Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina AT-X 300/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!
Jag har kikat på en sådan lins men inte fotat och sett de egna resultene med den,,,

Det var en imponerande pjäs minst sagt;)

SUPERSynd med manuell focus i en 300 2,8 är att det blir svårt att handhålla, vilket jag menar är viktigt att man skall kunna göra!

Mekaniken var fin i linsen som jag kände på och jag menar också att det var innerfocusering vilket är bra.

De brukar inte vara direkt dyra så kanske är det ett klipp att köpa ett sådant!

Bra/dåligt=beror på fotografens krav, men jag tror att den i rätt händer presterar fina resultat,,

Mvh Niclas,

Tokina AT-X 300/2,8 manuell focus (t ex Canon FD) testades i AF nr 4 1992. Det fick mycket bra betyg (delad plats 5 av 16 testade 300mm). Bra redan på full öppning och mycket bra redan vid bl 4.

MTF-kurvorna ligger en bit högre på den gamla än på den nya AT-X AF Pro.

objernulf skrev:
MTF-kurvorna ligger en bit högre på den gamla än på den nya AT-X AF Pro.

Där ser man, hade jag inte trott. Läste nämligen i en Svensk fototidning från 80,talet att den manuella hade "ok/medioker" skärpa på öppen bländare, då antog jag att den nya Pro håller högre kvalitet generellt,,,

För den som inte behöver AF så tror jag att dessa linser ger valuta för pengarna, om man hittar ett runt "billiga" 5000,- i alla fall;)

Mvh Niclas,

Fick gluggen igår!
Den var i perfekt skick (nyskick). Har antagligen knappast använts.
Det är en rejäl pjäs. Det känns kvalitet.
Ska trotsa vädret imorgon bitti och sticka ut och se om jag inte kan fånga lite fina höstfärger.

/Jacob vP

Har objektivet själv och tycker det är mycket bra. Bra på full öppning och mycket bra byggkvalitet. Enda nackdelen jag kan komma på är att motljusskyddet blir så jäv#¤ kallt på vintern, svårt att hålla i utan handskar! :)

mvh, Thommy

ANNONS
Götaplatsens Foto