Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips till en nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr_Taurus

Medlem
Hej!

Jag är "nybörjare" på fotografering och skulle vilja ha hjälp med lite funderingar. Har haft digitalkamera sedan 2004 och inte tagit särskilt många bilder, snittar kanske 1500 per år.

Om ca ett år funderar jag på att åka till Afrika och på Safari. Det jag kommer att fotografera är djur och natur mestadels men även människor både inom och utomhus.

Jag vet att jag har mycket att lära då jag knappast kan något mer än vad Autoläget sitter på en kamera. Idag har jag en Panasonic Lumix FZ28 och en Fujifilm Finepix F100fd.

Jag är inte nöjd med hur mina bilder blir idag, svårt att få till bra skärpa och skärpdjup. Det blir sällan bra bilder om det inte är utomhus i bra väder. Skarpa bilder med mycket zoom (18x) är svårt också, kan iofs bero på att jag inte har något stativ.

Jag tänkte först köpa en systemkamera när det börjar närma sig resan och därmed ta bra bilder, har dock förstått att så lär det inte bli. Det finns mycket annat än kameran som gör bilden.

Hur ska jag gå tillväga? I vilken ordning och vilka steg skulle ni rekommendera?
- Behålla mina kameror jag har och försöka lära mig dem?
- Köpa en systemkamera och lära mig den samt fotografering.
- Lära mig redigera de bilder jag tar så kanske min superzoom duger?

Finns det några bra böcker/DVD där man kan lära sig grunderna för fotografering?

Tror du att du har ett genuint fotointresse? Köper du en systemkamera, så köper du in dig i ett system där tanken är att du skall bygga din fotoutrustning. Det kan bli hur kostsamt som helst men det kan även stanna på en rimlig nivå.

Med tanke på din kommande resa, så lär du upptäcka ganska snart att du behöver ett kamerahus, en normalzoom och något längre teleobjektiv. (Sedan finns det naturligtvis ännu mer på önskelistan.) Är du beredd att släpa runt en ryggsäck med prylar?

Nu kan jag inte de mer avancerade kompaktkamrorna men det finns i prisläget 5 000.- kameror som mycket väl kan vara en kompromiss som kanske passar dig. Se till att kameran kan ta bilder i RAW-formatet så har du ett bra utgångsläge för att få bilder av hög teknisk kvalitet.

Sedan är det naturligtvis väldigt mycket upp till fotografen. Det gäller att utnyttja och lära sig sin utrustning både vid fototillfället och i efterbehandlingen vid datorn.

Hej ! Det är svårt det här, men tar du ditt fotointresse på allvar är det nog en
systemkamera du ska köpa och en bra telezoom till safarin.Det verkar som i
ditt inlägg att du också ska lära dig grunderna i fotografering,kämpade
själv med det från början men när man lär sig sambandet mellan bländare,
slutartid,iso m.m. är det som att allt "släpper".
Allt beror ju på din budget,men själv skulle jag aldrig åkt på en safari
utan systemaren med mig.Tycker du ska lära dig att fotografera med din
Panasonic och sen ta ställning till vad du behöver ! MVH.

Boktips, grunderna kan du lära dig i boken Digitalfotografi av Scott Kelby. Många gillar honom, vissa tål inte honom. Jag tycker han är bra, han ger tips för hur du använder kameran i olika sammanhang istället för att förklara hur en kamera rent tekniskt fungerar. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163609150
Om du är intresserad av en teknisk beskrivning så är Wikipedia och Google bra källor.

Många nybörjare börjar med en systemkamera i de lägre prisklasserna, men många nybörjare planerar heller inte en fotosafari i Afrika. Antagligen kommer du vilja ha ett bra tele-objektiv (fast eller zoom) samt ett kamerahus som passar dina behov och budget.

Lite enkelt kan man beskriva kamerahus i Canon-serien (finns motsvarande i flera andra märken):

1000D, ca 4 200kr, Grundläggande funktionalitet, bra bildkvalité och litet, plastigt, lätt hus
500D, ca 7 000kr, Video, fler "bilder per sekund" (speciellt i RAW-formatet), litet, lätt hus
50D, ca 10 000kr, större, tyngre hus med fler reglage, ännu fler "bilder per sekund", ingen video
7D, ca 17 600kr, video, ytterligare fler "bilder per sekund" samt en hel del andra detaljer
5D, fullformat (större sensor), färre "bilder per sekund"
1D Mk IV, ca 55 000kr, proffshus (släpps snart)

Till detta vill du sannolikt ha ett bra teleobjektiv, t ex någon av följande zoomar:

EF-S 55-250/4-5,6 IS, ca 3 000kr
EF 70-200/4,0 L USM, ca 6 900kr
EF 70-200/4,0 L IS USM, ca 13 000kr
EF 70-200/2,8 L USM, ca 13 700kr
EF 70-200/2,8 L IS USM, ca 21 000kr
EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM, ca 16 800kr

