Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Är ny i fotandet jag tänkte fotografera en del i mörker och har läst att det är bra om man använder trådutlösare, nu har jag istället en fjärr utlösare är det lika bra eller jag skall investera i en trådutlösare, kameran jag har är en Nikon d 7000.

Det finns en väldigt enkel trådlös utlösare för nikons kameror. Tror den skall fungera på d7000.
Den är liten, billig och enkel att använda för naturfoto. Sätt kameran i bulb. Sen ett klick för öppna och ett klick för stänga.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1557048/nikon-fjaerrutloesare-ml-l3

Det finns även väldigt bra trådande som kan ha timers och ta serier osv... Jag gillar dock den enkla fjärrkontrollen eftersom du inte behöver röra kameran eller något som sitter fast i den. Vilket minskar risken för vibrationer.

nu har jag istället en fjärr utlösare är det lika bra

Japp … same same

Det du även skall göra är att använda MUP (Mirror Up) läget på kameran. Det innebär att du vid första trycket på fjärrkontrollen fäller upp spegeln, väntar någon sekund så kameran slutar skaka och trycker av en andra gång för att aktivera slutaren.

Se om inte din kamera har ett val för fördröjd slutare. Jag brukar använda det istället för MUP så behöver man bara en knapptryckning.

ANNONS
Götaplatsens Foto