Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Trådlös blixt synkar inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinlarsson

Aktiv medlem
Har en Pentax K7 och en Dörr DAF42 (ja, jag vet det är billigt skräp :) ) och tänkte prova på att köra blixten trådlöst. Jag har ställt in kameran i trådlöst läge, och det verkar fungera, eftersom jag ser att den externa blixten avfyras, men jag ser inte effekten överhuvudtaget i bilden, så det måste väl vara att den inte synkar riktigt med kameran?

Jag har provat på flera olika slutartider, ända ner till 1/30, och ändå syns ingen effekt av den.

Någon som vet om det är något särskilt jag missar, antingen med kameran eller blixten?

Antar att du triggar med kamerans inbyggda blixt. Om den blixten gör en förblixt för att mäta, så triggas nog Dörr också och dp får du inte med den i exponeringen.
Om det är detta som är problemet, får du kolla om du kan stänga av förblixten i kameran eller om Dörr har en funktion för att inte reagera på förblixten ( en del blixtar har sånt ).

DAF42 kan inte köra trådlöst, den kan bara synka som slav, och då skall du inte ha din kamera ställd på trådlöst utan på helt vanlig blixt.

Det kanske låter likt, men att köra trådlöst innebär att kameran faktiskt kan styra den externa blixten genom att skicka styrsignaler med snabba (du kan inte uppfatta dem) blixtar eller infrarött ljus som den externa blixten kan uppfatta och rätta sig efter under själva exponeringen.

Att en extern blixt synkar som slav innebär bara att den har en vanlig fotocell som reagerar på kamerans vanliga blixt, och när den ser den så blixtrar den till för allt vad den är värd (eller förinställd på) utan att kameran på något sätt kan styra exponeringen på den externa blixten.

När du har ställt din kamera på trådlöst kommer den att försöka skicka ut sina styrsignaler till din DAF42, men den å sin sida förstår inte att detta är styrblixtar utan tror att dessa blixtar är den riktiga som den skall reagera på, och blixtrar då till - fast inte i synk med din kamera...

Om det inte hjälper att du har din kamera inställd på vanlig blixt så kan det också vara så att den skickar ut förblixtar för att uppskatta exponeringen innan kortet tas (inte heller dessa kan du se) och då kan det vara så att din DAF42 reagerar på dessa med samma resultat som ovan. I så fall måste du slå av även dessa förblixtar i din kamera, men det vet jag dessvärre inte hur man gör med just din modell. En vanlig metod är dock att man ställer in kameran på manuell blixt för att slippa förblixtar, men det kan som sagt variera från modell till modell.

Tackar. Jo, det är nog detta som händer. Jag kollade i beskrivningen av Dörr-blixten, och dom påstår wireless sync, men det är nog sannolikt att dom menar att den triggar som slav på annan blixtpuls. Jag skall grotta mig ner i menyn för att försöka lista ut var/hur man stänger av preflash på min K7. Tack för hjälpen!

DAF42 kan inte köra trådlöst, den kan bara synka som slav, och då skall du inte ha din kamera ställd på trådlöst utan på helt vanlig blixt.

Det kanske låter likt, men att köra trådlöst innebär att kameran faktiskt kan styra den externa blixten genom att skicka styrsignaler med snabba (du kan inte uppfatta dem) blixtar eller infrarött ljus som den externa blixten kan uppfatta och rätta sig efter under själva exponeringen.

Att en extern blixt synkar som slav innebär bara att den har en vanlig fotocell som reagerar på kamerans vanliga blixt, och när den ser den så blixtrar den till för allt vad den är värd (eller förinställd på) utan att kameran på något sätt kan styra exponeringen på den externa blixten.

När du har ställt din kamera på trådlöst kommer den att försöka skicka ut sina styrsignaler till din DAF42, men den å sin sida förstår inte att detta är styrblixtar utan tror att dessa blixtar är den riktiga som den skall reagera på, och blixtrar då till - fast inte i synk med din kamera...

Om det inte hjälper att du har din kamera inställd på vanlig blixt så kan det också vara så att den skickar ut förblixtar för att uppskatta exponeringen innan kortet tas (inte heller dessa kan du se) och då kan det vara så att din DAF42 reagerar på dessa med samma resultat som ovan. I så fall måste du slå av även dessa förblixtar i din kamera, men det vet jag dessvärre inte hur man gör med just din modell. En vanlig metod är dock att man ställer in kameran på manuell blixt för att slippa förblixtar, men det kan som sagt variera från modell till modell.

ANNONS
Götaplatsens Foto