Sedan finns det även en hel hög med fasta teleobjektiv som kan vara intressanta för en afrika-safari, men de har jag inte kompetens att tipsa om. Även normal och vidvinkel är ju såklart intressant. Ovan kan du plocka ihop ett kit (kamera + telezoom) mellan ca 7 000kr - 76 000kr beroende på smak och plånbok. :)

Av de frågor du ställer låter det som du kommer att komma fram till en bra lösning så småningom. Några tankar om det du skrivit:

Det går att ta utmärkta bilder med din Panasonic. Det den inte kan är bla att ge bilder med kort skärpedjup (låter i och för sig som du vill ha bilder med stort skärpedjup, och då har du helt rätt slags kamera). Inte heller är den så bra när ljuset tryter, då är en systemare bättre då Panasonicen ger brusiga bilder då ISO:t måste skruvas upp när ljuset tryter. Systemkameror kan fotografera med högre ISO utan att bilderna blir så brusiga.

Fördelarna med kameran är uppenbara, du har den redan, den är liten och behändig och du behöver inte flera olika objektiv till den då det den har täcker allt från vidvinkel till långt tele (bra på safari).

Du har en fördel till och det är att bilderna är relativt färdiga direkt ur kameran. För att få samma "tryck"i bildernsa från en systemkamera måste du lära dig att efterredigera bilderna, som är en aning softa direkt ur systemaren.

Det är lika svårt att fotografera med en systemkamera och få bilderna bra som med en långzoomkamera, så lära dig fotografera måste du i båda fallen. Speciellt kan tele vara lite kinkigt och du har nog allt att vinna på att sätta dig in i grundläggande kamerateknik och vilka inställningar som fungerar med tele. En grundregel är att räkna om brännvidden du använder till motsvarande 35-mm ekvivalent och tillämpa slutartiden 1/mm. Alltså, fotograferar du med motsvarande 200 mm brännvidd skall du ha en slutartid på max 1/200-dels sekund om du är någorlunda stadig på handen, annars riskerar du skakningsoskärpa. Bildstabilisering hjälper naturligtvis upp det hela och du kan vinna flera steg exponeringstid, exvis fota med 1/60-sekund i stället i exemplet ovan. Då behöver det inte vara lika ljust för att det skall fungera.

Vare sig du bestämmer dig för att behålla den kamera du har, eller byta så kommer du att behöva lära dig grundläggande kamerateknik och att fotografera för att få de bilder du kanske vill ha. Att lära dig efterredigera bilderna kommer också att påverka resultatet positivt, och i det fall du går på en systemkamera är du mer eller mindre tvungen lära dig det om du vill få samma sting i bilderna som du skulle fått med din Panasonic. Systemkameran ger dig alltså inte med automatik bättre bilder än din långzoom gör, men den har potential att med rätt kunskap ge dig tekniskt sett bättre bilder. Om motiv, färger, exponering, komposition osv är bra är fortfarande upp till dig som fotograf hur du väljer motiv och tillvaratar detta på bildsensorn. Men den kommer att ge dig bla brusfriare bilder med rätt inställningar. Och en sista fördel med systemkameran, den knäpper av bilden i det ögonblick avtryckaren trycks ner. Din Panasonic har en fördröjning från det att avtryckaren trycks ner till dess att bilden knäpps (kameran fokuserar långsamt). En fördröjning som gör att man kan missa rätt ögonblick om man fotograferar tex djur i rörelse.

Lycka till!

Dvd

Kan tipsa dej om en bra dvd film, där man får lära sej
grunderna till en systemkamera.
Fotografera med digital systemkamera heter filmen och ges
ut av DigitalFotografen bra början

Hälsningar Håkan

Du kommer, oavsett om du köper en systemkamera eller inte, att behöva ett stativ för att kunna ta skakfria bilder på långt avstånd. Om du ska vara på resa kan det bli svårt att få med sig ett normalstort stativ, men det finns små och lätta också. Åtminstone ska du göra dig den tjänsten att använda en ärtpåse (eller liknande), annars kan du aldrig få skarpa bilder med lång brännvidd ("mycket zoom") annat än i mycket skarpt ljus.

Jag föreslår att du köper en fotobok du kan läsa före och under resan, så kommer du säkert att lyckas mycket bättre med dina bilder. Din kamera duger till mycket!

Per.

Visst kan långzoomare ge bra resultat men det är ju inte det enklaste verktyget om man vill fota tele. Använder man skärmsökaren blir det lätt skakigt och i starkts soljus (Afrika) så kan det vara svårt att se. Den inbyggda sökaren är liten.

