Annons

Trådskapare måste förnya sig

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Alltför ofta startar trådar med ett ”luddigt” inlägg. Fotosidans ivriga medlemmar försöker tolka inlägget och tankarna far iväg.
Inte långt efter kommer klagomål på att inläggen är offtopic, och att trådarna spårat ur.
Den som vill hålla en tråd smal, måste börja tråden väldigt smalt och med ett precist ämne. Det är dags att förnya sig!

Detta är en åsikt, värd att bemöta.

PS, jag valde en rubrikformulering som verkar inne just nu.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Fotosidans forum har väl alltid varit lite mer familjärt än vetenskapligt och det är oftast svårt om inte omöjligt att föra en normal konversation utan att sidospår dyker upp lite då och då. Problemet är att fotografering handlar mer om känslor än teknik och det återspeglar sig väldigt mycket även i dom teknikniska frågorna.
 

PMD

Aktiv medlem
Det har hänt ibland att trådskapare har blivit sura för att de inte har fått de svar de vill ha på sin ursprungliga fråga (eller allmänt ämne). Om man blir irriterad i det läget bör man nog rannsaka sig själv och fundera på hur man formulerade sig.

Eller lämna tråden, starta en ny och hoppas på bättre resultat nästa gång.
 

Falumas

Aktiv medlem
På den gamla goda tiden hade vi fritt forum där diskussionerna for iväg och det ibland var tur att vi inte förde diskussionerna i samma rum :)

Tycker tonen nu är betydligt vänligare och mycket av den OT som faktiskt sker är inte illa ment utan bara glatt folk som råkade trilla in på något nytt i ett litet sidospår. Oftast är huvudfrågan redan besvarad eller så har den fastnat i vinkelvolten. När något av det redan har skett så tycker jag att det inte stör avsevärt mycket om filosofiska frågor avhandlas t.ex. hur gul spygrön egentligen är.

Förr brukade brukade dom stackars moderatorerna (som hade fullt upp) flytta över OT till fritt forum. Vilket hände med en avsevärt hög andel av alla trådar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag själv kan ibland bidra till att trådarna tar lite yviga svängar, vilket kan vara störande för andra.
Kanske behövs det ett bättre redskap för just trådstarten. Istället för en fri yta att breda ut sin text skulle det bara finnas ett antal fasta alternativ att välja bland. På så vis skulle trådstarna kunna bli mer precisa och avgränsade.

1 min tråd är:
a. en fråga [X]
b. en åsikt [ ]

2 min fråga rör:
a utrustning [X]
b. handhavande

3 utrustningen som avses är:
a sensorstorlek [X]
b brännvidd [ ]

4 frågan är:
a spelar storleken någon roll [X]
b spelar upplösning någon roll [ ]

Tack för att du använder FS Forum, svaret på din fråga är JA
 

vifra

Aktiv medlem
Jag själv kan ibland bidra till att trådarna tar lite yviga svängar, vilket kan vara störande för andra.
Kanske behövs det ett bättre redskap för just trådstarten. Istället för en fri yta att breda ut sin text skulle det bara finnas ett antal fasta alternativ att välja bland. På så vis skulle trådstarna kunna bli mer precisa och avgränsade.

1 min tråd är:
a. en fråga [X]
b. en åsikt [ ]

2 min fråga rör:
a utrustning [X]
b. handhavande

3 utrustningen som avses är:
a sensorstorlek [X]
b brännvidd [ ]

4 frågan är:
a spelar storleken någon roll [X]
b spelar upplösning någon roll [ ]

Tack för att du använder FS Forum, svaret på din fråga är JA

Det är illa nog med skriv- och läskunnigheten i det här landet. Låt forumdeltagare skriva fritt och ibland hamna lite "utanför". Nej tack till fler formulär att fylla i!
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att det är bättre att låta sidotrådar som avviker mer eller mindre från huvudämnet dö ut av sig själva (vilket de ofta gör) istället för att klaga på att folk inte håller sig till ämnet. Det senare sänker den allmänna trevnaden och får avvikarna att gå på defensiven. Det förlänger alltså plågan för trådstartaren.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är illa nog med skriv- och läskunnigheten i det här landet. Låt forumdeltagare skriva fritt och ibland hamna lite "utanför". Nej tack till fler formulär att fylla i!
Fotosidan kanske borde föra in en språkskola i forumgränssnittet.

