** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Träna din argumentationsteknik: Mac är alltid bättre än PC (eller tvärtom)!

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte_J

Aktiv medlem
Det är nog smartare om hon köper den direkt från apple. Hon är 16 och då har hon förmodligen ett CSN-kort vilket ger henne tio procents rabbat hos apple. Du får också rea hos dell och hp och tbh ser jag inte någon anledning att betala 8.500 extra för samma hårdvara. (NEJ, jag vill inte starta en debatt, men James Bond använder windows :-D )

Oj, en Dell med motsvarande hårdvara som en MacBook Pro för under 2000 kronor... Dock föredrar jag personligen att inte köpa min dator av någon skakig typ på plattan...

Och James Bond...tja, han var ju populär på sextiotalet... Vilka fler kör Windows? Jokkmokks-Jocke? Snoddas? :)
 
Oj, en Dell med motsvarande hårdvara som en MacBook Pro för under 2000 kronor... Dock föredrar jag personligen att inte köpa min dator av någon skakig typ på plattan...

Och James Bond...tja, han var ju populär på sextiotalet... Vilka fler kör Windows? Jokkmokks-Jocke? Snoddas? :)

Kalle Anka? (också fiktiv person :) )
 
Oj, en Dell med motsvarande hårdvara som en MacBook Pro för under 2000 kronor... Dock föredrar jag personligen att inte köpa min dator av någon skakig typ på plattan...

Och James Bond...tja, han var ju populär på sextiotalet... Vilka fler kör Windows? Jokkmokks-Jocke? Snoddas? :)

2000? du är medveten att man måste punga fram 16 500 för att få en vettig macbook. HP´n kostade 8000 (minus tio procent på båda nu under sommaren men då den snart är slut fann jag det ointressant).
 
2000? du är medveten att man måste punga fram 16 500 för att få en vettig macbook. HP´n kostade 8000 (minus tio procent på båda nu under sommaren men då den snart är slut fann jag det ointressant).

Nej, du är dålig på att räkna. Med studentrabatt (som var fallet i exemplet) så kostar en MacBook Pro 10 300 kronor. Tillåt mig dessutom betvivla att du får en HP med motsvarande hårdvara för 8000. Och snälla börja inte dra haranger med processorfrekvenser etc. Det handlar om mer än så.
 
då är det mbp 13"?
Så att..?

Undrar förresten hur mycket man (som konsument) betalar för varumärket (äpplet)? Femtusen?

Trist med dåligt underbyggda gissningar som verkar bygga på allmänna skrönor från "experter". Hur mycket får man betala för HP:s varumärke? Sjutusen? Min gissning är lika trist och okunnig som din, skillnaden är väl bara att jag är medveten om min brist.
Kolla in lite laptops med lite finesser, komponenter av hög kvalitet, med chassi i bra byggkvalitet och bra batteritider - de kostar, oavsett om det står Apple, HP eller Sony på utsidan. Vill du jämföra med stormarknadsfynd för 4000 hamnar du i en helt annan division. Är du nöjd med en sådan dator har jag inga problem med det (även om 3000 av dem är för varumärket och resten för plastskräpet...).
 

Jag ställde frågor, du gissade.
Ditt svar gällde delvis någon annans inlägg som jag bortser ifrån.

Frågan om skärmstorlek är relevant om den ska användas för bildbehandling.
Apple är betydligt starkare på börsen än HP mfl, Apple har ett mycket starkt varumärke.
Starka varumärken ger oftast merkostnad oavsett om det gäller MacBook Pro för tjugotusen eller RayBan solglasögon för femtusen.

PS. jag använder både win- och macdatorer och är nöjd med båda (förutom macens överpriser)
 
Jag ställde frågor, du gissade.

"undrar vad man får betala för Apples varumärke? Femtusen?" är en fråga medan "undrar vad man får betala för HP:s varumärke? Sjutusen?" är en gissning..? Det måste gömma sig detaljer och distinktioner som jag missar där.
Men kort sagt; Jag är skittrött på folk som inte begriper något om kvalitet men som ändå måste uttala sig om vilka överpriser Apple tar. Ungefär som när den som fattar nada om bilar tycker att en Volvo är löjligt dyr eftersom en hälften så dyr Skoda går precis lika fort och har lika många sittplatser. Om du tillhör den kategorin så menade jag precis att jag är less på sånt tugg men om du inte tillhör den kategorin så fattar jag faktiskt inte vad du menade riktigt och vart din "fråga" syftade? Du ville alltså ha ett riktigt svar med en siffra från någon som är kunnig i varumärkesekonomi, eller vad?
 
Men kort sagt; Jag är skittrött på folk som inte begriper något om kvalitet men som ändå måste uttala sig om vilka överpriser Apple tar. Ungefär som när den som fattar nada om bilar tycker att en Volvo är löjligt dyr eftersom en hälften så dyr Skoda går precis lika fort och har lika många sittplatser.

Med tanke på att en gammal iphone 4 kostar 7000:- medans konkurrenternas senaste flaggskeppsmodeller kostar 2000:- mindre, trots minst lika hög kvalitetsnivå och dessutom med nyare teknologi och prestanda, så måste jag nog flika in och säga att man betalar en hel del för varumärket apple. Att tro nåt annat är antingen naivt eller fanboyism.
 
Med tanke på att en gammal iphone 4 kostar 7000:- medans konkurrenternas senaste flaggskeppsmodeller kostar 2000:- mindre, trots minst lika hög kvalitetsnivå och dessutom med nyare teknologi och prestanda, så måste jag nog flika in och säga att man betalar en hel del för varumärket apple. Att tro nåt annat är antingen naivt eller fanboyism.

Men sluta med såna oseriösa hopkok. En sprillans, olåst iPhone 4 kostar under 6000 med frakt och allt hemlevererad till dörren. Och trots "nyare teknologier" så är det svårt att hitta ett test av smartphones där iPhone inte vinner. Det handlar inte bara om siffror och prestanda utan om total känsla och upplevelser. iPhone-kopiorna du syftar på kan visst vara bra nog, men halkar ofta efter iPhone totalt sett i tester. Vilka "flaggskepp" du syftar på är också oklart - en Galaxy 5 II har riktpris 5500, HTC Sensation kostar runt 5300. Jag vet inte vilka andra "flaggskepp" med "bättre prestanda" du hittar för under 4000? Såna där jämförelser är lätta att göra svepande men mer knepiga när man kommer till detaljer.

Vad nu detta hade med MacBook Pro att göra...
 
Med tanke på att en gammal iphone 4 kostar 7000:- medans konkurrenternas senaste flaggskeppsmodeller kostar 2000:- mindre, trots minst lika hög kvalitetsnivå och dessutom med nyare teknologi och prestanda, så måste jag nog flika in och säga att man betalar en hel del för varumärket apple. Att tro nåt annat är antingen naivt eller fanboyism.


Minst lika hög kvalitetsnivå? du syftar inte på Samsungs plastiga skräp till flaggskepp hoppas jag?
När jag höll i den så trodde jag det var ett skämt.. Iphone 4 spelar i en helt annan div när det kommer till materialval..
 
Det är nog alldeles klart att man får betala lite extra för Appleloggan, sen är det väl upp till köparen att göra sin cost/benefitvärdering. Man får se det lite grann som en kyrkoskatt.
 
Det är nog alldeles klart att man får betala lite extra för Appleloggan, sen är det väl upp till köparen att göra sin cost/benefitvärdering. Man får se det lite grann som en kyrkoskatt.

Man får betala lite extra för att få en bättre totalupplevelse, ja. Vad är det för konstigt med det? För mig finns det dessutom i princip inga alternativ eftersom Linux är lite för struligt på många vis och Windows alldeles för infantilt gränssnitt. Vill jag ha en dator för vardagsbruk så finns bara MacOS X och där har tyvärr Apple monopol.
 
Man får betala lite extra för att få en bättre totalupplevelse, ja. Vad är det för konstigt med det? För mig finns det dessutom i princip inga alternativ eftersom Linux är lite för struligt på många vis och Windows alldeles för infantilt gränssnitt. Vill jag ha en dator för vardagsbruk så finns bara MacOS X och där har tyvärr Apple monopol.

Då är ju alla överens i princip.

Sen kan jag ju för min egen del bara tillägga att linux ger mig en bättre totalupplevelse än OsX, som jag nu använt ett par mån. Man får vara glad för valfriheten.
 
