Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tokina AT-X AF 28-70/2,8 Pro
- Trådstartare hailstorm
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Jo, men värt varje krona extra (och mer än det), den är så mycket bättre.hailstorm skrev:
och kostar ett gäng mer...
Bjelkengren
Aktiv medlem
Hej!
Jag stod också i valet och kvalet mellan tokinan och tamron. Jag insåg att jag inte har obegränsad ekonomi och köpte tokinan i stället. Jag tycker att den är prisvärd. Nerbländat ett eller två steg så har den helt godkänd skärpa. Ett plus är att den är väldigt välbyggd. Vill du ha testbilder så kan du väl slänga iväg ett mail till mig.
MVH Uffe
Jag stod också i valet och kvalet mellan tokinan och tamron. Jag insåg att jag inte har obegränsad ekonomi och köpte tokinan i stället. Jag tycker att den är prisvärd. Nerbländat ett eller två steg så har den helt godkänd skärpa. Ett plus är att den är väldigt välbyggd. Vill du ha testbilder så kan du väl slänga iväg ett mail till mig.
MVH Uffe
stäck
Aktiv medlem
Men vill man verkligen ha en f/2.8-lins om man är tvungen att blända ner för att kunna få bra bilder med den? Tokinan kostar ca 3000, Tamrons ca 4000. SÅ vansinnigt stor prisskillnad är det inte, och jag skulle aldrig ens överväga att lägga 3000 spänn på något som bara är nästan bra.
Förresten, har Tokinan antireflexbehandling baktill? På en DSLR är det faktiskt något man vill ha, och det har Tamron.
Förresten, har Tokinan antireflexbehandling baktill? På en DSLR är det faktiskt något man vill ha, och det har Tamron.
sagan
Avslutat medlemskap
Om du frågar mig så är svaret ett rungande NEJ!stäck skrev:
Men vill man verkligen ha en f/2.8-lins om man är tvungen att blända ner för att kunna få bra bilder med den?
Man köper väl f/2.8 objektiv för att kunna använda just f/2.8..
Det har den knappast, den är inte "digitalkameraanpassad", utan är gjort för i första hand analoga SLR.stäck skrev:
Förresten, har Tokinan antireflexbehandling baktill?
hailstorm
Aktiv medlem
Det blir nog tokinan...
DÄRFÖR ATT: den är skarp nedbländat 1 steg och skillnaden i skärpedjupet är helt försumbart imo... +att jag alltid kommer skotta med en extern blixt iallafall (till annat har jag fasta gluggar)...
MEN HÖRNI!!! OT!?!?!? Säger det er något?
På fs verkar det närmast vara ok att gå ot närhelst man känner för det.
Berörda borde veta exakt vad jag menar och om inte kanske dessa ska försöka tänka till?
mvh Michael.
DÄRFÖR ATT: den är skarp nedbländat 1 steg och skillnaden i skärpedjupet är helt försumbart imo... +att jag alltid kommer skotta med en extern blixt iallafall (till annat har jag fasta gluggar)...
Berörda borde veta exakt vad jag menar och om inte kanske dessa ska försöka tänka till?
mvh Michael.
sagan
Avslutat medlemskap
Tycker inte du har någon som helst anledning att klaga, vi har försökt ge dig bästa möjliga köpråd och inget annat.hailstorm skrev:
Du borde istället tacka för att vi försöker hjälpa dig.
hailstorm
Aktiv medlem
sagan skrev:
Tycker inte du har någon som helst anledning att klaga, vi har försökt ge dig bästa möjliga köpråd och inget annat.
Du borde istället tacka för att vi försöker hjälpa dig.
Maken till fräckhet Kim!
Jag upprepar min frågeställning:
har någon annan några erfarenheter av tokinas at-x objektiv?
I ärlighetens namn förstår jag inte hur det här kan misstolkas! Jag som så många andra är fullt medvetna om fördelarna med tamrons zoom men det var ju inte det jag ville veta eller hur!?
Det är inte så att jag är otacksam men i ärlighetens namn kim: tackar du instansen för informationen du aldrig fick?
NÄ! Istället blir du irriterad för att en massa folk infesterar tråden du skapat och försöker få ett redigt svar på (OCH NEJ JAG TROR INTE ATT JAG
ÄGER TRÅDEN!!!)
Michael börjar bli mäkta less på allt OT som florerar på fs...
Tack och hej.
sagan
Avslutat medlemskap
Jag har erfarnhet av nämnda objektiv och förklarade nackdelarna med den jämfört med närmaste konkurent eftersom jag har erfarenhet av båda, jag anser inte att det är OT, utan bra köpråd.hailstorm skrev:
Maken till fräckhet Kim!
Jag upprepar min frågeställning:
har någon annan några erfarenheter av tokinas at-x objektiv?
