Annons

Tokina vidvinkelzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

sflow

Aktiv medlem
Hallå alla,

Jag har precis plöjt igenom det mesta i forumen gällande vidvinkelzoomar, och då min plånbok är rejält begränsad just nu tycker jag en Tokina 19-35 3,5/4,5 kanske skulle funka. Dock vore det intressant att veta hur skärpa ställer sig kontra tex ett billigt Nikkor AF 28-80 3.5-5.6?

Kommer jag märka någon kvalitemässig skillnad med vidvinkelzoomen vid samma brännvidd som Nikkorobjektivet? Gör man bättre i att spara till ett Tokina 20-35mm 2.8?

Några övriga spontana reflektioner ?

PS, skall användas på en Nikon F80.

Gör en sökning i forumen. Tokinas olika vidvinkelzoomar 19/20-35 har diskuterats tidigare i samband med bla Soligors/Cosinas dylika. Det korta svaret är att Tokinan är väldigt prisvärd.

Att den var prisvärd visste jag redan då jag har läst det mesta om just denna vidvinkel här på forumet (som jag skrev). Vad jag funderar på är snarare om jag som amatör kommer se någon skillnad mot mitt Nikkorobjektiv, vad det gäller tex skärpa. Det har jag då inte lyckats se några inlägg om...

tack endå

Du kommer troligen inte se någon större skillnad mellan Tokina 19/20-35 och Nikkor 28-80. Möjligen i yttersta hörnen på full öppning.

Tokina 20-35/2,8 är faktiskt något sämre än den ljussvagare modellen. Den är dock mekaniskt bättre.

Kalas, då känns det ju inte som det är nån tvekan om vilken modell som gäller.

Tack !

ANNONS
Götaplatsens Foto