Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Träna din argumentationsteknik: Mac är alltid bättre än PC (eller tvärtom)!

Produkter
(logga in för att koppla)
Skumt. Jag får den inte att ge ifrån sig ett ljud hur jag än bänder och böjer i den.

testa det med samsungen? Visst. Jag brukar impa på folk som kikar på luren genom att dra med husnyckeln över skärmen. Googla gorilla glass, det är sånt som sitter på den (nycklar är för mjuka för att repa glaset).

sen att det är android i den och inte ios är ju bara en fröjd för den som själv vill bestämma över sin telefon. Men det är en annan historia.

Som en fotnot så ser jag i jobbet varje dag flera i4:eek:r med sprucket glas. Verkar inte särskilt hållbart, det där.

En rundslipad hemnyckel imponerar? De måste var väldigt okritiska, alt inte veta vad de tittar på.
 
haha, nej dina gissningar handlade om annat.
Sedan förväxlar du mig med någon annan, jag har aldrig gjort den typen av jämförelser du nämner.

Apple har lyckats skapa en hype kring sina produkter, med sin egna design och ett visst nytänkande. När folk köper mbp får de inte bara en burk utan även en känsla av exklusivitet (även med tanke på att mac os marknadsandelar "bara" ligger på 7-8 procent), samt en lysande logga på locket att flasha med :)
Köper man en HP handlar det nog om mer pragmatiska skäl, man vill ha en bra burk kort o gott.

Nej, jag förväxlar dig inte. Du gör ju såna jämförelser hela tiden - även i detta inlägg. men med svepande påståenden med stora gester. Om du nu på allvar menar att halva kostnaden för en MacBook Pro är merkostnad för varumärket och därmed menar att en HP Laptop för ca 5000 är jämbördig med en MacBook Pro i byggkvalitet, hållbarhet, batteritid och skärm och allmän kvalitetskänsla - ja då påstår jag att du aldrig jobbat med en MacBook Pro. Jag har köpt in ett antal HP/Compaq laptops i det prisintervallet till företag jag jobbar åt och jag vet att det är dugliga kontorsapparater men att byggkvalitet och hållbarhet är betydligt sämre. Prova att lyfta upp skärmen på din stängda HP med lillfingret - utan att hålla emot huset med några andra fingrar. Prova sen samma sak med en MacBook Pro. Testa att snubbla på strömsladden när den sitter i för laddning på din HP, testa sen samma sak med Macen. Och så vidare...
Återigen: Om du är nöjd med plastigare dator med sämre kvalitetskänsla - be my guest. Men jag gillar inte skräp.

Förresten, har du samma idé när du köper optik och kamera? Tittar på mest megapixel och zoom-omfattning för pengarna och tror att alla som köper bättre optik betalar för varumärket?
 
Tröttsamt med upprepade ossanningar.

Finner det oerhört tröttsamt med påstående att "Macar" är beytidligt dyrare i jämförelse med motsvarande "PC", och att man betalar en hel massa extra för "äpple"/Apples varumärke.

Ett par, inte helt nya.
Men väl så seriösa, och talande, jämförelser.
Som visar på det högst märkliga i påståendet/gissningen att man skulle betala 5.000 för "äpplet".
Eller att det över huvud taget skulle vara så mycket dyrare med "Mac" i jämförelse med "PC" över huvud taget.
Tvärtom så finns det i praktiken endast mycket så prisskillnader om du gör en vettig och seriös jämförelse.

Länkarna:
http://technologizer.com/2009/03/31/hey-lauren-is-apples-17-inch-macbook-pro-expensive/3/
http://www.idg.se/2.1085/1.294983/mac-mot-pc---vad-ar-egentligen-dyrast

Jag vill poängtera att jag anser att i vissa fall så är "PC" det bättre valet, i andra "Mac".
Beroende på vad datorn skall användas till, och i vilket sammanhang.

Avslutningsvis så tycker jag att det är ett stort misstag att hänga upp sig för mycket på inköpskostnaden.
Vare sig för företag eller privatpersoner.
Det som förkortas "TCO" (Total Cost of Ownership), dvs den totala kostnaden för ägande och drift under datorn livstid är betydlig mer intressant.

