Annons

Trög MacBook Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har en äldre MacBook Pro som har fungerat alldeles utmärkt ihop med mitt LR (nu version 5). Sista månaderna har datorn blivit extremt slö, det är nästan svårt att köra LR över huvud taget, allt tar tid.

Den är från 2008 och har 4 GB minne DDR2 667 MHz, inte mkt men det har funkat hittills. Ursprungligen hade den en vanlig hårdisk på runt 200 GB men den bytte jag för ett par år sen mot en SSD på 512 GB, vilket förutom mer lagringsutrymme gjorde den snabbare.

Kanske är det dags att byta dator men jag bytte min fasta dator i somras och skulle vilja vänta med att byta denna.
Men visst är det dags, batteriet funkar inte alls längre, jag måste altid ha nätverkssladden i.

Mina frågor:

1
Varför har den plötsligt blivit långsam, vad kan jag göra? Har utnyttjat ca 435 GB av 512 GB, dvs 75 GB nu tillgängligt.

2
Har rensat bort en del lagrade bilder men kan inte se att tillgängligt minne ökade trots att jag också rensat papperskorgen. Är det ngt mer jag ska göra när jag rensar minnet för att öka det tillgängliga utrymmet?

3
Kan batteribortfallet påverka datorns prestanda?
 
Jag har bara använt Mac i 1,5 år så jag är verkligen ingen Mac-expert. Jag har heller inte fördjupat mig alls i operativsystemet, så egentligen borde jag inte besvara dina frågor:) Men,

Är det bara LR som går trögt? Jag är ny på LR också men kanske kunde det vara idé att synkronisera hela din LR katalog?

Om det inte bara är LR som går segt utan även annat så skulle jag valt allt 'blåsa om' hela datorn och göra en nyinstallation av operativsystemet för att sedan lägga på de program igen som du vill ha. Utrymmet på din disk är ju på väg mot vägs ende, man borde kunna köra någon 'reorg' på disken för att åtgärda en del av fragmenteringen. Det finns ju ett Skivverktyg som du borde kunna använda. Med det verktyget bör du också kunna se om det finns skador på disken, områden som inte används.

Batteribortfallet skall inte ha något med prestandan att göra.
 
Den är från 2008 och har 4 GB minne DDR2 667 MHz, inte mkt men det har funkat hittills. Ursprungligen hade den en vanlig hårdisk på runt 200 GB men den bytte jag för ett par år sen mot en SSD på 512 GB, vilket förutom mer lagringsutrymme gjorde den snabbare.


Det är inte så att den SSD du satte in är en Samsung 840 Evo? I så fall finns det både en förklaring och en fix för slöheten.
 
Jag har bara använt Mac i 1,5 år så jag är verkligen ingen Mac-expert. Jag har heller inte fördjupat mig alls i operativsystemet, så egentligen borde jag inte besvara dina frågor:) Men,

Är det bara LR som går trögt? Jag är ny på LR också men kanske kunde det vara idé att synkronisera hela din LR katalog?

Om det inte bara är LR som går segt utan även annat så skulle jag valt allt 'blåsa om' hela datorn och göra en nyinstallation av operativsystemet för att sedan lägga på de program igen som du vill ha. Utrymmet på din disk är ju på väg mot vägs ende, man borde kunna köra någon 'reorg' på disken för att åtgärda en del av fragmenteringen. Det finns ju ett Skivverktyg som du borde kunna använda. Med det verktyget bör du också kunna se om det finns skador på disken, områden som inte används.

Batteribortfallet skall inte ha något med prestandan att göra.

Jo det kan vara batteriet. En macbook utan batteri i går på ungefär halva farten.
 
Menar du på fullt allvar att han inte fattar att han skall ta strömmen från den externa källan när den är ansluten? I så fall så kan ju det vara orsaken till Björn's problem.

