Annons

Tips på prisvärd zoom eos 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Pejgan

Medlem
Hej på er

Jag skulle behöva lite hjälp med att välja ut en prisvärd zoom med brännvidd på minst 200 (gärna 3-4-500 men vill inte kompromissa alltför mycket med kvaliteten) och en hyfsat ljusstyrka.

Det ska passa en eos 350d och gärna ha macro-funktion men det är inte nödvändigt.

Pris ... ja inte 10 000 utan säg under 5 000 och gärna under 3500

Canon 70-200/4L och Sigma 70-200/2.8 finns begagnat till bra priser, ofta runt 5000 kr.
Finns i recensionsbanken.

Var lite roligt o läsa... brännvidder på upp mot 500mm men helst under 3500:- men med bra ljusstyrka :) Ja inga dåliga specifikationer...

Canon EF 70-200 4L Är ett mycket bra objektiv, men kostar nytt utan IS ca: 7000:- med IS kostar det runt 12 000:-, ett alterativ är begagnat, men kostar nästan lika mycket. L objektiv förlorar inte mycket i värde.

Ett annat objektiv kan vara Canon EF 100-400 L men det kostar upp mot 15 000:-

Men om vi inte låter brännvidden vara avgörande utan priset som troligtivs är de mest avgörande så kanske du ska snegla på ett canon EF 100-300/4,5-5,6 USM. Duger säkerligen bra och har troligtvis bra prestanda med tanke på priset.

Man får alltid göra en avvägning mellan pris/kvalitet/krav. Har man bara ett krav och det är det absoluta bästa, då är det ju bara o köpa det dyraste som finns, men eftersom du ville ligga under 3000:- så kanske kvalitet är det absolut viktigaste utan kanske att du får så mycket som möjligt för en sansad slant...

Gör som så att du besöker denna sida:
www.scandinavianphoto.se och så tittar du på vad skaer kostar... välj ut något som verkar bra och gå sedan till denna sida och kolla vad fotografer tycker om det objektivet:
http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=10&title=C*

Glad att kunna roa någon.. (?)

Tyckte jag var ganska specifik med att jag kunde tänka mig betala upp till 5000 och att de enda kraven var minst 200 och en hyfsad ljusstyrka. Resten var önskemål.

Har redan tillbringat en vecka med att titta på olika objektiv men kommer ingen vart det är därför jag bad om specifika förslag

Vi kan säga så här:

Brännvidder kostar
Bra ljusstyrka kostar ännu mer
Bra kvalitet kostar

Om du lägger ihop dessa saker så blir det förbaskat dyrt. Så därför får man kompromissa.

EF 70-200 4L är bland det bästa du kan köpa i kvalitetsväg, både optiskt och fysiskt.

Men då får du "bara" upp till 200mm och du får "bara f4" och begagnat kanske du kan hitta ett sådant objektiv för runt 6000:-

Du har ju även piratobjektiven som Sigma och andra tillverkare, Sigma gör nog riktigt bra gluggar men även där gäller ju att saker o ting kostar...

Men du vill ha bra kvalitet och kan tänka dig max 5000, men helst under, minst 200mm men helst mycket mer.

Ja då kan jag bara säga 70-200 4L
Jag har ett sådant, mycket bra objektiv!
jag har även ett EF 400mm 5.6 Men det kostar en bit över 10000:- och är inget zoom. och har "dålig" ljusstyrka...

Ekvationen, bra, ljusstark, lång brännvidd, lågt pris finns tyvärr inte... alla objektiv med sådan specifikation börjar på runt 12000:- och slutar på runt 1 miljon. Tyvärr

Du kan köpa ett 70-200 4L begagnat för kanske 5000-6000 sedan köper du en konverter x2 då får du ett 140-400mm /8 objektiv. en sådan konverter kostar väl runt 2000:- men är ju betydligt billigare än ett 400mm men du får ju dålig ljusstyrka.

Kalle_B skrev:
Du kan köpa ett 70-200 4L begagnat för kanske 5000-6000 sedan köper du en konverter x2 då får du ett 140-400mm /8 objektiv.
Hur i halva friden kan det kosta 5-6000:- begagnat om det kostar 7000:- nytt???

Edit: Sen håller jag dock med om att just det objektivet nog är väldigt lämpligt. Ett skarpt objektiv med lite kortare brännvidd ger möjligheten att beskära ganska hårt, och det blir troligen bättre eller likvärdigt resultat som om man väljer ett billigt objektiv med längre brännvidd.

på fotosidans annonsforum finns ett för 5000:- och ett för 4000 eller 4500, men det skulle inte jag köpa eftersom personen har varit medlem i någon dag bara och jag vet inget om personen alls. Inga bilder eller aktivitet. Men visst.. priset kan ha sjunkit lite sedan IS modellen kom.

Makten skrev:
Hur i halva friden kan det kosta 5-6000:- begagnat om det kostar 7000:- nytt???

Jo, det är enkelt. Canon har lyckats göra ett enormt bra objektiv som är så bra att nästan ingen säljer det. Det är så bra att väldigt många vill köpa det. Här finns alltså fler köpare än säljare. Om man ska sälja vill man få ut så mycket som möjligt för det. Sätter 6000 och får det sålt. Andra som ska sälja ser att man kan begära 6000 och sätter samma pris... och får det sålt. Jag har sett nu att priserna börjar krypa neråt 5500 och kanske 5200. Själv gav jag 5500 kr inkl tull, moms och frakt från USA då jag köpte mitt via eBay.

Lena L... Kan bara säga att detta objektiv måste du kolla närmre på. Ett bättre objektiv till vettigt pris är svårt att hitta. Du kan också kolla närmre på Canon 70-300 IS. Det är bra zoomomfång men jag har själv ingen erfarenhet av det. Kolla vad andra tycker om det.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto