Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tradera - 5d mark II???????

Produkter
(logga in för att koppla)
ok alla, läget ligger såhär:
jag har kontaktat säljaren och här har ni konversationen:

mail 1:
Hej
vad ingår med kameran (objektiv) ?
hur betalar man?
kan vi träffas så att jag kan titta på den?
jag vill köpa den 100% men jag vill vara säker att allting är som det ska.
jag är väldigt intresserad.
mvh

svar:
Kära vän: Hej
Kamera är ett nytt oöppnad låda, och vi har flera kameror i lagret.
Sverige har den manuella. Inklusive linsen
Jag accepterar banköverföring och Western Union. Inklusive objektivet så.
Tack
Lycka till

mail 2:
finns det chans att jag kan ringa dig så att vi kan prata mer om detta ?
mvh

svar:
Kära vän: Hej!
Vi använder e-post för att kommunicera kommer att bli ännu bättre. Me i Kina.
Tack

mail 3:
finns det någon tullavgift?
kan du skicka kameran först så att jag kan vara säker att allting är bra och sedan sätta in pengar på din konto?
missförstå mig inte, men jag vill vara säker att allting är ok, jag kan inte bara betala så mycket pengar utan att jag är säker på att jag få den riktiga 5D mark II.
mvh

svar:
Tull kosta mig att bära.
Jag är ledsen, jag skulle inte skicka objekt till dig först.
Följ reglerna för säljaren, jag mottagit din betalning senare. Omedelbart skicka dig en kamera.
Lycka till
---------------------------------

Med andra ord, han eller hon tror att "vi" är dumma i huvudet !!!!!!!!!

ps: Vist har jag kollat up vems konton hos tradera är, det är en kille som bor i Lidköping, och jag har telefon nummer (flera), men jag vill inte ringa, det känns fel, det ser ut som detektivjobb, hitta någon via internet och ringa bara sådär.

Jisses..som någon tidigare förslog, så kanske man kanske skulle fråga om han kan tänka sig överlämna sakerna personligen för adressen är bara på 30 minuters promenadavstånd från mig..

edit: ser nu att han skriver "Me i Kina."

Jisses..som någon tidigare förslog, så kanske man kanske skulle fråga om han kan tänka sig överlämna sakerna personligen för adressen är bara på 30 minuters promenadavstånd från mig..

edit: ser nu att han skriver "Me i Kina."

skulle du tänka dig göra det ? :)

i så fall ta jag en :)

Med tanke på det värdelösa språkbruket i mailet så misstänker jag att det är kört direkt i ett översättningsprogram på internet, det brukar ju se ut som vilken sörja som helst.

"Kidnappning" av personuppgifter för att starta ett Tradera-konto är inte ovanligt, min syster råkade ut för det förra året.
Helt plötsligt så ringer det upp en person till henne och frågar om hon har någon sak ute till försäljning på Tradera och om hon kan få komma och titta på den. Det var registrerat i rätt stad och med hennes namn som användarnamn.

Det underliga är att det kostar väl att sälja på tradera.?. Så lite av inkomsterna kunde dom avsätta till att kolla upp auktionerna så dom i alla fall ser trovärdiga ut..

Men då kinajunk som detta kan få ens komma in så anser jag siten vara urkass.... Samt ingen plats jag skulle köpa något ifrån såvida inte man vet lite vem säljaren är...

Men Dom vet Svenskar är godtrogna.. Detta ser bedragarna varenda valår.. Då inser dom att Sverige är ett bra land att lura folk.. För här vet dom vilket dravel som helst får folk att gå igång...Hehe..

Det underliga är att det kostar väl att sälja på tradera.?. Så lite av inkomsterna kunde dom avsätta till att kolla upp auktionerna så dom i alla fall ser trovärdiga ut..

Men då kinajunk som detta kan få ens komma in så anser jag siten vara urkass.... Samt ingen plats jag skulle köpa något ifrån såvida inte man vet lite vem säljaren är...

Men Dom vet Svenskar är godtrogna.. Detta ser bedragarna varenda valår.. Då inser dom att Sverige är ett bra land att lura folk.. För här vet dom vilket dravel som helst får folk att gå igång...Hehe..

