Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips till nybliven Canon 5D ägare

Produkter
(logga in för att koppla)

SWEGibbon

Aktiv medlem
Hej alla, har äntligen bestämt mig för att låta min syster och svåger ta över min trogna Canon 20d för att själv köra med Canon 5D. Nu önskar jag tips för er som har erfarenhet av denna kamera, något man ska tänka på, teknikmässigt, inställningar m.m. och så vidare, är tacksam för alla tips!

Det första tipset jag kommer att tänka på är:

NJUT! Det gjorde iaf jag när jag första gången fick chansen att använda en 5D under en längre tid, gick också från en 20D (även den en fantastiskt trevlig kamera som fortfarande följer med till och från). Förutom sökaren, FF-formatet, spotmätningen samt kvalitén på bildfilerna tyckte jag nog inte att det var någon större omställning att arbeta med 5D´n i sig, det vara bara en rakt igenom trevlig upplevelse. Enda jag kunde sakna från 20D i några lägen var de 5 bilder/s men det har ju helt att göra med vad man använder kameran till.

Gratulerar till en mycket trevlig kamera!

/Micke

Kan bara hålla med Micke. Jag har gjort samma resa.
När jag öppnade de forsta filerna tagna med 5D i raw konverteraren så var det bara wow!!!
Det fanns något i bilderna som inte hade funnits i de från 20D.
OM jag skall ge dig ett tips så är det väl att se vilka av dina objektiv som passar till 5D.
Fullformatskameror är ju mer krävande om man skall ha ut det bästa ur kameran.
Ett annat tips kan vara att alltid fota i RAW. Tycker inte att AWB är särskilt bra på att hitta rätt färgtemperatur.
Lycka till med en superb kamera. Finns inte mycket som slår den när det gäller bildkvalitet.

Tack, det känns tryggt att höra, vad kör ni med för några objektiv? Finns det några "fynd" att leta efter? Jag har idag ett 50mm Canon och ett 80-200/2,8. Har tittat på 24-105mm, kan det vara något eller finns det andra märken till ett bra pris som fungerar bra?

Canon 50mm var faktiskt ett av de objektiv som först dök upp i huvudet men det har du ju redan.

Jag kör själv med 24-105/4 som jag valde över Canons 24-70/2,8. 24-70 är något skarpare och har ett steg större bländare men det som avgjorde för mig är IS, storleken, samt dom extra mm på toppen. Har inte ångrat mig ännu, det här är objektivet som framförallt suttit på under de vigslar jag fotat i kyrka hitills.

Något jag skulle vilja tipsa om är absolut ett vidvinkel som t.ex. Canons 17-40 (alt 16-35/2,8 II om man har råd). Vidvinkel på FF är kul!

Skulle kunna skriva en hel uppsats men här får det räcka för ikväll ;o)

/Micke

Jag tänkte samma, lite extra mm på toppen. Jag har även ett Tokina 12-24mm/4 som jag kört på 20Dn. Gillar det och hoppas att FF gör det ännu bättre. Har läst en del om vinjettering o.s.v på objektiv. Till och med hutlöst dyra objektiv verkar vara långt ifrån perfekta. Man får inse att ekonomin är begränsad och leta efter fynd! Tack Micke för hjälpen, uppskattas!

Tokina 12-24 är avsedd för sensorer i APS-storlek, så vinjetteringen med den på en 5D kommer att bli minst sagt omfattande ;)

AFE skrev:
Tokina 12-24 är avsedd för sensorer i APS-storlek, så vinjetteringen med den på en 5D kommer att bli minst sagt omfattande ;)

Öööhh, ja det har du rätt i! Shit! Jag är så längtansfull på att kameran ska komma så det har jag inte äns tänkt på, bra du sa det! Blir till att sälja. Tack!

Objektiv och lite tips

Bra att tänka på är exponeringen. När man tittar på LCD-displayen ser bilden mörkare ut än vad den senare gör när man fört över till datorn och ska bildbehandla. Åsikterna går isär, men min uppfattning är att man bör underexponera något hack (i relation till hur LCD-bilden ser ut). Det gör 5 D:s bilder mest rättvisa (såvida man inte söker ett ljust, överexponerat uttryck).
Jag plåtar mest med Canon 24-105 som funkar jättebra. Jag har även en 17-40, också bra. Sedan förut har jag också Tamron 28-75/2.8. Det blir lite kaka på kaka, men den är så vanvettigt bra att jag vill spara den. Jag tycker den är skarpare och dessutom är ljusstarkare än Canons L-klassade zoom. Extremt prisvärd.
Grattis till ett bra val av kamera!

