Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina 80-200 felexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

Sputt

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte ett begagna Tokina 80-200 f2.8, fungerar bra förutom att när man fokuserar runt tre meter så ballar ljusmätningen ur och underexponerar minst två steg. Vet någon vad detta kan bero på? Och vad finns det något jag kan göra åt saken? Är det att kontakta tokinas generalagent här i sverige och skicka på reperation som gäller?

Förresten så sitter objektivet på en nikon d300 om det hjälper.

MVH Patrik

Kan nämna att jag använder objektivet även på en D70 och en D200 och där uppstår inte problemet.

Kan nämna att jag använder objektivet även på en D70 och en D200 och där uppstår inte problemet.

Vad trevligt! Det ger mig lite hopp om att det kanske inte är objektivet det är fel på utan kameran. Jag ringde och hörde med molfo om dom kunde ta in det för reperation men det visade sig att att de inte reparerade så gamla objektiv så det vore ju helt klart lättare om man bara kunde lämna in kameran. Molfo tipsade däremot att jag kunde pröva att kontakta Lasses kameraservice och se om de hade något tipps eller kunde titta på grejerna.

Skriver här i tråden så fort jag vet något mer:)

Fick svar från lasses och de reparerar ej tokinaobjektiv. Ingen annan här på fotosidan som kan kasta lite ljus på problemet?:)

Kan ju även passa på att fråga om någon vet vad det är för liten metallpinne som sitter vid bajonetten, den ser nästan likadan ut som bländarpinnen men går knappt att flytta på? Någon som vet vad den är till för?

Kan ju även passa på att fråga om någon vet vad det är för liten metallpinne som sitter vid bajonetten, den ser nästan likadan ut som bländarpinnen men går knappt att flytta på? Någon som vet vad den är till för?

Går knapp att flytta på? Sitter den längst ner? Alltså med objektivet monterat på kameran hamnar pinnen längst ner?
Om den gör det skulle jag tro att det är "pinnen" som indikerar största bländare till kameran. Finns på gamla nikonobjektiv också.

Jag har själv två Tokinaobjektiv. Ett 12-24/4 och ett gammalt 400/5,6.
På min D2H kan man montera 400mm-objektivet och mätning och autofokus fungerar.
Efter en stund, om ljusmätningen stängts av och jag tryckt på avtryckaren för att aktivera mätningen, så fungerar inte autofokus längre. Dessutom indikeras att bländaren står på minsta bländare, i detta fall 32. Om jag stänger av kameran eller tar av objektivet och sätter dit det igen fungerar det oftast. Jag misstänker att Nikon ändrat specen på de elektriska kontakterna på något sätt mellan D1-generationen och D2-generationen. Kan inte minnas att jag hade detta problem medan jag använde objektivet på min D1H.
Vet inte om det har med ditt problem att göra men tänkte att det kanske kan var en ledtråd.

Vad gäller min Tokina-zoom har det någon enstaka gång inte gått att autofokusera men det har fungerat igen om jag lossar på bajonetten och sätter fast det igen. Det har inte visat några problem efter att mätningen stängs av.

/johan

Går knapp att flytta på? Sitter den längst ner? Alltså med objektivet monterat på kameran hamnar pinnen längst ner?
Om den gör det skulle jag tro att det är "pinnen" som indikerar största bländare till kameran. Finns på gamla nikonobjektiv också.

Jag har själv två Tokinaobjektiv. Ett 12-24/4 och ett gammalt 400/5,6.
På min D2H kan man montera 400mm-objektivet och mätning och autofokus fungerar.
Efter en stund, om ljusmätningen stängts av och jag tryckt på avtryckaren för att aktivera mätningen, så fungerar inte autofokus längre. Dessutom indikeras att bländaren står på minsta bländare, i detta fall 32. Om jag stänger av kameran eller tar av objektivet och sätter dit det igen fungerar det oftast. Jag misstänker att Nikon ändrat specen på de elektriska kontakterna på något sätt mellan D1-generationen och D2-generationen. Kan inte minnas att jag hade detta problem medan jag använde objektivet på min D1H.
Vet inte om det har med ditt problem att göra men tänkte att det kanske kan var en ledtråd.

Vad gäller min Tokina-zoom har det någon enstaka gång inte gått att autofokusera men det har fungerat igen om jag lossar på bajonetten och sätter fast det igen. Det har inte visat några problem efter att mätningen stängs av.

/johan
Nja den här pinnen sitter ungefär likadant som bländarpinnen alltså pinnen som kameran justerar bländaren med, den sitter på motsatt sida så att säga, så det är inget som syns när objektivet sitter på kameran. Jag börjar också misstänka att objektivet spökar för att kameran är av nyare modell och objektivet har ett antal år på nacken, jag ska testa på en d70 vid tillfälle och se om det beter sig likadant där.

ANNONS