Alltså, en av de absolut största fördelarna med en systemkamera är den rejäla (i förhållande till kompakter) sökaren. Det gör det enklare att komponera bilderna. Fördelen ökar ju mer svåra förhållande är, t ex rörliga motiv, starkt soljus (som är svårt för displayen) etc.

Du har ett år på dig, du skall åka till Afrika, du är uppenbarligen intresserad av foto (annars hade du nog inte brytt dig om att ställa frågorna). Jag tycker absolut du skall överväga en systemkamera. Se till att köpa en telezoom med bildstabilisering (om du köper Canon eller Nikon), det underlättar enormt vid telefoto på fri hand.

Använd året du har framför dig till att bli vän med utrustningen, fota ekorrar, svanar och andra svenska vilddjur så kommer du ha lättare att få till det nere i Afrika.

Sök också i forumet, det finns en hel del trådar med råd till just dem som åker på safari resor till Afrika.

PS. Visst går det att ta skarpa bilder med tele på fri hand, åtminstone så länge ljuset är gott.

I första inlägget står:

"Jag tänkte först köpa en systemkamera när det börjar närma sig resan och därmed ta bra bilder, har dock förstått att så lär det inte bli."

Ingen DSLR, alltså, såvitt jag kan förstå.

Per.

I första inlägget står:

"Jag tänkte först köpa en systemkamera när det börjar närma sig resan och därmed ta bra bilder, har dock förstått att så lär det inte bli."

Ingen DSLR, alltså, såvitt jag kan förstå.

Per.

Lite oklar syftning av trådskaparen, men han menar nog att han förstått att han måste lära sig använda kameran - inte bara köpa den strax före avresan.

Har du använt dina kameror ett tag och inte är nöjd med bildkvaliteten så skulle jag tro att det är klokt att gå över till en systemkamera. Förutsätter dock att du är villig att göra plats i packningen för en kamera med normalzoom och ett ytterligare teleobjektiv. Det är i min mening att föredra framför "superzoomar", som inte är lika bra (särskilt på tele) trots att de är dyrare än två vanliga budgetzoomar.

Jag missade eller missförstod nog det där om systemkamera. Hur som heslt, tråden ligger under köpråd. Vad jag förstår har han redan en bra kompakt och en kompetent långzoom. Om han inte vill ha en DSLR så är det väl inte så mycket mer att göra vad gäller köp.

Tack för alla svar!

Sitter på jobbet så jag har bara hunnit skumma igenom era inlägg.

Ser att jag varit otydlig i tråden. Det jag funderar på är om jag ska byta ut min superzoom mot en digital systemkamera?

Det verkar finnas två inriktningar där vissa tycker att jag ska behålla den jag har och några att jag ska satsa på en digital systemkamera.

För att se vad jag tar för bilder tänkte jag lägga upp några här, men har inte möjlighet till det just nu utan får hänvisa till de jag lagt upp här: http://www.minhembio.com/Mr_Taurus

Oavsett så måste jag bli bättre fotograf. Finns att läsa en del på wikipedia såg jag. Sen ska jag se till att köpa Scott Kelbys böcker om digitalfotografi även om de såg ut att vara mer för digitala systemkameror.

Jag ska läsa lite mer senare idag när jag sovit efter mitt nattpass. Är tacksam för alla goda tips och idéer!

MVH Johan

Om du inte är riktigt säker på hur mycket du kommer att "fastna" för fotografering rekommenderar jag att du köper en begagnad system kamera, kanske en nikon D60 eller canon 350,400,450D med objektiv till, det finns ganska många relativt billiga begagnade paket lite överallt till salu som du inte kommer att bli besviken med, och om du kollar runt på lite EXIF info här på fotosidan kommer du märka att det är ganska många som tar bra kort med programautomatik, sen finns det också väldigt många hemsidor som ger tips om hur du ska bli en bättre fotograf, redigering och tips. Allt möjligt du kan tänka dig vilja veta finns faktiskt inbakat gratis på olika forum/filmer på nätet

Lycka till med valet, ja hoppas du blir nöjd

Mvh: Nicklas

För att se vad jag tar för bilder tänkte jag lägga upp några här, men har inte möjlighet till det just nu utan får hänvisa till de jag lagt upp här: http://www.minhembio.com/Mr_Taurus

Jag tittade som hastigast. Det jag fastnade för var att du verkar i alla fall försöka fundera över hur du skall ta bilderna. Du varierar slutartider, du tar stöd mot räcken, du försöker dig på lite vinklar osv. Det tyder på ett intresse utöver att bara sikta och skjuta.

Jag tycker absolut du skall skaffa en systemkamera. Inte för att det per automatik ger bättre bilder men för att du får så mycket bättre och enklare möjlihgheter att påverka bilderna. Det kommer helt enkelt att bli roligare att fotografera - och det är väl det som är det vikigaste för oss amatörfotografer?!

