Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på prisvärd blixt till D610

Produkter
(logga in för att koppla)

ljn3

Aktiv medlem
Har fått min nya D610:a som ersätter mitt g:a Olympus 4/3 system. Nu letar jag efter en bra tillbehörsblixt. Min idé är en blixt både att sätta på blixtskon alt. montage på en blixtfot och som då jobbar som "slave" och styrs/triggas av den inbyggda blixten på 610:an ( om nu detta är möjligt ? )

Alla kända fabrikat kan vara intressanta, även tips på begagnade objekt mottages !

/Lennart

Tackar, då är frågan SB-700, -800 eller -900 för blixtjobb i hemmamiljö och fotoavstånd 2-3 meter?
/Lennart

Jag har valt beg 800 då de är lite mindre och smidigare än 900/910 men ungefär samma styrka. Lite sämre menysystem men det är sak samma tycker jag. SB700 hade nog gjort allt du vill också lite billigare än 910. Fördelen med 700 och 9x0 är att de har hårda plastfilter för balansera med glödlampor, det är tunna gels på 800 som är lite jobbiga att hantera.

SB-700 har en, för mig, stor fördel mot SB-800 med ett mycket bättre menysystem och inmatningshjul.

Har SB600 och SB 800 som är utmärkt bra sånär som på menysystemet. Köp en SB910, det är en som passar perfekt till din kamera

Jag har SB-600 och SB-900. Skulle undvika den senare om jag inte prompt hade behov av 14mm utlysning och den extra krämen outputmässigt.

900:an har något större fot än de flesta andra blixtar, så det kan vara struligt att få den att sitta i andra skor än Nikons egna. Krossade vidvinkelskivan på min när den föll ur en paraplyhållare. Vill du sätta blixt i en bracket eller paraplyhållare, satsa på 700:an.

Ta det inte personligt men man skall nog vara lite försiktig med sina prylar. Blixtfot kostar cirka 17kr (ebay) Hade 600, 700 och även 800 - ingen går att jämföra med 900 förutom 700 som påminner mycket om den fast har betydligt mindre styrka och är aning mindre.

Det är absolut onödigt att citera föregående inlägg :p

Man skall ju ändå vara försiktig ;)

Det är ännu onödigare att kommentera hur folk skriver. Ser du något som bryter mot forumreglerna är det bättre att använda rapportfunktionen så agerar jag eller någon annan moderator ;)

Nej men nu missuppfattade du det hela känns det som...

Ljusdressyr och jag skämtade en aning verkar det som :) (ELLER?)

P:S. Jag började skriva innan han ändrade hans inlägg.

Peace out

Ljusdressyr och jag skämtade en aning verkar det som :) (ELLER?)

Yes :)

Tog inte illa upp alls.

(Och jag delciterar ofta för att visa vilken del av föregående inlägg svaret avser. Har blivit missförstådd så ofta att det blivit så med tiden.)

Hur eller hur: SB-900/910 är kanonblixtar. Ska man bara använda dom i Nikonskor eller Frio Cold Shoe (som sitter som gjuten!) är det ett toppenval.

Vill man däremot kunna använda blixten med billiga kinatriggers eller dito paraplyfästen finns bättre val.

Du kanske noterade att jag citerade ditt inlägg, så jag var inte så allvarlig jag heller ;)

Jag håller med om att SB-900/910 är väldigt bra blixtar, men ibland är de onödigt stora, tunga och dyra.

ANNONS
Götaplatsens Foto