Annons

"Tonkurva" i kameran, EOS 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

roding

Aktiv medlem
Hej!

Jag förstår det som att man åtminstone med EOS 1D kan tanka över egna "tone curves" (vad det nu heter på svenska) till kameran, så att man kan få mer eller mindre full kontroll över kurvorna för färgkanaler på det som kommer ut direkt ur kameran. Går det med EOS 30D? Jag lyckas inte hitta någon tillförlitlig information som är vare sig för eller emot. Det skulle i så fall rimligen göras via EOS Utility, och en "curve profile"-fil (nåt sånt) skulle skapas i ett annat program först. Red gärna ut detta!

tack på förhand
/Magnus

Vad får du ut från en tonkurva som inte fixas med kontrast och de andra inställningarna i kameran? Är det någon skillnad? Frågar bara, jag vet inte.

paco skrev:
Vad får du ut från en tonkurva som inte fixas med kontrast och de andra inställningarna i kameran? Är det någon skillnad? Frågar bara, jag vet inte.

Det ger helt klart mer detaljerat kontroll, tvivelsutan.

/Magnus

Det verkar vara möjligt nu, men kanske inte till 30D. Canon har ju släppt Picture Style Editor 1.0 nu. Den följer visst med 40D och mk3:eek:rna. Där kan man göra egna tonkurvor.

Någon som vet om det finns att ladda ner än?

Japansk sida om PSE: BANZAI!

edit: har jag fattat det rätt att man kan göra en picture style baserat på en viss bild och bara klicka på den för att påverka hur färger återges? Riktigt fint i så fall :)

ANNONS
Götaplatsens Foto