Annons

TMY-2 och FX-39

Produkter
(logga in för att koppla)

henpe

Aktiv medlem
Är det någon som har framkallat den nya T-Max 400 (TMY-2) i FX-39 och kan säga något om vilka tider som rekommenderas?
 
Är det någon som har framkallat den nya T-Max 400 (TMY-2) i FX-39 och kan säga något om vilka tider som rekommenderas?

Hej Henrik!
Utgår du ifrån leverantören,Paterson´s, info så skall en standarframkallning vara 9,5 vid blandning 1+9. Men då gäller naturligtvis att filmen är "normal" och att du inte vill "pressa".Jag håller mig själv med denna FX-39 och Aculux 3 samt klassikern D-76.Detta för att jag själv vill variera och dels att jag framkallar åt andra.Vad gäller FX-39 med rekomenderad blandning så håller jag med Photax när dom skriver följande på deras hemsida:"FX-39 ger gnistrande skarpa negativ med underbar teckning. Vid användning av andra framkallare behövs ofta ett stegs överexponering för att få användbar teckning i motivets mörka delar. FX-39 ger däremot en mycket bra teckning i motivets mörka delar och har en svagt kompenserade effekt som gör att kontrasten inte skenar iväg i motivets ljusa delar."
Så mer mörkrum Henrik !
 
Hej Rolf,

tack för hjälpen! Mina datablad ifrån Patterson anger 11min för TMax400, men den tiden måste vara för den *gamla* TMax-emulsionen (Kodak påpekar i sina datablad för nya TMax att en justering av framkallningstid är nödvändig jämfört med tiderna för den gamla emulsionen). Var hittade du uppgiften att 9½ min skall vara lagom? Naturligtvis skulle jag kunna testa mig fram, men jag är angelägen om att få rätt tid ifrån början, då jag inte vill "offra" några negativ. I övrigt håller jag med dig om att FX-39 är en trevlig framkallare.


PS: Jag var först inne på att extrapolera fram nya tider för FX-39 genom att jämföra med kodaks data för deras egna framkallare och nya samt gamla TMax. Jag blev dock förvirrad då nya TMax kräver en förlängd tid i D-76, men förkortad tid i T-Max framkallare. Magkänslan är att FX-39 är mer lik Kodaks T-Max framkallare än exv D-76 och XTOL, men här kanske du är av annan åsikt?
 
Hej Henrik!

-"Var hittade du uppgiften att 9½ min skall vara lagom".
Denna uppgift följer med FX-39 när du köper den. Men som sagt det är ju upp till var och en om detta är rätt eller ej. Men kanske bra att använda som ett riktvärde så att man inte "går bort" sig helt.
-"Magkänslan är att FX-39 är mer lik Kodaks T-Max framkallare än exv D-76 och XTOL, men här kanske du är av annan åsikt?"
Jag har inte testat FX-39 mot dom två andra så noga att jag kan uttala mig.

Mer analogt mörkrum 2009.Nu får jag nog på "pälsen" (he,he).
 
En bra metod att hitta fram till rätt framkallningstid med en ny framkallare är att exponera 3 rullar.En med normal exponering och en med ett steg över respektive ett steg under. Sen klippa isär rullarna och ta en bit från varje och framkalla med ca 15-20% variation runt rekommenderade tiden. Ofta räcker det med en normal respektive en + och en- framkallning för att man ska veta var man är. Är man van ser man direkt vilket negativ som ligger bäst. Innan man är det får man provkopiera. Med den gamla s/v tekniken är variationerna så stora att man aldrig helt kan lita på tabelluppgifter. Möjligen med undantag för Kodaks gamla dataguide med snurror.
 
ANNONS