Annons

Tolka SFF:s prislista

Produkter
(logga in för att koppla)

svri00

Aktiv medlem
Jag har fått mitt första uppdrag som fotograf. Jag är inte yrkesfotograf (ännu :) ) utan detta är det första stapplande steget på min karriär som fotograf.

Eftersom det är första gången jag tar betalt för en fotografering skulle jag nu behöva lite hjälp med tolkningen av Svenska Fotografers Förbunds prislista.

Bakgrunden är att jag fått ett uppdrag att plåta bilder som skall bli tavlor på en skola.

Om utgångspunkten är prislistan på SFF så är frågeställningen följande. Tolkningen är faktiskt flytande som jag läser den.

Skall jag ta betalt dels för tiden det tar att ta själva bilderna på plats (säg 2 tim x 1475 kr = 2950 kr) plus betalning per bild som jag sedan printar i säg i A4, 3 st bilder (3 x 2000 kr) enligt Arkivbilder - Prisguide - affisch?

Totalt skall alltså fakturan i slutänden ligga på 8950 kr för 3 bilder? Eller skall jag bara ta betalt för Arkivbild, 6000 kr för tre bilder? Eller skall de bara betala 2950 kr då det förväntas att jag också levererar print?

Hur skall jag tänka? Finns det något helt annat sätt att tänka eller tolka deras råd?
 
Arkivbild är en bild som du redan har i ditt arkiv. Om du gör ett uppdrag så är det inte arkivbilder.
Vanligast är att ta betalt per timme plus för utskrifterna.
 
Okej, då förstår jag. Så i mitt fall blir det timpris (2950 kr) för två timmar plus det jag vill ta för kopieringen?

Bara för att vara extra tydlig... :)
 
Att debitera en skola 1475 kr i timmen (plus moms) på sitt första uppdrag kan, för att uttrycka det milt, vara lite häftigt. Det finns massor med prisdiskussioner här på fs, så kolla gärna dem.
 
Det kan jag hålla med om, absolut.
Jag skall kolla fler prisdiskussioner här på FS.
 
Det vart generöst av skolan att komma överens om ett fotouppdrag innan de vet vad det kostar, det innebär att man kan ta ”rimligt” och ”skäligt” betalt.

Man bör naturligtvis inte ta för lite betalt så de tror att det inte är god standard på arbetet. Men om bör nog inte ta betalt så ens första betalande kund får blodstörtning när de ser fakturan, det kan vara bra att ha lite kunder som är ”nöjda” med pris och utförande när man är ny.

Jag förmodar att en rutinerad yrkesfotograf löser uppgiften på rutin och därmed kortare effektiv tid än någon som är ny och vill prestera bra för sina första kunder. Frågan är om man då bör betalt fullt ut för tiden. Om någon skickar en ”praktikant” (oavsett bransch) är i alla fall inte jag beredd att betala samma timpris som om det kommer någon erfaren yrkesman.
 
*fniss* När jag praktiserade som fotograf så vart jag ivägskickade med en praktiserade penna. Vi fick sedan med oss redaktionens pryo :O). Fast det sa vi inte till den vi skulle intervjuva som var en tämligen känd skådespelerska.

Timdebitering plus omkostnader är det som gäller. Dvs även timdebitering för tiden det tar att färdigställa bilderna och inte enbart själva fotograferingen. 1475:- låter dessutom som deras reklamfotopris och inte det redaktionella.

Mvh
Maverick
 
Tack för synpunkterna.

Det finns absolut en poäng i det ni säger. Orsaken att skolan erbjuder innan de vet vad det kostar är nu att de vill ha en offert och det är därför jag vill ha råd vad jag skall skriva på offerten.

Låter det rimligt om jag skulle ta 1000 kr/tim (jag räknar med att jag inte kan ta 2 timmar allt som allt för ett halvproffs). Resten av tiden om det tar längre får jag bjussa på (det behöver man ju inte säga).

Och sedan tar man betalt per bild de vill ha printat. Vill de sedan köpa användningsrätter mer än själva tavlorna betalar de extra per bild de vill köpa rätten till.

Låter det som ett vettigt upplägg? Bifogar (hoppas jag) ett worddokument med text på offerten. Ser det vettigt ut?
 

Bilagor

  • Offert Foto.doc
    28 KB · Visningar: 103
Det är enklare att se det hela ur ett större perspektiv. Dvs att inte fokusera på det enskilda uppdraget så hårt.

Räkna hellre på arbetstid över ett år så att säga.

Ta inte betalt för två timmar om det är en ny kund, Minidebitera istället 4 timmar. Gör du fotograferingen på två timmar flyttar du över ett par timmar till att färdigställa bilderna i Ps.

Ta inte betalt för kopior utan ta betalt för din arbetstid och lägg sedan på kopiekostnaden utan påslag.

Lättare för kunden och lättar för dig och du får alltid rätt betalt :)

//Marcus
 
Låter klokt resonerat.

Lite svårt dock att veta hur mycket jobb jag får på ett år. Detta är ju bara en uppstart.

Nu har jag läst på fler ställen, inte bara här att man bara skall ta betalt för arbetet och i det baka in kopieringen. Men det innebär ju att min kostnad för kopiering kan bli väldigt stor. Säg att min kund väljer ut 10 bilder som de vill ha kopierade.

De väljer ett stort format som kostar 50 kronor säger vi att kopiera fram via något labb för mig. Det innebär en total kostnad för mig på 500 kr för ett enskilt jobb. Alltså sjunker marginlen för jobbet. Och kunden kan ju tycka att det låter mycket med 1500 kr/tim för jobbet. Det låter kanske attraktivare med lite lägre timpris men debitering för kopiering vid sidan.

Ett annat alternativ finns ju också. Kan man inte erbjuda fri kopiering av upp till tre bilder i säg 50 x 75 cm. Därefter debiterar man per framställd kopia?

Man vill ju maxa intäkten... :D
 
ANNONS