Nej, jag anser inte att jag är fräck, inte det allra minsta.
hailstorm
Aktiv medlem
sagan skrev:
Jag har erfarnhet av nämnda objektiv och förklarade nackdelarna med den jämfört med närmaste konkurent eftersom jag har erfarenhet av båda, jag anser inte att det är OT, utan bra köpråd.
Nej, jag anser inte att jag är fräck, inte det allra minsta.
LÄS OCH FÖRSTÅ!
Från 5 inlägget kan du inte påstå att det är Ontopic!?
Och huruvida du anser dig vara fräck rör mig inte i ryggen. Imo är ditt beteende på fs föga imponerande... visst, du är säkert en hejare på allt vad kameror heter men socialt har du mycket kvar att lära.
Nu tänker iaf jag sluta vara OT.
Har någon annan någonting att säga angående Tokinas At-x objektiv eller ännu helldre 28-70n?
Chasid
Aktiv medlem
hailstorm skrev:
Har någon annan någonting att säga angående Tokinas At-x objektiv eller ännu helldre 28-70n?
Jag har ett Tokina AF28-70mm f/2.6-2.8 AT-X PRO HLD Glass, och jag har testat det mot ovan nämnda Tamron. Det finns tyvärr inte att köpa nytt men springer du på ett begagnat så köp det! Det är bättre än det nya Tokina 28-70 f2.8 och jämnbördigt med Tamronet. Du kan använda Tokina AF 28-70mm f/2.6-2.8 på full öppning med gott resultat. Det går att fiska upp i den stora begagnat dammen för runt 1.800 kronor - ett fynd helt klart. Läs gärna mitt test av Tokinat som ligger under recensioner.
sagan
Avslutat medlemskap
Jag anser att det är fullständigt relevanta inlägg för att kunna ta rätt beslut i objektivfrågan, absolut.hailstorm skrev:
LÄS OCH FÖRSTÅ!
Från 5 inlägget kan du inte påstå att det är Ontopic!?
Viktiga synpunkter kom fram som du tacksamt borde ta emot istället för att komma med angrepp.
hailstorm
Aktiv medlem
Chasid skrev:
Jag har ett Tokina AF28-70mm f/2.6-2.8 AT-X PRO HLD Glass, och jag har testat det mot ovan nämnda Tamron. Det finns tyvärr inte att köpa nytt men springer du på ett begagnat så köp det! Det är bättre än det nya Tokina 28-70 f2.8 och jämnbördigt med Tamronet. Du kan använda Tokina AF 28-70mm f/2.6-2.8 på full öppning med gott resultat. Det går att fiska upp i den stora begagnat dammen för runt 1.800 kronor - ett fynd helt klart. Läs gärna mitt test av Tokinat som ligger under recensioner.
Ahha... det objektivet verkar onekligen intressant... men hur är afen? är den lika snabb som det nyare?
sagan
Avslutat medlemskap
En sak som jag lärde mig tidigt är att inte angripa och attackera de som vill hjälpa en.hailstorm skrev:
visst, du är säkert en hejare på allt vad kameror heter men socialt har du mycket kvar att lära.
Det är inte särskilt socialt begåvat att göra så.
Senast ändrad:
Chasid
Aktiv medlem
hailstorm skrev:
Ahha... det objektivet verkar onekligen intressant... men hur är afen? är den lika snabb som det nyare?
Nej autofokusen är lite trögare än det nya Tokinat men inte så att det stör, det gör sitt jobb tillräckligt snabbt och precist.
hailstorm
Aktiv medlem
Chasid skrev:
Nej autofokusen är lite trögare än det nya Tokinat men inte så att det stör, det gör sitt jobb tillräckligt snabbt och precist.
ok tack...
Någon annan som har några synpunkter?
PerKr
Aktiv medlem
nu blir jag nästan rysligt OT, men tråden har ju sovit så länge så trådskaparen har väl ingen anledning att bli upprörd.
Läste om tokinas 28-70/2.8 på photozone och lockas av det som sägs om byggkvaliteten och det faktum att det är intern zoom, samtidigt som tamrons objektiv lockar med bättre skärpa. Hursomhelst, det hör kanske inte hit.
Men vart kan man köpa Tokina-objektiv i det här brännviddsområdet?
Läste om tokinas 28-70/2.8 på photozone och lockas av det som sägs om byggkvaliteten och det faktum att det är intern zoom, samtidigt som tamrons objektiv lockar med bättre skärpa. Hursomhelst, det hör kanske inte hit.
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
PerKr skrev:
nu blir jag nästan rysligt OT, men tråden har ju sovit så länge så trådskaparen har väl ingen anledning att bli upprörd.
Bara begagnad tror jag. Nya Tokinas DX serie finns bara i 16-50 och 50-135 i a.f. i Europa.
Jag har 50-135 och den är bra.
/Erik J