Där finns det många fall från verkligheten (inte minst inom grafisk produktion), där Macar har en lägre totalkostnad.
 

Testet du refererar till indikerar ju motsatsen:
mbp 15" är >3000 kr dyrare än en likvärdig pc
mac pro är >8000 (!) kr dyrare än en likvärdig pc
Testet indikerar också att märkeskostnaden ökar med priset, vilket är fullt rimligt: större plånböcker får betala mer.
Vad tror DU märkeskostnaden ligger på för ovanstående exempel? Kanske 5000 för mac pro? (TÄNT VAR'E HÄR!)

Sedan kan förstås både pc- o mac-anhängare rapa upp tusen invändningar mot alla slags testresultat, det inser alla.
MER INTRESSANT hade varit om det läckte ut apple-dokument som besvarade frågan. Men skit samma, för mig är frågan om märkeskostnaden mera en stilla undran än en angelägen fråga. Jag är datoranvändare, inte märkesanhängare.
 
Poängen är nog att summan av specifikationerna ofta ger en mer komplett produkt hos Apple än konkurrenterna. Bara att mjukvaran och hårdvaran konstrueras för varandra är en stor fördel. Annars hade nog inte Apple sålt som de gör. Deras kassakista är större än staten USAs just nu ;)
 
Så... vad skall man då köpa i st f MBP 15"??

Jag är inte emot äppelskrutt men i mitt fall handlar det t ex om att byta PSE och LR från W till OSX.

Jag hittar ingenting som riktigt duger.

De riktigt bra Windowsmaskinerna är faktiskt dyra. Och kanske bättre än MBP..?

Jag vill INTE lägga ut motsvarande ~17--20 tkr.

Om Windowsmaskinerna är billigare.. vilka handlar det egentligen om? De som är bättre eller lika bra som MBP?

//Johan
 
Poängen är nog att summan av specifikationerna ofta ger en mer komplett produkt hos Apple än konkurrenterna. Bara att mjukvaran och hårdvaran konstrueras för varandra är en stor fördel. Annars hade nog inte Apple sålt som de gör. Deras kassakista är större än staten USAs just nu ;)
du kan inte särskilt mycket om programmering, va? mac-mjukvara i allmänhet är inte mer anpassad efter hårdvaran än program till *nix eller windows. Man programmerar helt enkelt av praktiska skäl väldigt sällan på hårdvarunivå. och i dom flesta fall där man gör det gör man det också till windows.
 
du kan inte särskilt mycket om programmering, va? mac-mjukvara i allmänhet är inte mer anpassad efter hårdvaran än program till *nix eller windows. Man programmerar helt enkelt av praktiska skäl väldigt sällan på hårdvarunivå. och i dom flesta fall där man gör det gör man det också till windows.

Du är inte så bra på att läsa, va? Jag sa inget om att mjukvaran är programmerad mot hårdvaran. Jag sa att det anpassas för att fungera väl ihop, t ex är det ovanligt att de sätter för klen hårdvara i förhållande till mjukvaran. Jag har sett massa smartphones som laggar massa pga för tunga program/klena minnen medans Iphones flyter på fint. Samma med laptops som fått för tunga operativsystem av vissa tillverkare, inte märkt det hos Apple. Måste det alltid vara så mycket aggressioner på fs i allmänhet och Appletrådar i synnerhet?
 
Testet du refererar till indikerar ju motsatsen:
mbp 15" är >3000 kr dyrare än en likvärdig pc
mac pro är >8000 (!) kr dyrare än en likvärdig pc
Testet indikerar också att märkeskostnaden ökar med priset, vilket är fullt rimligt: större plånböcker får betala mer.
Vad tror DU märkeskostnaden ligger på för ovanstående exempel? Kanske 5000 för mac pro? (TÄNT VAR'E HÄR!)

Sedan kan förstås både pc- o mac-anhängare rapa upp tusen invändningar mot alla slags testresultat, det inser alla.
MER INTRESSANT hade varit om det läckte ut apple-dokument som besvarade frågan. Men skit samma, för mig är frågan om märkeskostnaden mera en stilla undran än en angelägen fråga. Jag är datoranvändare, inte märkesanhängare.

