Annons

TOKINA 150-500 (FD) (fast lock)

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Godmorgon,
mitt problem är följande:
Köpte ett Tokina 150-500 F/5.6 för CANON FD som jag hade tänkt flanera runt med i skogarna den här lördagen (tillsammans med min T90). Kikade på objektivet i går kväll, allt var i sin ordning, satte på bakre objektivlock och somnade gott.
I dag, denna vackra lördagsmorgon, gick inte locket att ta bort. Sitter som en fastgjuten cementarbetare.
Gav upp när ena handen började blöda och pannan började bulta väl hårt.
Vad göra?
kyla?
Har någon varit med om något liknande när det handlar om FD-fattning?

mycket tacksam för svar, vill gärna ut i skogen i morgon söndag,

hälsningar,
Christian

Nu vet jag inte hur det ser ut på detta objektiv. Det finns ju två olika sorters FD-bajonetter. En där man vrider objektivet och en där man vrider en ring.

det är ringen närmast fattningen som ska vridas så att locket "öppnas" och går att ta bort. Men ringen har liksom låst sig. Förstår dock inte varför.

Som du kanske själv upptäckt så finns det lock av skiftande slag till FD-objektiven. Somliga är väldigt lika kamerans fattning och måste sättas på i ett visst läge och låsringen på de äldre FD-objektiven går då bara att vrida ca 40 grader, medan andra lock som verkar vara mera universella kan sättas på hur som helst och låsringen kan vridas 90 grader.

Jag har ett Tokina 400 mm 5,6 som jag misstänker liknar ditt i fattningen. Om det är som jag tror du råkat ut för är att en låspinne som sitter i position kl 9 när du betraktar objektivet bakifrån inte är intryckt. Om den låspinnen inte är intryckt kan bajonettens ring fastna i fel läge. Det här kan inträffa om locket är skadat eller inte har hamnat riktigt i rätt position när du satte dit det och du vred ringen trots ett visst motstånd.

Det som kan hjälpa dej är att du petar på den här låspinnen med något tunnt blad/verktyg/kniv, dvs trycker den inåt samtidigt som du vrider låsringen.

Att det blir motstånd är normalt med vissa lock medan andra passar så perfekt att man bara trycker locket i rätt position så snurrar ringen automatiskt och låser locket. Så funkar en del av mina FD gluggar, även när man sätter dem på kameran. (FDn funkar inte så, på dessa måste man vrida hela objektivet.)

Själv har jag provat ut rätt position på mina lock och märkt dem med en röd eller vit prick som ska passa mot ringens röda prick när bajonetten är "öppen".

tack sten,
exakt så gick det till, tror jag...
ska försöka lösa det, himla retfullt
när man letat efter det här objektivet i typ tre år och så händer det här...

Berätta gärna hur det går. Jag har inte råkat ut för precis det du råkat ut för, men en del annat har hänt under åren som fått en att riva sej i skallen i vild förtvivlan. Ofta har det varit objektivlock som har strulat. FD-fattningen är komplicerad trots att den ser enkel ut.

har inte tagit tag i det igen, för händerna började verka blöda i går, locket sitter som berget, men jag ska testa lite olika alternativ, det är klart det fixar sig till slut, allt går att lösa, om inte annat med ...hmm...diverse verktyg.

hej, har testat lite till i dag, men det går inte, mycket märkligt, har aldrig varit med om någonting liknande förr. Men, men, nu slutar det nog med att jag säljer det till någon som är mer händig än vad jag är, synd på ett fint objektiv, eller synd och synd, synd att JAG inte fick använda det.

kan du inte slakta det bakre locket genom att skära sönder det? sen får du väl köpa ett nytt lock bara.

Försäljningsknep

känns som att du försöker få igång ett intresse på gluggen för att sälja det vidare.
Ingen kan väl ha såna problem att man inte kan skära bort locket.
Låter snarare som det är nåt fel på optiken..

peace

Daniel: Ta reda på fakta innan du sprider fåniga spekulationer här. Jag hade letat i tre år (ja, två i alla fall) efter denna glugg och hade aldrig tänkt sälja den. Den är väldigt svår att få tag på. Och jo, den hade låst sig så mycket att JAG inte fick bort locket. Hade dessutom inflammation i högerarmen den vecka och vågade inte terrorisera den för mycket. Det var absolut inget fel på optiken. Men ja, numera är den såld. 1300 kr. Ett grovt underpris enligt mig, men å andra sidan köpte jag den för 800 kr så...
(fick för övrigt bud på 2 000 kr för den, efter att ha sålt den, och då även med köparens vetskap om "problemet".)

Så i framtiden, kära Daniel.
Sköt ditt eller mejla mig direkt istället för onödiga påhopp.

Det jag inte förstår är hur du kan leta i tre år efter en glugg och sen sälja det omgående pga en i mina ögon bagatellartad detalj. Locket var väl i plast?

Jag förstår inte tråden och inläggen, det är bara det. Men å andra sidan ar jag dragit igång trådar som kanske känns blaj i andras ögon.

Jag tänker inte gräva vidare i det här, utan hoppas att dina lock sitter som dem ska i fortsättningen.

hälsningar "kära Daniel"

Jag har färsk erfarenhet av fastnat FD-baklock, upplevt precis när det hände, har beskrivit situationen och framtida problemet i en annan tråd…här på Forum…men jag hittar inte Fs-tråden.

Därutöver är nu (fredag 29/4) problemet i huvudsak helt gratis löst men med en liten ”varning”…för framtiden…

”be right or be happy…” jag föredrar det senare, även om jag var ”right” i min ursprungliga bedömning…

det lite synd att en del Fs-forum-respondenter verkar vara mera angelägna att få påpeka att jag har / har gjort fel än att komma med konstruktiva och realistiska förslag till problemlösning…

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto