Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådskapare måste förnya sig

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Alldeles för mycket chatt för min smak. Problemet är att det blir svårt att hitta den relevanta informationen. Den drunknar i allt meningslöst chattande. Därmed förlorar forumet sin funktion som kunskapskälla.
Hm. Tråden handlar om att otydlig trådstart ger röriga trådar med mycket OT. Borde jag stänga tråden nu när inte konsekvensen istället för orsaken diskuteras?
 

acke

Avslutat medlemskap
Hm. Tråden handlar om att otydlig trådstart ger röriga trådar med mycket OT. Borde jag stänga tråden nu när inte konsekvensen istället för orsaken diskuteras?
Det är upp till dig som trådskapare att bedöma. Eller borde vara, rättare sagt. Som TS bör man äga sin tråd och ha rätt att bestämma när man har fått in tillräckligt med svar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är upp till dig som trådskapare att bedöma. Eller borde vara, rättare sagt. Som TS bör man äga sin tråd och ha rätt att bestämma när man har fått in tillräckligt med svar.
Min tes är att om trådstarten är tillräckligt tydlig så blir det mindre offtopic. Jag behöver alltså slipa på mitt sätt att formulera starten. Jag tror inte på idén att jag på något vis skulle äga tråden. Det är vårt gemensamma forum.
 

acke

Avslutat medlemskap
Min tes är att om trådstarten är tillräckligt tydlig så blir det mindre offtopic. Jag behöver alltså slipa på mitt sätt att formulera starten. Jag tror inte på idén att jag på något vis skulle äga tråden. Det är vårt gemensamma forum.
Det finns ingen naturlag som säger att trådar ska vara öppna för evigt. Forumet förblir gemensamt ändå. Stängda trådar försvinner inte.
Om man är missnöjd med att en tråd har stängt så kan man starta en ny tråd, som man själv äger. Lätt som en plätt.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Det finns precis lika många naturlagar över att trådar skall stängas som att dom skall vara öppna för evigt.

Jag har sett andra forum där dom stängs och det blir snabbt väldigt rörigt med massvis med trådar om kontroversiella ämnen istället för att ämnet diskuteras på samma ställe.

Dessutom tycker jag det är bra att gamla trådar kan få liv igen när förutsättningarna har ändrats av olika anledningar. Från och till ser man hur gamla trådar väcks till liv eftersom det som var sant då inte är sant längre.

Är ju dessutom praktiskt att använda befintliga trådar istället för att skapa nya hela tiden. Finns t.ex. väldigt kompetenta personer som följer visa trådar för identifiering av fåglar etc. Dom hade det varit svårare att få hjälp av om varje fågelidentifikation hade varit en sepparat tråd.
 

PMD

Aktiv medlem
Dessutom tycker jag det är bra att gamla trådar kan få liv igen när förutsättningarna har ändrats av olika anledningar. Från och till ser man hur gamla trådar väcks till liv eftersom det som var sant då inte är sant längre.
Av någon anledning så brukar en ny kommentar i en flera år gammal tråd resultera i att flera personer känner sig manade att påpeka att tråden är flera år gammal. Jag tycker att det är lite tråkigt. En bra finess med den här sortens kommunikation är att den inte är låst i tiden.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Av någon anledning så brukar en ny kommentar i en flera år gammal tråd resultera i att flera personer känner sig manade att påpeka att tråden är flera år gammal. [...]
Men när dessa påpekanden är gjorda fortsätter tråden inom ramen för sitt ämne ganska bra. Och kan utvecklas till någon ny kunskap
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det finns ingen naturlag som säger att trådar ska vara öppna för evigt. Forumet förblir gemensamt ändå. Stängda trådar försvinner inte.
Om man är missnöjd med att en tråd har stängt så kan man starta en ny tråd, som man själv äger. Lätt som en plätt.
Nä, det finns ingen naturlag att den som tar upp ett ämne i fikarummet ska styra hela diskussionen heller. Diskussion behöver kunna ges ganska fria tyglar om den ska fungera och bli givande
 

acke

Avslutat medlemskap
Det finns precis lika många naturlagar över att trådar skall stängas som att dom skall vara öppna för evigt.

Jag har sett andra forum där dom stängs och det blir snabbt väldigt rörigt med massvis med trådar om kontroversiella ämnen istället för att ämnet diskuteras på samma ställe.

Dessutom tycker jag det är bra att gamla trådar kan få liv igen när förutsättningarna har ändrats av olika anledningar. Från och till ser man hur gamla trådar väcks till liv eftersom det som var sant då inte är sant längre.

Är ju dessutom praktiskt att använda befintliga trådar istället för att skapa nya hela tiden. Finns t.ex. väldigt kompetenta personer som följer visa trådar för identifiering av fåglar etc. Dom hade det varit svårare att få hjälp av om varje fågelidentifikation hade varit en sepparat tråd.
Intressant. Jag tycker precis tvärtom. Få och långa trådar är en absolut styggelse. Fler och kortare trådar gör ett forum mer strukturerat, överskådligt och sökbart. Att ge TS en möjlighet att stänga en egen tråd när ämnet är uttömt skulle vara ett steg i rätt riktning.