Vad gäller exponeringen ska man nog testa lite först och kolla hur "verklig" skärmen är, själv har jag flera gånger trillat i fällan att det såg bra ut i kameran men när jag kom hem så var bilderna alldeles för mörka. Kolla histogrammet!

/Micke

Re: Objektiv och lite tips

Lars tar siesta skrev:
Bra att tänka på är exponeringen. När man tittar på LCD-displayen ser bilden mörkare ut än vad den senare gör när man fört över till datorn och ska bildbehandla. Åsikterna går isär, men min uppfattning är att man bör underexponera något hack (i relation till hur LCD-bilden ser ut). Det gör 5 D:s bilder mest rättvisa (såvida man inte söker ett ljust, överexponerat uttryck).
Jag plåtar mest med Canon 24-105 som funkar jättebra. Jag har även en 17-40, också bra. Sedan förut har jag också Tamron 28-75/2.8. Det blir lite kaka på kaka, men den är så vanvettigt bra att jag vill spara den. Jag tycker den är skarpare och dessutom är ljusstarkare än Canons L-klassade zoom. Extremt prisvärd.

När du tittar på displayen menar du då att du tittar på bilden eller histogrammet?
Jag tittar enbart på histogrammet där ser man direkt om man har frätt ut högdagarna, att titta på bilden i lcd så kan man ju få vilket resultat som helst beroende på hur ljus diplayen är eller hur ljuset är i den miljö du sitter i.

Rawkonvertering

Grattis! Har själv bytt från en 10D till en 5D och jag går fortfarande i ett lyckorus. Bildkvaliteten är grym. Jag antar, förutsätter, att du kör raw. Om du som jag använder lightroom eller photoshop och konverterar bilder i så är det idé att göra en ordentlig kalibrering av ACR. Det finns massor med tips på nätet om hur man går till väga. Här, http://fors.net/chromoholics/ finns det en beskrivning och ett script och på denna sida http://21stcenturyshoebox.com/tools/ACRcalibrator.html finns en lite mer avancerad version av samma script.

När väl kalibreringen är klar så når man ett "bra" resultat snabbare vid själva konverteringen. Eftersom alla sensorer i en viss kamera modell liknar varandra, dock finns det en del skillnader, kan man "låna" någon annans kalibrering. Dock blir resultatet bäst om man gör kalibreringen för respektive kamera. Kanske kunde vi ha en bank med kalibreingsvärden för olika kameramodeller här på fotosidan.

Mvh,
Jonas

5D är himmelsk!

Raw-konertering tycker ja funkar fint i Canon DPP.

Ett hett tips är att köra Cf 4.1 och använda * på baksidan som fokusknapp (med tummen), och ställa in kameran på följande fokus (AI-Servo).

Köp till rutnätssökaren.

Skippa batteripacket.

24-70/2.8L mmm...

s60761 skrev:
5D är himmelsk!

Raw-konertering tycker ja funkar fint i Canon DPP.

Ett hett tips är att köra Cf 4.1 och använda * på baksidan som fokusknapp (med tummen), och ställa in kameran på följande fokus (AI-Servo).

Köp till rutnätssökaren.

Skippa batteripacket.

24-70/2.8L mmm...

Kör också med AI-Servo men använder * för att låsa fokus.

5D må vara "föråldrad" när det gäller tex avsaknad av LiveView och andra funktioner, men bilderna den levererar är det verkligen inget fel på...

Den är väl idag den äldsta kameran som är till försäljning, och slås väl bara av D3 och 1DsMKIII vad gäller ren bildkvalité. Rätt imponerande.

Re: Objektiv och lite tips

Lars tar siesta skrev:
Tack! Menar du Tamron 28-75/2,8 är vanvettigt bra? Låter intressant! Vad ligger ett sånt i för pris? Kan klart själv kolla på nätet men..F-n den har inte kommit än. Jag vill prova NU!!!

Re: Re: Objektiv och lite tips

The Ghost skrev:
När du tittar på displayen menar du då att du tittar på bilden eller histogrammet?
Jag tittar enbart på histogrammet där ser man direkt om man har frätt ut högdagarna, att titta på bilden i lcd så kan man ju få vilket resultat som helst beroende på hur ljus diplayen är eller hur ljuset är i den miljö du sitter i.
Bra tips, bara att se till att det blir en vana!

ANNONS
Götaplatsens Foto