Annons

Tips till nybliven Canon 5D ägare

Produkter
(logga in för att koppla)
Henrik_L skrev:
24mm 1,4 som skulle vara så toppen enligt killen i affären jag snackade med. Sen säger andra att det inte alls är värt pengarna. Slutsatsen verkar ju vara att Canon helt enkelt inte har några bra vidvinklar alls och att det är bättre att vänta på något annat eller köpa en nikon om man vill fota vidvinkel.
Ligger en del av vad du säger men vilka krav har du?
Mvh Thomas

Fallande kantskärpa ses tydligare med 24x36.
En APS stor sensor kräver högre upplösning än 24x36 beroende på att de enskilda pixlarna oftas är mindre på en APS stor sensor.
I de flesta fall så klarar de objektiv jag har testat av att lösa APS stor sensorupplösning, dvs upp till 40d antal pixlar utan problem.

Vad det gäller 24/1,4 så är jag inte imponerad när jag har jämfört objektivet med exv mitt 24-70. Mitt 24-70m håller god kvalitet runt 24mm.

Glöm sedan vad någon säger i en affär.testa själv, det finns bra lösningar till ett lägre pris än ett L 24mm

solvargen skrev:
Ligger en del av vad du säger men vilka krav har du?
Mvh Thomas

Tja att bilderna ska bli så bra som möjligt går. Jag betalar gärna någon tusenlapp extra för bättre skärpa tex. Jag ska till öland i sommar och är alltid så impad av alla fina havsbilder med frysta vågor med stora stenar i förgrunden och vill göra lika. :p Tänkte att om det inte blir som jag tänkt mig ska man itne kunna skylla på dåliga objektiv i alla fall.

En sak till innan hockeyn, det skiljer jävligt mycket från exemplar till exemplar, därför brukar jag inte uttala mig förrän minst två objektiv är testade om jag ser något som jag tycker avviker.Exv testen av d3 och nikons nya 24-70 där jag fann att 24 mm var lite sämre än förväntat, vi lånade därför tidningen Fotos test ex men samma sak där.

Därför testade jag alltid fler exemplar när jag själv skall ha ett objektiv, tre 24-70 innan jag hittade ett som jag var relativt nöjd med tillsammans med 5d.

(photozone testade 4 st om jag inte minns fel)

Det ultimata vore nog en adapter och nikons 14-24mm 2,8. Verkar vara en "ultimat" lösning om man vill slänga upp lite tusenlappar liggande löst fickan. Förvisso ingen AF men hyperfokal på små promisser!!!
Mvh Thomas

macrobild skrev:
En sak till innan hockeyn, det skiljer jävligt mycket från exemplar till exemplar, därför brukar jag inte uttala mig förrän minst två objektiv är testade om jag ser något som jag tycker avviker.Exv testen av d3 och nikons nya 24-70 där jag fann att 24 mm var lite sämre än förväntat, vi lånade därför tidningen Fotos test ex men samma sak där.

Därför testade jag alltid fler exemplar när jag själv skall ha ett objektiv, tre 24-70 innan jag hittade ett som jag var relativt nöjd med tillsammans med 5d.

(photozone testade 4 st om jag inte minns fel)
Låter jobbigt att behöva testa varenda par 24-70mm 2,8 man stöter på.....själv inbillar jag mig bara att mitt ex. är över genomsnittet....
Mvh Thomas

solvargen skrev:
Låter jobbigt att behöva testa varenda par 24-70mm 2,8 man stöter på.....själv inbillar jag mig bara att mitt ex. är över genomsnittet....
Mvh Thomas

Många fotografkollegor vänder sig till mig då deras objektiv inte håller måttet enligt dom själva , senast var det en kollega från sydsveriges största tidning, och tyvärr hans exemplar var inte bra när vi jämförde det mot två andra.Nu gällde det ett 16-35. Jämnheten är oroande dålig, eftersom jag har tillgänglighet till nästan alla objektiv så tar jag alltid chansen och ser till att objektivet uppträder så bra som möjligt.Jag använder Nikon sedan 1974 och kan jag berätta att exv 17-35 som jag håller som ett av de bästa vidvinkelobjektiven också kan uppvisa olikheter.(fråga Björn Rörslett) Det är inte bara Canon som syndar med sina kontroller..

Senast ändrad:
Ok, mitt tips är, om du inte har något emot manuell fokus, att testa Leica-R objektiv på kameran. Det finns massor av bra, billiga Leica-gluggar. Jag har haft många fina L-gluggar men nu har jag inte ett enda Canon-objektiv kvar, bara en stort antal ljuvliga Leitz...

ANNONS
Götaplatsens Foto