Och allt detta hänger ju ihop med att jag ser forumet som en kunskapskälla. Det var andemeningen med FS forum från första början, innan chattandet tog överhanden. Jag vet att jag hade en tidig dialog med David om detta. Redaktionen gjorde initialt ett tappert försök att moderera forumet och hålla borta det värsta pladdret, men resignerade så småningom.

Dagens FS-forum skrämmer bort folk. Jag har hört det från många i mina fotografiska bekantskapskretsar. Men ni som hänger här och chattar kanske är nöjda med att leva i skuggornas dal? I så fall är det bara att köra på. 🙂👍

Är ni nöjda med sakernas tillstånd? På riktigt?
 

Falumas

Aktiv medlem
Att stänga trådar gör det definitivt svårt att hitta information. Då söker du på ämne X får 19 trådar som ger 20 svar som resultat. Det enda du kan göra är att skapa den 20:de tråden och försöka reda ut vad som gäller.

Det enda jag har sett som verkar fungera rätt ok det är att det går att rösta på inlägg som rätt svar och att det inlägget hamnar först efter trådskaparens fråga.

För att det skall fungera krävs dock som fotbollfoto säger att luddigt definerade trådar raderas av administratorer och att dubblerade trådar också raderas. Det krävs väldigt mycket jobb från forumadministratörer för att få det att fungera. Nu verkar fotosidan inte vilja lägga så mycket resurser på forumet och då tror jag nuvarnade lösning är det enda gångbara alternativet.

Menar du att det var bättre förr? Vad är det som skrämmer bort folk? Att deras fråga möjligtvis tolkas lite olika och att dom förutom svar på det dom ville även får svar på något annat?

Foto är väl dessutom ett ämne som i mångt och mycket i många frågor inte har definitiva svar utan mycket handlar om tycke och smak och där det faktiskt finns mer än ett rätt svar.
 

acke

Avslutat medlemskap
Att stänga trådar gör det definitivt svårt att hitta information. Då söker du på ämne X får 19 trådar som ger 20 svar som resultat. Det enda du kan göra är att skapa den 20:de tråden och försöka reda ut vad som gäller.

Det enda jag har sett som verkar fungera rätt ok det är att det går att rösta på inlägg som rätt svar och att det inlägget hamnar först efter trådskaparens fråga.

För att det skall fungera krävs dock som fotbollfoto säger att luddigt definerade trådar raderas av administratorer och att dubblerade trådar också raderas. Det krävs väldigt mycket jobb från forumadministratörer för att få det att fungera. Nu verkar fotosidan inte vilja lägga så mycket resurser på forumet och då tror jag nuvarnade lösning är det enda gångbara alternativet.

Menar du att det var bättre förr? Vad är det som skrämmer bort folk? Att deras fråga möjligtvis tolkas lite olika och att dom förutom svar på det dom ville även får svar på något annat?

Foto är väl dessutom ett ämne som i mångt och mycket i många frågor inte har definitiva svar utan mycket handlar om tycke och smak och där det faktiskt finns mer än ett rätt svar.
Jag har framfört min åsikt tydligt och har inget mer att tillägga. Vill därför inte belasta denna tråd med fler inlägg än detta. Det tillför inget och skulle strida mot min syn på forumets syfte. 🙂
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Men ni som hänger här och chattar kanske är nöjda med att leva i skuggornas dal? I så fall är det bara att köra på. 🙂👍

Är ni nöjda med sakernas tillstånd? På riktigt?
Jag tillhör skaran som gärna diskuterar i vårt diskussionsforum.
Många trådar börjar med en fråga som kan besvaras genom att googla. Svaret är rakt och enkelt utan egentliga alternativ. Dessa trådar är tråkiga.
Andra trådar öppnar för tänkande och tyckande. Dessa kan vara riktigt roliga, eller riktigt tråkiga. Det beror på hur de artar sig.
Jag engagerar mig i de diskussioner som känns roliga och givande så länge de känns så. Om jag tröttnar på någon tråd slutar jag att engagera mig. Så, ja jag är nöjd med sakernas tillstånd på FS.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har framfört min åsikt tydligt och har inget mer att tillägga. Vill därför inte belasta denna tråd med fler inlägg än detta. Det tillför inget och skulle strida mot min syn på forumets syfte. 🙂
Exakt, det svaret du anser är rätt har du fått framföra och anser säkerligen att tråden nu bör stängas så att ingen annan kan säga något annat.

Om du lär dig lite nordkoreanska så finns det säkerligen många forum där endast en åsikt är rätt. :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Stänga trådar för att man tycker sig har fått svar är ett otyg. Det innebär att någon annan som sökte på rubriken och vill ställa en relevant följdfråga måste starta ytterligare en tråd om samma sak för att kunna ställa sin fråga.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Igår var det någon som bröt ut mitt inlägg från en tråd och skapade en ny tråd. Ett fiffigt sätt att hålla en sidodiskussion separat.
Men ”upphovsrättsligt” var det ju mitt inlägg som någon annan tog kontroll över. Alltså, jag menar, skulle den person själv få välja när den tråden (som startade med mitt innehåll) skulle stängas?
 

Falumas

Aktiv medlem
Japp, jag håller på och ser till att när bara en åsikt blir tillåten på fotosidan så skall jag vara fotosidans Xi. Förbered er på omskolningsläger.
 
ANNONS