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=718740

Personen kan ju även strunta i att betala auktionsbeloppen till Tradera eftersom detta är något som skapas efter att auktionen är avslutat.
nu är dock kontot avslutat som "tur" är

Enligt köphistoriken på 5D MKII annonsen så är det 6 st som köpt. 4 st finns kvar. Hoppas för allt i världen att de som köpt inte har betalt än...

Vad jag inte förstår är hur så pass många har gått på detta, De flesta är förvisso relativt nya medlemmar på tradera, men en av dom har gjort 570 affärer... Någon liten varningsklocka borde väl ha plingat någonstans kan man ju tycka...

Jag tycker inte längre synd om de som blir blâsta vid näthandel.
Före jul hade vi Kameraexperten som blâste ett stort antal, och samtliga tidningar, pris-siter m fl skrev om detta.
Lika f#n är det nu ett gäng som är blâsta av Playzone eller vad han kallade sig, och det var en kopia av Kameraexpertens trick.
Även detta rejält omskrivet.
Har man dâ inte, efter tvâ sâ uppmärksammade fall förstâtt att det finns erbjudanden som är bluff sâ ska man banne mig bli av med pengarna.

Men som fritidssyssla, medan det regnar ute, kan man ju driva lite med bluffmakarna, det kanske kan fâ nâgon av dom att tröttna. Sâ mailbomba dessa till dom tröttnar!

Jag tycker inte längre synd om de som blir blâsta vid näthandel.
Före jul hade vi Kameraexperten som blâste ett stort antal, och samtliga tidningar, pris-siter m fl skrev om detta.
Lika f#n är det nu ett gäng som är blâsta av Playzone eller vad han kallade sig, och det var en kopia av Kameraexpertens trick.
Även detta rejält omskrivet.
Har man dâ inte, efter tvâ sâ uppmärksammade fall förstâtt att det finns erbjudanden som är bluff sâ ska man banne mig bli av med pengarna.

Men som fritidssyssla, medan det regnar ute, kan man ju driva lite med bluffmakarna, det kanske kan fâ nâgon av dom att tröttna. Sâ mailbomba dessa till dom tröttnar!

Där anser jag att du är totalt ute och cycklar!
Hur man kan ha en sådan inställning är för mig oförståeligt, bara för att det sker många nätbedrägerier betyder det väl inte att människorna som råkar ut för detta numera borde skylla sig själva?!

har du samma inställning till dom som får sina kontokort skimmade i butiker och vid bankomater oxå?
"- ja du var dum nog att använda kortet, skyll dej själv. rätt åt dej"?

Principen är den samma och alla bluffförsäljningar är långt ifrån lika uppenbara som detta exempel med 5D MarkII.

Folk över lag är inte alltid lika insatta, lika upplysta eller lika kunniga. Alla är inte med på forum heller och får tips därifrån.

Sedan är t ex ett forum ett bra tipscenter för dessa ev bedrägerier, därför skrivs det mkt, folk är osäkra och folk undrar. Man bollar info mellan varandra för att kunna dra en slutsatts. Hade alla varit 100% "knock of" säkra så hade inget skrivits och ingen blivit lurade.

Playzone är ett bra exempel på hur "osäkra" folk var på om det var bedrägeri eller väldigt bra öppningserbjudande.
Tack vare div forum slapp fler bli av med pengar än vad som varit möjligt annars.
Denna butik var även precis som Kameraexperten en seriös butik tidigare med nöjda kunder.

Med ditt antydda inställning så kan vi ju alla sluta skriva på forumet om våra erfarenheter för det finns ju alltid fler som råkat ut för liknande och då borde man ju skylla sig själv?

Man bör såklart sätta sig in i det man ska köpa, leta upp ev tidigare omdömen/tidigare erfarenheter ifrån köpare om säljaren men det är inte alls 100% säkert oavsett. Det finns alltid en möjlighet att bli blåst vart du än köper och det är inte rättfärdigat!

Såja, det är ännu så länge inte förbjudet i svensk lag att vara godtrogen ( vilket per definition inte är detsamma som oförstående). Däremot är det klart förbjudet att lura av folk pengar.