Det är inte resultatet som är det primära - det är processen i sig. Precis som när vi spelar tennis, plockar svamp eller samlar frimärken. Det skall vara kul, hur det går är sekundärt.

Lycka till!

Det lutar nog åt att jag skaffar en digital systemkamera framöver. Ska se om det dyker upp något på begnatmarknaden som är intressant eller om jag ska köpa nytt.

Jag kommer nog lägga ner runt 10-15000 på en utrustning och en hyffsad teleszoom är kanske det jag ska satsa mest på.

En fråga vad det gäller stativ. Trebensstativ är ju inte helt lätt att släpa med sig även om det givetvis går. Hur står sig ett monopod mot ett trebensstativ? Kommer det hjälpa en tillräckligt mycket för att hålla still på maxzoom? Fungerar det bara om objektivet har bildstabilisator eller funkar det också med objektiv som saknar det?

Beträffande tips om vad som funkar bäst på safari resa, sök i forumet. Det finns en hel del trådar med tips om hur man bäst förbereder sig inför en Afrika resa.

Rent allmänt, bildstabilisering är en STOR fördel vid telefoto. Om du har Canon eller Nikon med stabilisering så ligger stabiliseringen i objektivet vilket gör att även sökarbilden blir stabiliserad. Det tycker jag är ett stort plus vid just telefoto.

Personligen har jag både 3- och 1-bens stativ men använder dem sällan. Är kanske för lat för att släpa med dem? Skulle aldrig köpa en telezoom utan stabilisering, men det är bara mina preferenser. Andra använder alltid stativ och då behövs ju inte stabilisering.

Finns det några bra böcker/DVD där man kan lära sig grunderna för fotografering?

FOTO's "Digitala Systemkameraskolan" (Allers Förlag).

Denna skrift rekommenderas å det varmaste. Skall precis dra igång en kurs i vår nystartade fotoklubb (Sonfjällets Fotoklubb) med den som bas. Väldigt lättfattat och bra skriven. Har precis i dagarna kommit i en ny version (2.0). Tex är några av exempelbilderna på kamerahus Pentax K7 och till och med den nya EOS 7D.

Det andra häftet (Naturfotoskolan) är inte så tekniskt inriktat utan mer en samling väldigt läsvärda betraktelser kring sitt eget fotograferande och utveckling från en handfull mycket duktiga fotografer. Mycket läsvärt när man kommit en bit på väg!

Vidare rekommenderar jag starkt att du går med i en trevlig fotoklubb i din närhet! Väldigt utvecklande på alla sätt och vis :)

mvh / Matti

Bilagor

• FOTO-Digitala-Systemkameras.jpg
    FOTO-Digitala-Systemkameras.jpg
    21.6 KB · Visningar: 163
  • FOTO-lärohäften.jpg
    FOTO-lärohäften.jpg
    35.3 KB · Visningar: 151
Jag kommer nog lägga ner runt 10-15000 på en utrustning och en hyffsad teleszoom är kanske det jag ska satsa mest på.

En fråga vad det gäller stativ. Trebensstativ är ju inte helt lätt att släpa med sig även om det givetvis går. Hur står sig ett monopod mot ett trebensstativ? Kommer det hjälpa en tillräckligt mycket för att hålla still på maxzoom? Fungerar det bara om objektivet har bildstabilisator eller funkar det också med objektiv som saknar det?

Om du kan lägga så pass mycket pengar på utrustning har du inga problem att få ihop ett bra safari-kit. Särskilt om du är beredd att leta begagnat. Det handlar mest om att inte ha bråttom, vänta tills rätt tillfälle yppar sig.

Jo, kolla på lite safari-trådar. Men en sak om telefoto, dagtid är det normalt inga problem att få skarpa bilder med tele. Det gäller bara att se till att ha tillräckligt kort slutartid, och det klarar du bara du lär dig kamerans basinställningar. I värsta fall får du öka ISO till 400, men det är inget problem med en systemkamera. Skymningen i Afrika är väldigt kort, de flesta av dina bilder kommer du ta i fullt dagsljus.

Som nybörjare på min första safari skulle jag nog inte ta med mig ett stativ. Det handlar ju om upplevelsen också, och ju mer grejor man har att fundera över när och hur man ska använda, desto mindre hinner man se. Men något slags "bönpåse" kan vara bra om du ska åka landrover med hål i taket.

Förresten. Kolla artiklarna här på Fs också, en underkategori heter Fotoskolan. Man får leta lite för "grunderna" skrevs för flera år sedan och ligger en bit ned. Där finns artiklar om grundläggande fototeknik t ex.

ANNONS
Götaplatsens Foto