Konstaterar att du dels inte bemötte den ena länken över huvud taget.
Samt att du i den andra länken inte bemötte exemplet där macen är billigare i jämförelse.

I det fallet så är Macens prestanda aningens bättre.

Vad det gäller Mac Pro så finns det skillnader som inte alls finns med i det testet.
Exempelvis så är nätdelen i Mac Pro av en helt annan kvalitet, och är därmed betydligt dyrare än den som sitter i HP:n den jämförs med.
Finns ett antal andra saker i hur Mac Pro är byggd som ger den fördelar, men så klart också gör den dyrare att bygga.

Sedan är du rejält galet ute om du kallar mig för "märkesanhängare".
Har jobbat med PC/Windows i fjorton är innan jag bytte till Mac för fyra år sedan.
(Gjorde för övrig mina första erfarenheter med datorer 1984).
Har utbildning som Serviceingengör (med inriktning på att serva hårdvaran i datorer), tidigare jobbat som IT-konsult.

När jag fått i uppdrag attt hjälpa andra välja dator, så har jag i en del fall rekommenderat "PC".

Så du har inte mycket för att kalla mig "märkesanhängare".
Däremot så är jag rejält trött på slarviga jämförelser och rent felaktiga argument om att du betalar en massa extra för "äpplet".


Lite intressant gällande länken där du bara bemöter två av jämförelserna.
Är att just Dells datorer brukar användas för att bevisa att "PC" är billigare.

Ovanpå detta så bemötte du inte frågan om TCO alls.
Vilket är det som blir märkligast av allt.

För du borde väl hålla med om att den totala kostnaden för ägandeskap är viktigare på det ekonomiska planet än inköpspriset ensamt?
 
Du är inte så bra på att läsa, va? Jag sa inget om att mjukvaran är programmerad mot hårdvaran. Jag sa att det anpassas för att fungera väl ihop, t ex är det ovanligt att de sätter för klen hårdvara i förhållande till mjukvaran. Jag har sett massa smartphones som laggar massa pga för tunga program/klena minnen medans Iphones flyter på fint. Samma med lapto som fått för tunga operativsystem av vissa tillverkare, inte märkt det hos Apple. Måste det alltid vara så mycket aggressioner på fs i allmänhet och Appletrådar i synnerhet?

då är det snarare du som inte är så bra på att göra dig förstådd i skrift. Du skrev att mjukvaran och hårdvaran är konstruerade för varandra, inte att hårdvaran är dimensionerad efter mjukvaran. Konstruerar man mjukvara så programmerar man. Men nu är jag med på vad du menar.
 
Lite On-Topic igen.

Själv gick jag för två månader sen från pc -> mac och tycker bara det är positivt. Dock köpte jag mig en iMac tillsammans med Aperture 3 och just det programmet bara älskar jag. Mac:en som sådan är en upplevelse bara i sig. Det känns att det verkligen är designat.
Jag har inget emot PC sådär men en sak som jag upptäckt med mac:en som gör det värt varenda krona är att allt bara funkar. Inga hårdvaruproblem what so ever. Inget tjåller heller med att installera drivrutiner. Du pluggar in det du vill i usbporten och så är det bara att tuta på. Det bara funkar. Och att kärnan dessutom bygger på Unix är också i sig gött då jag spenderat många nätter framför Linux.

Men när det gäller mac så blir det aldrig billigt. Jag köpte macen för 10k och aperture för 3k så det rinner iväg oavsett vad. Å andra sidan kostar även Photoshop eller Lightroom också eller för den delen Bibble om man föredrar det. Så det drar alltid iväg hur man än vrider och vänder på det.

Om världen går under så tror jag inte att det är av avgörande betydelse om du använt mac eller PC. De flesta programmen (inte alla) finns för båda plattformarna och hårdvaran är också densamma i det stora hela. Dock är det ganska gött att ha en ordentlig skärm som återger färgerna bra gentemot skrivaren så det inte blir några märkbara differenser när man skriver ut en bild.
 