Macarna är konstruerade så att de använder batteriet som en extra kraftbank att ta till vid behov. Finns det inget batteri så går maskinen ner på lägre fart så att inte maskinen ska hänga om vid ett eventuellt extra kraftbehov. Allt detta är i strömsparar/miljömärkningshänseende. Jag tror nog att de flesta moderna bärbara är konstruerade likadant för att klara miljömärkningskraven.

Det gamla "tippset" om att inte ha batteriet i när man kör datorn hemma kan ni kanske räkna ut hur bra det är
:)

Här kan man läsa mer:
http://www.tomshardware.com/news/apple-macbook-pro-battery-benchmarks,6643.html
 
Mitt tips i den här tråden är nog att du införskaffar ett nytt batteri om du vill få tillbaka prestandan i din dator.

Såg någon som skrev att datorn bara går på ca 50% med ett batteri som inte tar laddning och det stämmer. Problemet som jag har förstått det med ett så dåligt batteri är att trots att det inte laddar så förbrukar det otroligt med ström från laddaren vilket då inte räcker till för att driva datorn så som det är tänkt.

En annan risk med så dåligt batteri är att om datorn plötsligt får för sig att gå på full effekt igen så riskerar du att bränna processorn och annat i den på grund av att den överhettar och den är då helt död.
 
Prova att lägga upp en ny användare och se om det flyter på bättre där. Man behöver sällan installera om OSX som med windows, men ens användarprofil kan bli lite trött efter ett tag.

Jag skulle nog fundera länge innan jag la några pengar på en så gammal dator..
 
Macarna är konstruerade så att de använder batteriet som en extra kraftbank att ta till vid behov. Finns det inget batteri så går maskinen ner på lägre fart så att inte maskinen ska hänga om vid ett eventuellt extra kraftbehov. Allt detta är i strömsparar/miljömärkningshänseende. Jag tror nog att de flesta moderna bärbara är konstruerade likadant för att klara miljömärkningskraven.

Det gamla "tippset" om att inte ha batteriet i när man kör datorn hemma kan ni kanske räkna ut hur bra det är
:)

Här kan man läsa mer:
http://www.tomshardware.com/news/apple-macbook-pro-battery-benchmarks,6643.html

Om detta stämmer, vilket det säkert gör, så ligger antagligen förklaring här. Bra!
 
Läsprestandan på dessa diskar försämras med tiden, men som jag förstått det gäller det filer som inte använts på länge. Fix finns här: http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/us/html/support/downloads.html

I TS fall känns det troligare att det beror på det döda batteriet.

Ah, såg denna länk tidigare. Men där var det något jobbigt som skulle fixas med startdisk på USB-sticka eller liknande för att få det att funka så det får jag ta när disken segar ihop. ;)
 
Mitt tips i den här tråden är nog att du införskaffar ett nytt batteri om du vill få tillbaka prestandan i din dator.

Såg någon som skrev att datorn bara går på ca 50% med ett batteri som inte tar laddning och det stämmer. Problemet som jag har förstått det med ett så dåligt batteri är att trots att det inte laddar så förbrukar det otroligt med ström från laddaren vilket då inte räcker till för att driva datorn så som det är tänkt.

En annan risk med så dåligt batteri är att om datorn plötsligt får för sig att gå på full effekt igen så riskerar du att bränna processorn och annat i den på grund av att den överhettar och den är då helt död.

Tack för synpunkter, ska skaffa ett nytt batteri så snart jag kan?
 
Läsprestandan på dessa diskar försämras med tiden, men som jag förstått det gäller det filer som inte använts på länge. Fix finns här: http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/us/html/support/downloads.html

I TS fall känns det troligare att det beror på det döda batteriet.

Ja, det var bara ett hugskott. Tydligen så påverkas första hand block, som inte skrivits över på mer än en månad, av buggen, men i många fall så reduceras den totala prestandan rejält för disken - jag såg en test där läshastigheten gått från angivna 540 MB/s till 158 MB/s. Många har drabbats och jag är en av dem. Dock är det lätt lagat nu när Samsung till slut släppt en fix för problemet.
 
ANNONS