Annons

Tomma neg, vad gjorde jag fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

smilfinken

Aktiv medlem
För ett litet tag sedan så framkallade jag min första s/v rulle på åtminstone 15 år, och till min förvåning blev det rätt så bra på första försöket. Stärkt av erfarenheten har jag nu knäppt ett par till och framkallade dessa tidigare i kväll. Båda blev komplett och oåterkalleligen genomskinliga.

Söker därmed förslag på olika sätt jag kan ha klantat mig för att få detta sorgliga resultat.

Jag har använt:
  • Rodinal (nyinköpt, alltså "nya" sorten) som jag spätt 1+50 (samma lösning som då det gick bra)
  • 2% ättikslösning som stopp (dito)
  • Ilford fix, spätt 1+9 enligt bruks (dito, och förra gången hällde jag dessutom ut det använda)
  • HCA spätt till 1+200 (även detta samma soppa som innan)

"Samma" innebär alltså att jag inte blandat nytt, utan använt av det som blev kvar i flaskorna sedan förra gången.

Filmerna och kemin åkte ned (i fullständigt mörker tills locket var på) i en Paterson-dosa på plastspiral, agitering en gång i minuten och tider enligt massive dev chart.

Film #1 var en Ilford Delta 400 Professional, tid enligt massive för 1+50 fick jag till 20 minuter.
Film #2 Kodak T-Max 100, tid 12 minuter.

Stopp 30 sek, fix 1 minut under ständig agitering och cirka fem minuter till (klarningstiden för Delta när jag testade med filmstumpen var en knapp minut) med agitering varje minut. Sköljning, HCA, mer skölj, men att negen var blanka syntes ju redan när dosan öppnades efter fixeringen.

Innan jag förstör den tredje och sista exponerade rullen - var någonstans gjorde jag bort mig, tro?
 
I mörkret eller hasten blandade du ihop fix och framkallare. Det går inte att framkalla en fixerad bild. =)
 
När du säger samma på framkallaren, menar du då verkligen att du inte blandade ny från koncentrat till den här omgången? Utspätt så har ju inte ens rodinal evig hållbarhet. Är negativen helt blanka (även de där siffrorna vid hålen) så har framkallaren inte gjort någon verkan och du har fixerat bort alla silverhalider.

Jag menar precis att jag inte blandade ny, jag räknade med att den skulle hålla sig ett tag i en hoptryckt dragspelsflaska. Nu när jag bläddrar tillbaks i tiden så inser jag dock att det inte var bara någon månad sedan jag blandade till den som jag inbillade mig, utan snarare några stycken.

Det finns verkligen inget kvar på negativen, så du har säkert rätt i att framkallaren blivit kass. I vilket fall så är det ju en lämplig start att blanda nya vätskor till nästa försök.
 
I mörkret eller hasten blandade du ihop fix och framkallare. Det går inte att framkalla en fixerad bild. =)

Det är jag rätt så säker på att jag inte gjorde, för jag mätte upp framkallaren (uppmärkt flaska) och hällde den i dosan precis innan jag släckte ljuset och började famla runt. ;)
 
Stop och fix är det ju (bevisligen) inga fel på, så de ska du ju inte behöva blanda på nytt, men framkallare som rodinal är ju oftast one-shot, dvs man blandar nytt för varje mörkrumssession.

Då har jag lärt mig att one-shot inte bara innebär använda och hälla ut, utan blanda färskt. Som tur är gjorde jag bara en liter, och 3*270 ml är förbrukat nu i vilket fall. ;)
 
Det är jag rätt så säker på att jag inte gjorde, för jag mätte upp framkallaren (uppmärkt flaska) och hällde den i dosan precis innan jag släckte ljuset och började famla runt. ;)

Säger inte att ovanstående sätt är fel, men måste samtidigt säga att jag upplever det som lite bakvänt.
Är det inte enklare att ladda över filmen i mörker och hälla på kemin sedan med ljuset tänt?
 
Säger inte att ovanstående sätt är fel, men måste samtidigt säga att jag upplever det som lite bakvänt.
Är det inte enklare att ladda över filmen i mörker och hälla på kemin sedan med ljuset tänt?

Det var alldeles för länge sedan jag framkallade film själv för att minnas exakt hur jag gjorde då, så jag gick efter en steg för steg-instruktion jag hittade på nätet. Vet inte om det är bakvänt eller ej, men det funkade rätt bra för mig rent praktiskt att doppa ned spiralen och starta klockan i mörket.
 
Är det Fomas Rodinal-kopia? Foma rekommenderar att utspädd framkallare kasseras efter 6 timmar. :)

Det minns jag inte på rak arm (och jag orkar inte kröka den mer just nu), men jag kan garantera att jag inte kommer att spara den längre än två sekunder efter framkallningstidens slut i framtiden. ;)
 
Det minns jag inte på rak arm (och jag orkar inte kröka den mer just nu), men jag kan garantera att jag inte kommer att spara den längre än två sekunder efter framkallningstidens slut i framtiden. ;)

Prova framkallaren, stoppa i en stump film, ex en bit av tungan, givetvis i ljus, blir den svart funkar framkallaren, därmed inte sagt att den är perfekt.

//MW
 
Utspädd Rodinal är definitivt uteslutande för engångsbruk.

Annars är ju den absolut vanligaste orsaken till en helt blank filmremsa att man inte lyckats fästa filmfliken i kamerans frammatningsrulle. Kolla när du drar fram filmen under de 2-3 första bilderna att returspolningsknappen roterar. Står den still så har fliken förstås inte fäst (kolla detta även nästa gång du drar fram den delvis exponerade filmen du har i din kamera nu).
 
Annars är ju den absolut vanligaste orsaken till en helt blank filmremsa att man inte lyckats fästa filmfliken i kamerans frammatningsrulle.

Nej, för då får man åtminstone tillverkarens markeringar i kanten. Det är ett bra sätt att ta reda på om kameran eller framkallningen är boven i dramat.
 
Så är det säkert. Har aldrig missat med framkallningen någon gång, så jag har ingen erfarenhet av hur det blir då. Har i och för sig inte missat att fästa filmfliken i upptagningsspolen heller, men såg tidigt i min "fotokarriär" en som kom utrusande från mörkrummet med filmremsan i den handen och höttande mot både himmel och helvete med den andra, under utgjutande av eder som jag vare sig förr eller senare har hört maken till...

Vilket gjorde mig minst sagt så medveten om detta problem att jag sedan dess alltid kollar att återspolningsknappen rör sig som den ska, och därför följaktligen aldrig råkat ut för problemet för egen del...
 
Vågar garantera att Gunnar har rätt, filmen har inte matat fram. Begagnade eller uttjänta framkallare
lägger inte av så fullständigt utan ger bara tunna negativ.
 
Vågar garantera att Gunnar har rätt, filmen har inte matat fram.

Det var sannerligen vågat, med tanke på att jag använder en kamera som både matar fram och spolar tillbaks helt automatiskt samt klagar ifall inte filmänden fastnar på upptagningsspolen när man laddar filmen.

I vilket fall som helst har jag nu blandat ny Rodinal (Calbe står det på flaskan, är det samma som Foma?) och framkallat den tredje rullen jag hade liggande. Det blev både siffror och filmrutor på den, så jag tänker utgå från att det var klantig kemikaliehantering snarare än klantig kamerahantering som var orsaken till misslyckandena innan.

Fick även fart på förstoringsapparaten i rena förskräckelsen och lyste på några fotopapper, den framkallaren (Ilford) verkar hålla bättre. Det väcker allt lite nostalgiska känslor, detta. :)
 
Vågar garantera att det är framkallaren som inte fungerar :). Calbe R09 håller sig inte länge utspädd och definitivt inte om man använt den en gång.
 
ANNONS