Annons

Tjänar du pengar på foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Lite nyfiken...

Hur många tjänar pengar på sin fotografering och INTE har det som huvudsaklig inkomstkälla?

Jag tänker på de som kanske kör en egen fotofirma på fritiden och som i normala fall jobbar som t.ex. busschaffis, målare, snickare etc.

Om det finns sådana personer, hur bär ni er åt?
Har ni nischat in er?
Har ni gått ner i arbetstid på ert ordinarie arbete för att hinna med eller går det att tjäna pengar på en "normal" fritid?

Jag fotar på min fritid och säljer bilder nu och då. Jämfört med kostnaden för kamerautrustningen så är det *mycket* långt till att "tjäna pengar". Min förhoppning är mer på nivån att det kan hjälpa till att finansiera prylarna, eller åtminstone betala bensinpengarna till de evenemang jag fotar - en dag så kanske det händer. :)

Jag gör det. Tidigare levde jag av det till 100% men har idag ett riktigt jobb vid sidan av :)

Skämt å sido så är det idag mestadels en hobby. Jag går i stort sätt jämt upp, någon större vinst är det inte fråga om för min del. Jag gör det desutom mestadels för att att jag tycker det är kul. Bröllop och fest är de vanligaste uppdragen och intäkterna täcker i stort sätt kostnaderna för min hobby! En annan "stor" uppdragsgivare är de lokala sportföreningarna där jag har mina barn och kompisars barn. Ringarna har spridit sig......

Vet faktiskt inte om jag skulle vilja ge upp min idag roliga hobby och sidoverksamhet för att bli en fulltidsfotograf igen. Det som idag är kul har tyvär en tendens att bli tråkigt om det blir en vardag.

Nu ska jag oxå erkänna att jag idag är långt ifrån att kunna leva på min fotografi. Så för stunden har jag inte ens ett val ........

Senast ändrad:
Jag håller med, att försöka leva på foto skulle sannolikt förstöra stora delar av nöjet. Dom flesta som försöker har det rätt knapert misstänker jag, med jobbiga arbetstider. Samtidigt tror jag det skulle kunna vara väldigt kul, förutsatt att det gick att få bra med jobb förstås.

Hur kör ni som gör det bredvid? Är det bara svart kulor eller finns det någon form av enskild firma?

Kanske lite vanskligt att ställa frågan men jag funderar bara på hur ni löser det praktiska annars.

Vore kul att höra om någon som t.ex. startat eget på fritiden och som drar in lite pengar då & då.

Jag har nyligen startat en firma, mest för att jag fick några förfrågningar från företag som ville köpa bilder och jag upplevde det blev enklare att sälja om man själv är företag och hanterar moms m.m. Rent ekonomiskt skulle det för mig lika gärna kunna vara hobbyverksamhet istället men min förhoppning är att med firman så ska det småningom gå att sälja mer till företag, och att man också kan göra något kreativt med deklaration och avskrivning av prylar. Att sälja till privatpersoner är väldigt mycket jobb för lite pengar, å andra sidan kan ju den som vill köra svart mot privatpersoner, eller deklarera det som hobbyverksamhet om man vill vara ärlig.

Själv har jag en enskild firma men det har inte med fotografi att göra. Man kan kanske ändra inriktning på firman i takt med att man utvecklas som amatörfotograf?

Jag menar, jag är ju redan inne i det hela med N1-blanketter och momsredovisning.

Har funderat på det själv, har musik som andra hobby och bandet får ibland "vit" betalning som jag skulle kunna ta på firman. Jag tror det går att förändra inriktningen på en enskild firma eller lägga till andra verksamheter, man måste bara ange hur stor procentuell andel av intäkterna som kommer frånm respektive verksamhet. Jag tror att olika typer av verksamhet beskattas olika så man måste nog undersöka hos skattemyndigheten först hur man får/kan göra.

jdandanell skrev:
Hur kör ni som gör det bredvid? Är det bara svart kulor eller finns det någon form av enskild firma?

Kanske lite vanskligt att ställa frågan men jag funderar bara på hur ni löser det praktiska annars.

Vore kul att höra om någon som t.ex. startat eget på fritiden och som drar in lite pengar då & då.

Handelsbolag. Mycket enklare att arbeta med företag om du har en F-skatt sedel

Senast ändrad:
Jag kör enskid firma vid sidan om mitt ordinarie jobb. Det som gör det enklare är om man kan skriva också. Många tidningar tycker det är en stor fördel att få allt material från samma person. Det blir helt enkelt lättare då. Ofta är det viktigare att ta rba bilder, en kass text kan de ibland rädda. Som tur är slipper jag dock redigeringar för det mesta.

Huruvida det går att tjäna pengar? Tja, lite knepigt är det. Skatten gör ju att om du har en bra fast inkomst får du nästan skatta bort allt. Många med enskild firma går runt det genom att hyra sin utrustning istället. Då kan du dra hela kostnaden. Annars kommer inköpen att belasta din likviditet hårt.

Tycker dock att du ska tänka på att ta ordentligt betalt om du börja med firma. Annars slår du undan fötterna på de som lever på ftografering och gör tidningsägarna ännu fetare...

Trevlig diskussionstråd. Jag skrev ju för länge sedan att jag ville starta upp en egen firma, i någon annan tråd här på FS. Men förra sommaren gjorde jag äntligen slag i saken. Det känns som ett steg i rätt riktning. Än så länge har jag väl lagt ner mycket pengar på marknadsföring, utrustning i form av blixtar, bakgrunder och en del annat, tex bröllopsalbum. Men skulle jag bortse från den del går jag nog på plus.

Min inriktning är ju på porträtt, bröllop och reklam. Har sedan ett par veckor utskick till föräldrar med 6 månaders och barn som är 1 år.
Plåtar en del bröllop och en del reklam också. Har väldigt nöjda kunder, enligt den feedback jag fått tillbaka. Ser ju att det ändå finns mycket jag själv vill utveckla.
Men jag hoppas faktiskt kunna leva på det framöver, åtminstone halvtid.

För mig känns det faktiskt också bäst att få skatta för det jag drar in. Det är ärligt och jag får ju faktiskt vissa fördelar åt andra hållet också.

Det jag skulle vilja är att vi fotografer ännu bättre kan lyfta fram våra företag när det tex gäller bröllopsfoto. Det är ju många amatörer som plåtar det idag. Därmed tappar vi marknad. Men på något sätt vore det intressant att försöka ta tillbaka marknadsandelar. Tror vi kan bli bättre på att hjälpa varandra här.

Kränger nån sportbild då och då. men inga summor så det kvalar in till skattmasen eller utrustning, kanske täcker soppapeng till racen...

Jag är anställd på en tidning som fotograf och redigerare, men jag illustrerar och skriver lite också. Därutöver driver jag och ett par till en nättidning, som jag sköter. Där skriver och fotar jag också en hel del. Sedan fotar jag en del för ett par musiktidningar och driver en egen firma, vilken dock inte har någon direkt verksamhet.

Letar efter en bildbyrå som kan vara intresserad av att kränga mina bilder; fotar mestadels rock- och musikkonserter etc. samt en del politiker, men även detalj- och genrebilder. Problemet är att en viss stor bildbyrå dominerar marknaden just nu och det är svårt att hitta mindre bildbyråer med dessa nischer. Jag tar dock gärna emot tips.

ANNONS
Götaplatsens Foto