Annons

Trådutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

mahe

Medlem
Jag har en Minolta X-500, men jag saknar en trådutlösare till den.

Har skaffat ett stativ, men en trådutlösre verkar knivigare att få tag på.

Min fråga är om det går att använda självutlösaren på samma sätt?

Är det något annat jag bör tänka på?

Det står i manualen att om man använder A-läget (aut ljusmätn) skall man använda "eyepiece-cap" Varför?

Mats

Självutlösaren kan du naturligtvis använda i stället för trådutlösaren. Man använder trådutlösare för att inte överföra rörelser från sin egen hand till kameran. Är motivet statiskt så spelar det ingen roll om man tar självutlösaren till hjälp. är det däremot icke statiskt och man vill ha full kontroll när slutaren skall gå, då måste man ta till trådutlösrae. Allt detta innebär ju att alla andra vibrationer och rörelser är eliminerade. Som att kameran är tillräckligt fastskruvad i stativet, oftast duger inte kamerans egen fästmutter till, självsvängningar i stativet elimineras. Spegel är uppfälld objektivet nerbländat, samt att det inte blåser, dessutom rör sig även slutaren. Motivet får ju inte heller röra sig Hur ofta har man då alla dessa förutsättningar? Mycket sällan för att inte säga aldrig. Så det är bara att kompromissa.
Tänk så här, självutlösaren är till för att ta bort vibrationer. Men många använder inte ens stativ till 99,99 % av sina bilder och då bryr man sig inte om rörelseoskärpa alls.

Hoppas du föstod lite av hur jag tänker.

mahe skrev:
Det står i manualen att om man använder A-läget (aut ljusmätn) skall man använda "eyepiece-cap" Varför?

Mats
Anledningen är att om du inte har ögat intill sökaren vid exponeringsögonblicket kan ljus komma in bakvägen via sökaren och påverka ljusmätaren, med felexponering (underexponering) som följd.
Använd "eyepiece-cap" om du har eller manuell inställning av både bländare och slutartid.

Olle

Att använda manuellt läge är okej, men hur vet jag hur lång slutartid jag behöver då?

Härom dagen tog jag lite bilder på trädgården och dess belysning. Blev ca 3 sek slutartid med aut. tid. Så lång tid kan jag inte ställa in manuellt, högst 1 sek.

Använder man "B"-läget och räknar sekunderna i så fall?

Mats

mahe skrev:
Använder man "B"-läget och räknar sekunderna i så fall?
Ja, det är så du skall göra om du behöver längre slutartider än vad som går att ställa in med slutartidsratten.

Enligt en broschyr för gamla Minoltakameror jag har, så klarar din kamera att mäta tider till max 4 s. Ibland behöver man ännu längre tider. Då får du antingen gissa eller använda en ljuskänslig separat ljusmätare.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto