Annons

Trackball för PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.f

Aktiv medlem
Jag har inte riktigt kommit överens med min lilla Wacomplatta. OK, den är bra till vissa saker men t.ex. för friläggningar har jag ytterst svårt att få till ordentliga linjer. Det blir onödigt darrigt och handen hamnar i minst sagt oergonomiska lägen. Så slutresultat blir inte speciellt tillfredsställande.

Då funderar jag på om en trackball kunde vara bra att ha.

Skulle vara intressant att höra åsikter om hur det är att jobba med en sån. Vilka typer av jobb är den bra till och hur fungerar den egentligen?

Håller man en knapp nedtryckt som på en mus mens man snurrar? Eller trycker man ner själva bollen?

Finns det nån speciell trackball som är skitbra just till bildbehandling?

personligen tycker jag trackball är det sämsta som finns!
har aldrig haft så ont i handleden som när jag suttit vid en dator med trackballmus.

för friläggning med pennverktyget så brukar jag köra musen, som man får till dom lite dyrare wacombrädorna, då pennan funkar bättre att rita med och inte till att vara träffsäker med.

Håller med fullständigt. Skrota idén med trackball. Själv fick jag svullen handled i 6 månader efter några veckors bollande... så tag varning. :)

Wacommusen hade jag ju helt glömt! Tyckte inte om den för den liksom gnisslade mot underlaget. Måste ta fram den och prova. Kanske man kunde sätta nån sorts bättre glidgrejor undertill? :)

Min wacom-mus har plastundersida och ger en perfekt friktion mot plattan.

Det tog en stund att vänja sig med musen men nu använder jag den hela tiden, även när jag surfar

Älskar den och kan inte vara utan den.

Jag använder min standard vanliga mus tillsammans med Wacomplattan, wacoms egen mus ligger nerslängd i en låda då jag inte alls gillar ergonomin på den.

Jag använder gärna min gamla Logitechmus, den ger mer kontroll över banorna när det skall dras med precisison.
Jag har jämfört med de nya modellerna och de är riktigt dåliga jämfört med min Marble Mouse från -99.

En del riktigt duktiga snubbar, som jobbar mycket med tekniska illustrationer, gillar Kensingtons Expert mouse Pro.
Man kan byta ut muskulan mot en biljardboll som enligt dem ger riktigt bra kontroll.
Tyngden är viktig.
http://kensington.com/html/1436.html

Sedan gillar jag att skifta utrustning när jag jobbar, inte minst för ergonomins skull.
En vanlig mus är inte så lysande bra och att bara jobba med penna kan ge slitningar i pekfingret.

Bilagor

• nus.jpg
    nus.jpg
    10 KB · Visningar: 210
Jag håller stenhårt på styrkulan.
Den funkar väldigtbra i ps och jag tycker det blir väligt exakt när man gör markeringar osv.
Jag använder styrkula till allt från spel till ps jobb och rena cad grejor.

Dessutom blev jag av med musarmen när jag gick över från vanlig mus. Det jag dessutom gjorde var att "palla upp" styrkula lite för att slippa få en onaturlig vinkel i handleden.
Testade en såndär ritplatta men kom inte överens med den så jag håller kvar vid styrkulan.

/Olle

Bilagor

• dscf0034.jpg
    dscf0034.jpg
    45.9 KB · Visningar: 185
Jag bytte till en trackball på jobbet eftersom jag fick musarm. I början tog allt grymt lång tid. Hade noll koll på den där bollen, nu skulle jag aldrig kunna tänka mig en vanlig mus igen.
Dock tycker jag det är svårare att styra kulan på exakten. Som mipert skrev ska det vara en rätt stor kula, det underlättar.
Självklart kan man ändra känsligheten på kulan så den blir mer exakt.
Den jag har är rätt bra ergonomiskt då det finns scrollhjul samt att kulan sitter på högersidan och inte rakt uppe på.

Bilagor

• 5010044460.jpg
    5010044460.jpg
    4.6 KB · Visningar: 153
Jag hade också problem med musarm och bytte till en Logitech Marble Mouse trackball. Problemen försvann helt. Denna trackball är helt symmetrisk vilket innebär att man kan använda den med både höger eller vänster hand. Jag alternerar ibland mellan höger och vänster för att förhindra att jag får nya problem.

Efter ca 5 år med trackball kan jag ändå inte rekommendera den till precisionsarbete som retuschering av bilder. Jag använder den ibland till tekniska ritningar i program som Designer men det känns enklare med en vanlig mus. Dessutom är den helt oanvändbar till 3D-spel av typen Counterstrike...

Johannes

ANNONS
Götaplatsens Foto