Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tona med ritpenna?

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Efter ett års dammsamlande i bokhyllan har jag lurat fram min Wacom Grapphire 3 och tänkte lära mig lite...Jag har ett problem och det är hur jag ska ställa in PS för att jag ska kunna rita som med kol/blyerts? För mig blir linjen tunnare när jag miskar på trycket men jag vill att den ska vara lika tjock men mindre svärta...Jag vill helt enkelt tona... Är inte penseln rätt verktyg?
Annars är ritplattan jättekulig!
:) Mats

Den funktionen ligger tyvärr inte i PS utan i Ritplattan i sig.

Jag kör Wacom Intuos 3 och den har tryckkänslighet i pennan.

jag brukar trycka på airbrushknappen, ställa in mycket lågt flöde och låta tiden styra hur mycket färg som ska hamna på "papperet".

Det beror på vilken pensel du har valt. Vissa penslar varierar tjockleken beroende på trycket, andra penslar varierar opaciteten. En del penslar varierar både tjocklek och opacitet med trycket. Du kan själv modifiera penslarna så att de uppför sig som du vill.

Frizge skrev:
Det beror på vilken pensel du har valt. Vissa penslar varierar tjockleken beroende på trycket, andra penslar varierar opaciteten. En del penslar varierar både tjocklek och opacitet med trycket. Du kan själv modifiera penslarna så att de uppför sig som du vill.
det där går ju att ställa in under "penslar"fliken för vilka penslar man än valt.
själv kör jag alltid den enkla vägen. airbrush och flöde.

Estethia skrev:
det där går ju att ställa in under "penslar"fliken för vilka penslar man än valt.
själv kör jag alltid den enkla vägen. airbrush och flöde.

Jag vet det men Mats verkar ju inte ens veta att det går att byta pensel. Han vill kunna variera opaciteten med tryckkänsligheten och då måste han byta pensel eller modifiera den han har valt. Med din lösning kommer tjockleken på penseln fortfarande att variera med tryckkänsligheten. Om man är van att skissa med blyerts så är det inte samma sak att använda airbrush.

Om alla Photoshopanvändare visste att det går att byta pensel skulle jag snart vara utan arbete. ;-)

Bah.. men Mikael då!..... Jag skulle ju precis göra ett fyndigt inlägg..

Nåja.. jo, du måste välja färg från färgväljaren.

Bilagor

• färg.jpg
    färg.jpg
    38.2 KB · Visningar: 308
Tack Christel för tipset med airbrush!. Det funkar hyggligt med flow=1, inte lika känsligt som med penna men med lite övning så kan det funka.

Och Daniel, jag kan ställa in femtielva parametrar på penslar och kan göra egna oxå för den delen.

Chalkpennan kan jag ju använda men jag trodde att det skulle vara lätt som en plätt att ställa in så att opaciteten styrdes av penntrycket även på "vanliga" runda penslar.

:)

Senast ändrad:
matknu skrev:

Och Daniel, jag kan ställa in femtielva parametrar på penslar och kan göra egna oxå för den delen.

Chalkpennan kan jag ju använda men jag trodde att det skulle vara lätt som en plätt att ställa in så att opaciteten styrdes av penntrycket även på "vanliga" runda penslar.

Du behöver inte ställa in femtielva parametrar. Om du har en "Vanlig rund pensel" du vill ha tryckkänslig opacitet på går du in under penselfliken, kryssar ur "shape dynamics" (för att göra så att penseln inte ändrar storlek med penntrycket), kryssar i "other dynamics" och väljer "Pen pressure" under reglaget "opacity jitter". Jag får det till tre parametrar.

Jag vet inte vad inställningarna heter på svenska men om du kan göra egna penslar så listar du säkert ut det själv. Sparar du sedan penseln så slipper du göra om manövern nästa gång och enklare än så kan det väl knappast bli, eller?

Jag har testat med pensel och opacity jitter men kan inte rita riktigt svagt. Jag har fått bäst resultat med chalk eller med Chistels airbruckteknik. Jag vill ha så nära en blyertspenna jag kan komma...Jag lär mig lite för varje dag. Det blir iaf 5 minuter om dagen med ritbrädan om jag har tur.

ANNONS
Götaplatsens Foto