Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

jenjon

Ny medlem
Jag äger en Nikon D40 och har länge funderat på att köpa ett nytt objektiv. Gärna bra för porträtt och jag vill att det ska vara ljusstarkt. Men har ingen aning om vad jag ska satsa på, någon som har tips? :) Skulle verkligen uppskatta hjälp.

Jag äger en Nikon D40 och har länge funderat på att köpa ett nytt objektiv. Gärna bra för porträtt och jag vill att det ska vara ljusstarkt. Men har ingen aning om vad jag ska satsa på, någon som har tips? :) Skulle verkligen uppskatta hjälp.

Eftersom du behöver ett AF-S objektiv till D40 så minskar utbudet dramatiskt.

Nikon själva har väl bara AF-S 50/1.4 & AF-S 35/1.8 som skulle passa som portättobjektiv, om du vill ha fungerande AF och det antar jag att du vill.

Sigma har motsvarande objektiv, men jag har hört om mycket strul med felfokusering så jag vet inte om jag skulle våga köpa ett sådant.

Tamron SP 90/2.8 Macro är ju lovordat av många och har numera inbyggd fokusmotor. (Då får man ju macro oxo om det lockar)

Jag är själv sugen på AF-S 35/1.8, men då har jag redan 50/1.8.

Tusen tack! :) Så svårt och veta vad man ska välja när man inte kan så mycket.. Så jättebra tips!
jo jag har också kikat lite på AF-S 50/1.4 och AF-S 35/1.8 men vet inte vad den egentliga skillnaden är, och vad det innebär?

Tusen tack! :) Så svårt och veta vad man ska välja när man inte kan så mycket.. Så jättebra tips!
jo jag har också kikat lite på AF-S 50/1.4 och AF-S 35/1.8 men vet inte vad den egentliga skillnaden är, och vad det innebär?

50/1.4 är nog mer klassisk brännvidd för porträtt. (motsvarar ju 75mm småbildsformat)

Skillnaden är att du måste komma närmare med 35mm än 50 för att fylla ut bilden.
Det ger även mer effekten att näsan växer och öronen försvinner.
50mm som är mer teleobjektiv plattar ut eller om man så vill komprimerar bilden i djupled, vilket normalt är något man eftersträvar vid porträtt.

Skillnaden är dock liten mellan 35 & 50mm så frågan är om man behöver bry sig om detta.

Skillnaden är dock liten mellan 35 & 50mm så frågan är om man behöver bry sig om detta.

För porträtt skulle jag absolut välja 50:an. Jag tycker skillnaden i bildvinkeln du får är enorm, men bildkvalitetsmässigt ligger de två nära varandra tror jag. Med 35:an har jag lyckats knäppa hyfsade självporträtt utan fjärrkontroll, alltså jag måste fokusera genom att sträcka ut armen och använda knappen på kameran. Det säger nåt om hur nära man måste stå med 35:an (max en meter från kameran) för ansiksporträtt, och då behövde jag ännu beskära bilderna. Nej satsa på 50mm eller mer om det är ansiktsporträtt du vill ta med objektivet, så slipper du bli så närgången med kameran.

Däremot är 35:an ett alldeles utmärkt superskarpt objektiv som passar till mycket annat. Omvänt förhållande gäller nog för 50:an - inte så mångsidigt men funkar säkerligen alldeles utmärkt till porträtt.

Ett budgetalternativ är telezoomen AF-S 55-200. Med den kan man fixa ett hyfsat kort skärpedjup om man använder en lite längre brännvidd (ca 80mm) och står lite längre bort. Det blir förstås inte lika kort som med f/1,4, men ändå så man får en mjuk bakgrund. Blixt blir dock ett måste förutom om man är utomhus och det finns massor med ljus...

Ett tredje alternativ kunde vara nya macroobjektivet AF-S 85/3,5 VR. Det är ännu dyrare än 50/1,4 och är inte heller så ljusstarkt, men om du också gillar makro kan det vara en idé att slå två flugor i en smäll och skaffa ett sånt?

Skillnaden i brännvidd är lätt att kolla! Ställ ditt objektiv (jag förutsätter att du har ett 18-55mm på din kamera) på 50 mm och kolla om det blir bra för porträtt. Gör samma sak för 35 mm och kolla igen.

Ljusstyrkan gör att du kan få kortare skärpedjup (snyggare i många fall) och kortare exponeringstid (så du lättare kan jobba utan blixt).

Per.

ANNONS