Annons

Tokina 300/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

markhester

Medlem
Jag har en uppsättning Tokina gluggar från 17mm upp till 400mm jag har varit nöjd med de flesta förutom 400/5.6.
Under flera år har jag gått och funderat på att investera i ett 300/2.8 till Minolta AF.
Är det ngn som har har kunskap om de olika 300/2.8 gluggarna som Tokina har.
Vad är det för skillnad på dem?
Är det värt att satsa pengarna eller skall man köra på Minolta för minst dubbla pengarna?
Tacksam för svar!

Var det en 400/5,6 AT-X du inte var nöjd med, och i så fall varför? Moose Peterson hade en och var helnöjd... Bara undrar av intresse.

/Pontus

Hej, jag har haft ett sådant tokina, tror modellen var AT-X.Var inte nöjd med skärpan på full öppning , känns lite onödigt att släpa på ett sådant tungt objektiv. Bytte till Canons 300/4 som är helt fantastiskt

Mvh/Paulo

Kolla på Grizzly Bear Nature Photography , under review ska det finns några recensioner på de olika Tokina 300 objektiven. Själv har jag ett Tokina AT-X 300/2.8 SD, inte AF versionen, och är nöjd met det - tycker skärpan är bra på även på bl. 2,8.

Pongu skrev:
"Var det en 400/5,6 AT-X du inte var nöjd med, och i så fall varför?"

Ja det är det objektivet jag har... Jag utryckte mig kanske lite klumpigt jag är nöjd med den optiskakvaliteten man inte med den mekaniska. På alla mina andra (4) Tokinaobjektiv kan man välja om fokuseringsringen skall röra sig eller inte och det är en stor nackdel att man inte kan göra detta på 400/5.6. Drar batterier samt gör AF:en långsamamare.

Om jag inte har förstått fel så finns det minst tre olika modeller på 300/2.8 AF från Tokina:
ATX
ATX II
ATX PRO
Vad är den stora skillnaden mellan dem?

Björn skrev:
"Är det den begagnade på Scandinavian du suktar efter?"

Jag visste inte att det fanns ett tillsalu där men gick in och tittade... verkar dyrt 7995:- för ATX-modellen.
Vad tycker ni känns mer som om 5995:- är ett rimligt pris?

Jag tycker också att Scandinavian Photo satt priset lite i överkant. Ditt andra pris är nog OK om det är från en handlare med 3 mån garanti.

Skönt att höra att det inte var den optiska kvaliteten du var missnöjd med. Jag som har rekommenderat just det objektivet till andra pga egna goda erfarenheter av AT-X-serien, och Moose, Herbst och andra professionella fotografers lovord... ;-)

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto