezz

Aktiv medlem
Tack för svar! :)
Kikade på Manfrotto Pixi och det skulle funka bra som stöd mot kroppen, men som du också säger då är det lite väl klent...
18-140 objektivet frågade jag i butiken om, men det fanns inte inne. Finns inte många ställen att köpa kameror/-tillbehör om man helst inte köper på nätet.
:)
...inte många butiker här i Luleå alltså...
 

lofling

Aktiv medlem
Tack för svar!
Fler som svarat som du, ang stativet. Triopo 3230 som jag köpte, fick jag ju ge en hel del mer för än jag tänkt, men jag hoppas det kommer fungera bättre än det gjort hittills då jag inte hunnit med mer än att snabbtesta det två ggr. :)
Har ingen koll på just det stativet men adet finns mycket skrivet om stativ. Att det kryper skulle inte förvåna mig alls tyvärr. Bra stativ är dyra men väl värda priset. Detsamma gäller för bra huvuden till stativet.

Jag är nöjd med mellanalternativ i att ha två stativ från Feisol och två ballheads från Markins men hade jag köpt igen tror jag det hade blivit Gitzo trots allt och möjligen RRS som ballhead. Kolla t.ex. den här artikeln:
https://photographylife.com/how-to-choose-and-buy-a-tripod-for-a-dslr-camera
 
Hej!

med min setup idagsläget (äger också en D7200) har jag följande:

Tokina 12-24 f/4 atx pro (skall dock bytas, inte helt nöjd)
Nikkor 35mm f/1.8 DX
Nikkor 50mm f/1.8D
Nikkor 85mm f/1.8G (Används nästan bara när jag vet att jag skall ta porträtt)
Nikkor 70-300 VR.
(Nikkor 18-105 VR följde med, och kostade inget exktra då det var på extra pris, används dock aldrig av mig)

Har lagt cirka 5k totalt för alla objektiv, exklusive 70-300 VR. köpt beggat här på marknaden framförallt, ett par av dom i oanvänt skick. Enda objektivet jag köpt nytt var 70-300 VR (lite av ett impuls köp, som jag dock vart jävligt nöjd med!)

Skulle jag vara du skulle jag satsa på ett 35mm f/1.8 DX. billigt, litet och lätt och en motsvarar ~50mm på FX. Utöver dessa objektiv har jag ett hyffsat billigt stativ från Cyberphoto, gör sitt jobb men är inte det bästa, en SB-600 blixt samt ett par macro-ringar!

Har försökt satsa på att mest använda och köpa till FX objektiv om det skulle bli så att jag uppgraderar till FX i framtiden.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
35 mm , 50 mm , 16-85 samt en 70-200.
tänkte säga 80-200-2,8 ED , men det gick fetbort eftersom den inte är kompatibel med DX vad det verkar.
 

Designtezz

Aktiv medlem
Har ingen koll på just det stativet men adet finns mycket skrivet om stativ. Att det kryper skulle inte förvåna mig alls tyvärr. Bra stativ är dyra men väl värda priset. Detsamma gäller för bra huvuden till stativet.

Jag är nöjd med mellanalternativ i att ha två stativ från Feisol och två ballheads från Markins men hade jag köpt igen tror jag det hade blivit Gitzo trots allt och möjligen RRS som ballhead. Kolla t.ex. den här artikeln:r
https://photographylife.com/how-to-choose-and-buy-a-tripod-for-a-dslr-camera
Tack, bra länk med mkt info! :)
Mm, kvalitet och pris verkar hänga ihop gällande stativ. Trodde ändå det
skulle vara tillräckligt med det jag köpte...betalade kring 2500:-
Får väl harva på med Triopon tills jag kan köpa ett till :)
 

Designtezz

Aktiv medlem
Hej!

med min setup idagsläget (äger också en D7200) har jag följande:

Tokina 12-24 f/4 atx pro (skall dock bytas, inte helt nöjd)
Nikkor 35mm f/1.8 DX
Nikkor 50mm f/1.8D
Nikkor 85mm f/1.8G (Används nästan bara när jag vet att jag skall ta porträtt)
Nikkor 70-300 VR.
(Nikkor 18-105 VR följde med, och kostade inget exktra då det var på extra pris, används dock aldrig av mig)

Har lagt cirka 5k totalt för alla objektiv, exklusive 70-300 VR. köpt beggat här på marknaden framförallt, ett par av dom i oanvänt skick. Enda objektivet jag köpt nytt var 70-300 VR (lite av ett impuls köp, som jag dock vart jävligt nöjd med!)

Skulle jag vara du skulle jag satsa på ett 35mm f/1.8 DX. billigt, litet och lätt och en motsvarar ~50mm på FX. Utöver dessa objektiv har jag ett hyffsat billigt stativ från Cyberphoto, gör sitt jobb men är inte det bästa, en SB-600 blixt samt ett par macro-ringar!

Har försökt satsa på att mest använda och köpa till FX objektiv om det skulle bli så att jag uppgraderar till FX i framtiden.

Hej,
blev för min del;
Tokina 11-16 2,8 IF DX 2
Nikkor 35 mm 1,8 DX A-FS
Tamron 90 mm SP 2,8 1:1 Macro Di
Tamron 70-300 4-5,6 Di LD Telemacro 1:2

Kände också att 18-105 kanske inte skulle bli använt av mig, så jag bytte den mot fast 35 mm och 70-300 (men utan bildstabilisering...) För 700:- till.
Både 35 och 50 mm? Jag kan inte, inte än i alla fall, se nyttan för min del att ha både 35 och 50 mm.
Macroring och blixt köpte jag och de jag var bra köp. :)
 
ANNONS