Ingen människa ska väl förlora pengar(bestraffas) p g a godtrogenhet eller som du uttrycker det p g a bristande förstånd. Det är ff bedragaren som är boven.

I övrigt håller jag med dig och tycker också att det är bra att mailbomba sådana här filurer.

Jamenalvar.. Tror man att man kan handla en Canon 5D mkII för 5700 kr på tradera så skall man bli blåst anser jag..

Nån måtta på hur korkat blåögda Svenskar ska kunna va och ändå få medkänsla finns trotts allt.. I alla fall hos mig.. Och jag har mycket stor empati för folk som drabbas av olyckor eller bedragare...

Men det finns ändå blåsning och det finns blåsning.. Men detta med ""köp nu"" för 5700 kr är så sanslöst så då skall man bara få ett garv av polisen till o med.. Polisen skall inte ens slösa skattekronor på utreda blåsningen för sådana köpares skull.. Bättre sända dom på en kurs i att inte vara så sabla spåniga och totalt aningslösa....

Och sattsa stålarna att utreda dom mer svåråtkomliga blåsningarna folk råkar ut för... Som pensionärer som får sina tvapparater utburna av kriminella insidaffärer med företagen som sålt grejorna via att tjuvarna o bedragarna uppenbarligen har inköpsinfo åtkomligt så dom vet att folk köpt sin plattburk och när i var osv..

Menar då inte dom där som skriver över sina bilar på andra utan stålar lämnas osv skall ha polishjälp.... Sånna kan också stå där med lång haka..... Det är inte att bli lurad. Det handlar om bristande analysförmåga i det statligt styrda Sverige där folk är omhändertagna alltid o jämt så eget ansvar finns inte.... Så man är så godtrogna så det går över till dumhet...

Nä låt folk gå på dessa enkla saker och lära sig så kanske Sverige får en mer analyserande tänkande befolkning till slut och inte en bunt folk som bara knallar på aningslöst... Omhändertagna mäniskor som tänker noll och inget själva....

Senast ändrad:
Jo men nu är auktionerna som tagits upp i denna tråd om 5d MarkII rätt extrem oxå och parallellerna till dom vissa anser bör skylla sig själv likaså.

Men när man drar alla över en kam och säger att man får skylla sig själv ifall man blivit blåst på stålar när man handlar via nätet så anser jag man är ute och cyklar helt faktiskt.

Sen tror jag inte svenskar rätt generellt är mer "dumma" kontra övriga världen när det gäller handel.

När jag köpte min kamera av en äldre farbror ville han skicka den utan förskottsbetalning då han ansåg att Blockets internetgiro var en onödig utgift och jag ville inte punga ut dom pengarna utan en säkerhet.
Hade jag varit en "skojare" så hade jag lätt suttit på en dyr kamera och han utan pengar och då skulle folk kanske kalla han "dum".

Nu anser jag inte alls att han var dum, min tanke om det var att han levde kvar i den mer "ärliga" tiden kanske där folk alltid betalade för det man köpte.

Lite utanför ramen om vad tråden handlar om men slutsatsen jag vill komma till att bedrägeri inte alltid är lika svart och vitt som denna auktionen är för oss.

Blir så frustrerat förbannad på att det finns så många minst sagt korkade människor på denna planet, inte konstigt att det finns folk som försöker lura av folk pengar. Denna säljare kan ju vara hur seriös som helst, man kanske får en riktig kamera om man betalar, men alla tecken tyder på precis motsatsen! Varför i hela fridens namn överhuvudtaget orka dryga sig med att gå vidare?! VARFÖR?

Är det så viktigt att eventuellt göra ett så bra klipp?? Största sannolikheten är ju att man blir av med pengarna och inte får något tillbaka!! Då är du ju ännu fattigare innan! och är man så rik så man har råd att riskera pengarna, varför då leta efter "klipp" i första hand?!? finns ju ingen som helst logik alls i alla dessa fynd trådar. Jag hoppas du betalar killen och blir dunderblåst, för hade du haft lite förnuft hade du inte startat tråden utan direkt lagt ner hela projektet! Kanske den hårda vägen är enda alternativet, men det skulle också innebära att det verkligen finns en marknad för dessa bedragare.

En sista fråga, VARFÖR inte handla i en svensk seriös butik alternativt en seriös utländsk butik?? Varför inte bara handla??????