Minst lika hög kvalitetsnivå? du syftar inte på Samsungs plastiga skräp till flaggskepp hoppas jag?
När jag höll i den så trodde jag det var ett skämt.. Iphone 4 spelar i en helt annan div när det kommer till materialval..
det är väl en smakfråga huruvida man gillar plast, men dålig kvalitet är det då inte och bara för att det är lite metall i konstruktionen blir det automatiskt inte bättre än plast.
Personligen tycker jag att samsungen känns väldigt solid för att vara plast, inte den minsta tillstymmelse till att flexa och knaka som plastiga prylar brukar göra.
jag gissar att det är den låga vikten som inducerar din negativa känsla för den.

I övrigt är det en grymt imponerande telefon.
 
det är väl en smakfråga huruvida man gillar plast, men dålig kvalitet är det då inte och bara för att det är lite metall i konstruktionen blir det automatiskt inte bättre än plast.
Personligen tycker jag att samsungen känns väldigt solid för att vara plast, inte den minsta tillstymmelse till att flexa och knaka som plastiga prylar brukar göra.
jag gissar att det är den låga vikten som inducerar din negativa känsla för den.

I övrigt är det en grymt imponerande telefon.

Men var köper du den för under 4000? Den var ju 2000 billigare än iPhone 4 (som kostar 5990 ink frakt och allt). Jag hittar den bara för ca 5500 utan frakt. Med frakt från tex Dustin är den ca 300 kronor billigare än iPhone 4 - och med flera "nya teknologier" som är betydligt sämre än iPhonens, tex skärmens upplösning och ljusstyrka, sämre batteritid, mm.
Men visst, som iPhonekopia är den väl en av de bättre och klår iPhone 4 på flera områden - frågan är hur den står sig mot iPhone 5 som kommer strax. Men att den är 2000 kronor billigare var väl bara dina fantasier? Och det är precis såna skrönor jag är så trött på att höra.
 
det är väl en smakfråga huruvida man gillar plast, men dålig kvalitet är det då inte och bara för att det är lite metall i konstruktionen blir det automatiskt inte bättre än plast.
Personligen tycker jag att samsungen känns väldigt solid för att vara plast, inte den minsta tillstymmelse till att flexa och knaka som plastiga prylar brukar göra.
jag gissar att det är den låga vikten som inducerar din negativa känsla för den.

I övrigt är det en grymt imponerande telefon.

Det var faktiskt just det knarrande svikande som gjorde att jag la den åt sidan genast.. kändes bara billig
Sen kan du bara ta en sån sak som 4ans skärm, den har legat mot nycklar och skit i fickan utan en repa, testa det med Samsungen
 
Så.... är en fråga medan.... är en gissning..?
................

haha, nej dina gissningar handlade om annat.
Sedan förväxlar du mig med någon annan, jag har aldrig gjort den typen av jämförelser du nämner.

Apple har lyckats skapa en hype kring sina produkter, med sin egna design och ett visst nytänkande. När folk köper mbp får de inte bara en burk utan även en känsla av exklusivitet (även med tanke på att mac os marknadsandelar "bara" ligger på 7-8 procent), samt en lysande logga på locket att flasha med :)
Köper man en HP handlar det nog om mer pragmatiska skäl, man vill ha en bra burk kort o gott.

Och ang min fråga: ja, faktiskt. Skulle vara intressant att veta märkespålägget hos en 20-tusenkronors mbp. Så om någon gräver fram fakta så är åtminsone en person intresserad att veta mer
 
Det var faktiskt just det knarrande svikande som gjorde att jag la den åt sidan genast.. kändes bara billig
Sen kan du bara ta en sån sak som 4ans skärm, den har legat mot nycklar och skit i fickan utan en repa, testa det med Samsungen

Skumt. Jag får den inte att ge ifrån sig ett ljud hur jag än bänder och böjer i den.

testa det med samsungen? Visst. Jag brukar impa på folk som kikar på luren genom att dra med husnyckeln över skärmen. Googla gorilla glass, det är sånt som sitter på den (nycklar är för mjuka för att repa glaset).

sen att det är android i den och inte ios är ju bara en fröjd för den som själv vill bestämma över sin telefon. Men det är en annan historia.

Som en fotnot så ser jag i jobbet varje dag flera i4:eek:r med sprucket glas. Verkar inte särskilt hållbart, det där.
 
ANNONS