”Du har skrivit lins, men verkar avse objektiv. Acceptera ändring?”

”Vi förstår inte riktigt vad du menar med kurverad. Använd hellre ett annat ord”.

”Svenska blir mer lättläst när ord sätts ihop på lämpligt sätt. Vi föreslår meteroritregn. Acceptera?”.
 

vifra

Aktiv medlem
Med det förslaget blir det ännu sämre läs- och skrivförståelse.
Nu vill du utöka datorn:s roll från att kontrollera stavning, till att rätta ordföljder och grammatik. Nä tack!

I stället skulle grundskolan börja lära elever att skriva med penna och papper, utan stavningskontroller.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag har alltid tyckt och tycker fortfarande att trådskaparen borde ha makten över sin egen tråd. När TS tycker att hen har fått tillräckligt med svar på sin ursprungsfråga, ja då ska TS kunna stänga tråden. De som insisterar på att fortsätta babbla om andra saker får själva skapa egna trådar. Varje TS ska ”äga” sina trådar.

Mer makt åt TS! ✊🏼
 

Falumas

Aktiv medlem
Problemet med det är att det kan utnyttjas rätt friskt i marknadsföringsintresse och stänga tråden snabbt efter att önskat svar inkommit av TS medarbetare , vilket förmodligen inte är det rätta svaret eller i alla fall en sanningen som stretchas väldigt ordentligt.
 

acke

Avslutat medlemskap
Problemet med det är att det kan utnyttjas rätt friskt i marknadsföringsintresse och stänga tråden snabbt efter att önskat svar inkommit av TS medarbetare , vilket förmodligen inte är det rätta svaret eller i alla fall en sanningen som stretchas väldigt ordentligt.
Det tror jag inte är ett stort problem. Och om det är ett problem så är det är lätt att lösa. Låt tråden ligga öppen en minimitid, säg 1-2 dygn, innan TS tillåts stänga den. Det är tillräckligt lång tid för att få in relevanta och ”icke-riggade” svar från oberoende medlemmar.

Privilegiet att stänga tråden ska ligga hos TS. Vissa kommer att stänga sina trådar snabbt, andra kommer att lämna dem öppna för ett oändligt antal OT-inlägg. Smaken är som baken.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Med det förslaget blir det ännu sämre läs- och skrivförståelse.
Nu vill du utöka datorn:s roll från att kontrollera stavning, till att rätta ordföljder och grammatik. Nä tack!

I stället skulle grundskolan börja lära elever att skriva med penna och papper, utan stavningskontroller.
Hur ska de stackare som redan har gått ut grundskolan utan att lära sig grammatik bli bättre på läs- och skrivförståelse i så fall?
 

PMD

Aktiv medlem
Det tror jag inte är ett stort problem. Och om det är ett problem så är det är lätt att lösa. Låt tråden ligga öppen en minimitid, säg 1-2 dygn, innan TS tillåts stänga den. Det är tillräckligt lång tid för att få in relevanta och ”icke-riggade” svar från oberoende medlemmar.

Privilegiet att stänga tråden ska ligga hos TS. Vissa kommer att stänga sina trådar snabbt, andra kommer att lämna dem öppna för ett oändligt antal OT-inlägg. Smaken är som baken.
Varför är det viktigt att en tråd stängs?
 

acke

Avslutat medlemskap
Varför är det viktigt att en tråd stängs?
Jag ogillar när det blir off-topic-snack och allmänt bladder i trådar som jag startar. Så är det bara. Jag har alltid sett forumet som en kunskapskälla, inte som en chatt.

Jag tycker faktiskt att det är ohövligt, för att inte säga oförskämt, mot en trådskapare att kliva in och kapa en tråd för eget syfte. Men det är ju jag det. Det är uppenbart att en del andra tycker annorlunda.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns också en del inlägg som inte är allmänt bladder men som ändå inte innehåller korrekt information. Man måste nog ha en bra radar för att veta vad som är korrekt eller vad som är inkorrekt.

Inlägg som refererar till en kunskapskälla är nyttiga. De får betydligt högre poäng hos mig än de som bara påstår något.

(Själv påstår jag förstås aldrig saker utan källa. :–)

En del trådar handlar dock inte om fakta utan om tycke och smak.
 
ANNONS