Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på väldigt enkel analog kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
jag tänkte köpa en gammaldags kompakkamera i julklapp åt en förälder. henens gamla har pajjat. en sån där där man bara knäpper ur rullen och skickar in den. nån som har nåt förslag på nåt billigt och hyfsat? den ska bara användas till att knäppa vanliga "minnesbilder" säljs såna kameror fortfarande?

tack!

Re: Re: tips på väldigt enkel analog kompaktkamera

FILM) (ulltand skrev:
Det gör de säkert. Men varför inte använda en digital? Enda skillnaden för henne blir att hon lämnar in minneskortet istället för filmrullen.

Och att det blir betydligt krångligare med menyer och alla teknikaliteter. Analoga kompaktkameror finns utan alla dessa krångliga inställningar. Bara att trycka av. Dessutom slipper hon uppgradera/omlagra filerna regelbundet vart 4:e - 5:e år. Negativen blir inte oläsliga lika lätt..

Köp en Olympus myII för ca 1000kr. Den är finessfattig och därmed enkel. Den är dessutom bra.
/Erik

tja....hon har alltid haft en analog och vill absolut inte ha nåt annat. mer än en knapp är minst en detalj för mycket. hon testade min gamla olympus mju och gillade den inte alls....

Henrik_L skrev:
jag tänkte köpa en gammaldags kompakkamera i julklapp åt en förälder. henens gamla har pajjat. en sån där där man bara knäpper ur rullen och skickar in den. nån som har nåt förslag på nåt billigt och hyfsat? den ska bara användas till att knäppa vanliga "minnesbilder" säljs såna kameror fortfarande?

tack!

Leta efter en Beg Yashica T5 så har du en kanon enkel kamera med mycket bra optik (Zeiss) och i mitt fall så är den optiken bättre än min zoom optik på systemkameran på samma brännvidd.

// Fredrik

Re: Re: tips på väldigt enkel analog kompaktkamera

fredrikru skrev:
Leta efter en Beg Yashica T5 så har du en kanon enkel kamera med mycket bra optik (Zeiss) och i mitt fall så är den optiken bättre än min zoom optik på systemkameran på samma brännvidd.

// Fredrik

oxå ett toppentips! lite krångligt att få tag på en begagnad före jul kanske.....

Re: Re: Re: tips på väldigt enkel analog kompaktkamera

Henrik_L skrev:
oxå ett toppentips! lite krångligt att få tag på en begagnad före jul kanske.....

Det finns många som behöver pengar till julklappar.

Hederliga analoga kamereror kan man köpa till vrakpris nu för tiden.

Mvh
Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto