Annons

Tomma neg, vad gjorde jag fel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vågar garantera att det är framkallaren som inte fungerar :). Calbe R09 håller sig inte länge utspädd och definitivt inte om man använt den en gång.

Det är konstigt hur man tänker (eller inte tänker) ibland, jag hällde (förstås) ut den använda framkallaren, men var så lat att jag trodde den skulle hålla sig till nästa gång om jag blandade lite extra när jag ändå höll på. Jag var till och med så nojjig att jag slängde det använda stoppet och fixet efteråt.. nästan allting tvärt om mot vad jag borde gjort.

Några rullar till så kanske man börjar få åtminstone lite koll på vad som är vad i mörkret. :)
 
Så vilken framkallare ska man använda om man inte vill blanda till ny varje gång? Tetenal Blau håller sig en knapp vecka, men blir sämre under tiden (jag vet...). Är det bara den utspädda framkallaren som man ska ha bråttom med, inte öppnat koncentrat?

Om jag bara river av en film i veckan eller några rullar i månaden. Finns det nån bättre hållbarare framkallare då?
 
Vidhåller att en sliten eller kass framkallare alltid lämnar något bildspår, troligen oexponerad film alltså.
Föreslår absolut kodak D76 som är en förträfflig framkallare, och mycket hållbar dessutom.
 
Vidhåller att en sliten eller kass framkallare alltid lämnar något bildspår, troligen oexponerad film alltså.

Trots att även all text på rullarna är borta i det här fallet, så menar du att oddsen är bättre för att den automatiska filmframdragningen fallerat på två av tre filmer som gått i samma kamera direkt efter varandra, än att färdigblandad R09 tappat precis all kraft efter några månaders lagring?

Jag vill inte tjata, men om det nu skulle vara så att du har rätt så vill jag ju gärna veta vad jag ska titta efter på min EOS 3 eftersom det inte finns någon vev eller ratt som rör sig när filmen dras fram.

Att slutaren fungerar borde påvisas av det faktum att film nummer ett och två blev blanka, men inte någon ruta på film nummer tre genom kameran. En antydan att filmen dessutom faktiskt varit uppe på spolen och vänt borde för övrigt vara att när jag stängde bakstycket så var mer än en dm film framme, men efter tillbakaspolning bara några cm.
 
Så vilken framkallare ska man använda om man inte vill blanda till ny varje gång? Tetenal Blau håller sig en knapp vecka, men blir sämre under tiden (jag vet...). Är det bara den utspädda framkallaren som man ska ha bråttom med, inte öppnat koncentrat?

Om jag bara river av en film i veckan eller några rullar i månaden. Finns det nån bättre hållbarare framkallare då?

Jag tar nog ännu färre rullar än så, så jag räknar med att (from nu :D ) blanda ny R09 varje gång. Det är inte jättejobbigt tycker jag att mäta upp vatten i ett litermått och framkallare i ett mätglas, då är det för min del mer jobb att värma upp blasket till 20 grader i tvättstugan eftersom klimatet där är något svalare än så.

Koncentratet håller enligt uppgift hur länge som helst, det var därför jag valde den.
 
Det beror ju lite på vad du menar med blanda ny. Jag kör HC-110, och doserar upp sirap och blandar med rätt mängd vatten när jag ska framkalla. Koncentratet håller sig i en halv evighet, precis som oblandad rodinal.

Utblandad T-max, t.ex., håller sig ett halvår i lufttät (full) behållare, kortare med mer syretillgång, om du helt vill slippa att späda vid varje session.

Utmärkt info! Om koncentratet håller länge duger det för mig. Men vill inte köpa litervis med konc som sen ändå inte håller. Då vet jag vad jag ska beställa nästa gång! Tack.
 
Ja Kodaks HC-110 eller Ilfords Ilfotech HC.
Same same but different.

EN sväng till apoteket och tigg till dig en barnmedicinspruta så blir det enkelt att blanda små mängder kemi.
 
Vågar garantera att det är framkallaren som inte fungerar :). Calbe R09 håller sig inte länge utspädd och definitivt inte om man använt den en gång.

Jag hade inte använt rodinal som stått över natten, även om man nog hade sett spår av svag framkallning då. Rodinal skall alltid användas direkt efter blandning.


Vet inte hur du behandlar din kemi för att ta kål Rodinalen så snabbt. Jag har länge använt mig av just Calbe R09 och brukar köra fem rullar per sats utblandad vätska, och den får regelbundet stå längre tider emellan framkallning. Brukar byta i förtid om den stått mer än 2-3 månader för att det inte skall bli någon åverkan på bilderna.

Är det här något du faktiskt testat på själv eller är påståendet en så självklar sanning att man inte behöver testa?
 
Intressant, det är faktiskt inget jag testat utan måste nog räknas som en självklar sanning:) Det står iofs på Agfas R09 förpackningar "When diluted for use, R09 ONE SHOT only keeps for a short time and therefore should only be mixed immediately before use." och en sökning på apug och google verkar tyda på att det stämmer. Men som sagt jag har inte testat själv. (än)
 
Det råkar inte vara som så att du använde 120-film och vände filmen på fel håll.
Då kommer ju skyddspappret att exponeras och inte filmen.

En liten egen erfarenhet som man gjorde för LÄÄÄÄNGE sedan i en gammal lånad kamera.
 
ANNONS