....
Vad det gäller Mac Pro så finns det skillnader som inte alls finns med i det testet.
Exempelvis så är nätdelen i Mac Pro av en helt annan kvalitet...........

Det var DU som länkade till det testet från början, och nu plötsligt är vissa av resultaten felaktiga...?
OK, då får du förkasta testet. Du kan ju inte justera vissa resultat så det passar dina argument och sen fortsätta använda testet som en seriös referens.

Min uppfattning är att testet indikerar en ansenlig märkeskostnad för mac och att den ökar med produktpriset (den uppfattningen baseras på samtliga tre delresultat).

Vad vill du ha sagt egentligen? Att man inte betalar extra för äpplet?
 
Wow, eller inte...

Det var DU som länkade till det testet från början, och nu plötsligt är vissa av resultaten felaktiga...?
OK, då får du förkasta testet. Du kan ju inte justera vissa resultat så det passar dina argument och sen fortsätta använda testet som en seriös referens.

Min uppfattning är att testet indikerar en ansenlig märkeskostnad för mac och att den ökar med produktpriset (den uppfattningen baseras på samtliga tre delresultat).

Vad vill du ha sagt egentligen? Att man inte betalar extra för äpplet?

Konstaterar att du och jag "Stina".
Inte kommer längre än så här i den är frågan.

Dessutom så är jag övertygad om att de som läst vad både du och jag skrivit, samt tagit/tar sig tid att läsa länkarna ordentligt.
Förmår att förstå vem av oss som har bäst på fötterna i den här frågan.

Då jag är innerligt trött på att frågan "Mac" vs. "PC" alltid skall spåra ur så tackar jag för mig här.
 
Vad vill du ha sagt egentligen? Att man inte betalar extra för äpplet?

Det är ju du som upprepade gånger lyfter tesen att man betalar extra för Apples varumärke. En tes brukar man ju normalt underbygga med argument och data - och då menar jag inte argument av typen "jo, men den är ju mycket dyrare". Innan man påstår saker så bör man ha lite på fötterna. När det gäller att jämföra bärbara datorer så bör man ha insikt i betydligt mer än processor-gigahertz och hårdisk-gigabyte eftersom det handlar om så mycket mer.
Det finns ingen vettig fotograf som köper kamera efter megapixel, ingen bilist köper bil efter maxfart på hastighetsmätaren och ingen husköpare går enbart på kvadratmeter och antal tegelstenar.

Som sagt - bygg under din tes med lite data. Vad jämför du egentligen när du pratar om "femtusen för märket". Byggkvalitet? Total vikt? Batteritid? Genomsnittlig livslängd? Föredraget operativsystem? Medföljande användbara mjukvara? Komponentkvalitet? Finesser? Och hur viktar du dem?
 
Det är ju du.............

Jag har rotat fram upphovet till denna 5000-kronorsfixering du har. I ett tidigare inlägg skrev jag som avslutning:
- "Undrar förresten hur mycket man (som konsument) betalar för varumärket (äpplet)? Femtusen?"
Det var alltså en FRÅGA, inte ett påstående. Det är inte ovanligt att frågor ställs på detta sätt för att trigga svarslusten. Men istället för att SVARA PÅ FRÅGAN så ältar du dessa "femtusen".

Vi har redan sett argument till VARFÖR äppelskatten är dyrare än andras. Hur mycket dyrare vet vi dock inte (ännu), men det nämnda idg-testet indikerar en rejäl äppelskatt på mbp 15" och mac pro. Vill du har mer data att tugga på? Då kan du leta upp det själv och sedan kanske svara på min ursprungliga fråga.
 
Du behöver inte byta. Det går utmärkt att köra Windows på en MBP.

Helt riktigt!

Dessutom så finns det vissa möjligheter att flytta Adobes licenser från Windows till OS X.
När jag bytte för fyra år sedan så var kravet att jag hade senaste versionen, samt att jag inte hade bytt tidigare.
Fick mjukvaran på CD/DVD, och behövde enbart betala fraktkostnaden för detta.

Vad det gäller LR, så räckte det med att ladda ner Mac-versionen, och använda samma licensnummer.
 
ANNONS