Jag skulle så gärna vilja veta varför du startade denna tråden och varför du inte genast insåg när du skrev, oj vad tänker jag med och sedan bara sudda ut allt.

Enkelt

[Snålheten bedrar visheLten!
QUOTE=Kalle_B;1314436]Blir så frustrerat förbannad på att det finns så många minst sagt korkade människor på denna planet, inte konstigt att det finns folk som försöker lura av folk pengar. Denna säljare kan ju vara hur seriös som helst, man kanske får en riktig kamera om man betalar, men alla tecken tyder på precis motsatsen! Varför i hela fridens namn överhuvudtaget orka dryga sig med att gå vidare?! VARFÖR?

Är det så viktigt att eventuellt göra ett så bra klipp?? Största sannolikheten är ju att man blir av med pengarna och inte får något tillbaka!! Då är du ju ännu fattigare innan! och är man så rik så man har råd att riskera pengarna, varför då leta efter "klipp" i första hand?!? finns ju ingen som helst logik alls i alla dessa fynd trådar. Jag hoppas du betalar killen och blir dunderblåst, för hade du haft lite förnuft hade du inte startat tråden utan direkt lagt ner hela projektet! Kanske den hårda vägen är enda alternativet, men det skulle också innebära att det verkligen finns en marknad för dessa bedragare.

En sista fråga, VARFÖR inte handla i en svensk seriös butik alternativt en seriös utländsk butik?? Varför inte bara handla??????

Jag skulle så gärna vilja veta varför du startade denna tråden och varför du inte genast insåg när du skrev, oj vad tänker jag med och sedan bara sudda ut allt.[/QUOTE]

Blir så frustrerat förbannad på att det finns så många minst sagt korkade människor på denna planet, inte konstigt att det finns folk som försöker lura av folk pengar. Denna säljare kan ju vara hur seriös som helst, man kanske får en riktig kamera om man betalar, men alla tecken tyder på precis motsatsen! Varför i hela fridens namn överhuvudtaget orka dryga sig med att gå vidare?! VARFÖR?

Jag skulle så gärna vilja veta varför du startade denna tråden och varför du inte genast insåg när du skrev, oj vad tänker jag med och sedan bara sudda ut allt.

Det är klart att jag vill handla hos en Svensk handlare, säkrare är det.

Men Kalle, när du frågar VARFÖR ?
Jag vet inte, men jag ställde en enkel fråga bara.
Ska jag bli dömd för det ?
Kan du snälla lära mig hur jag skal leva mitt liv !
Jag tycker du är väldigt hård med dina ord, min tanke va bara att se vad folk ha för åsikt, ingenting annat.

tack för mig

mvh

Det är klart att jag vill handla hos en Svensk handlare, säkrare är det.

Men Kalle, när du frågar VARFÖR ?
Jag vet inte, men jag ställde en enkel fråga bara.
Ska jag bli dömd för det ?
Kan du snälla lära mig hur jag skal leva mitt liv !
Jag tycker du är väldigt hård med dina ord, min tanke va bara att se vad folk ha för åsikt, ingenting annat.

tack för mig

mvh

Men uppenbarligen väckte annonsen en liten misstanke hos dig, annars hade du inte frågat, varför inte redan då dra i handbromsen och bara strunta i saken?

Jag skriver inte i olika forum så fort jag ser ett misstänkt bedrägeri, jag drar öronen åt mig direkt och bara struntar i det. Enkelt.

Anlednngen till din fråga var enkel, du ville höra någon säga att "Ja, lägg pengarna där, det är stensäkert att du får kameran!"

Det var det du ville höra, annars är hela poängen med tråden totalt meningslös. Visst, hårda ord kanske, men va fan, kom igen.

Tror förövrigt att du överlever.

Men uppenbarligen väckte annonsen en liten misstanke hos dig, annars hade du inte frågat, varför inte redan då dra i handbromsen och bara strunta i saken?

Jag skriver inte i olika forum så fort jag ser ett misstänkt bedrägeri, jag drar öronen åt mig direkt och bara struntar i det. Enkelt.

Anlednngen till din fråga var enkel, du ville höra någon säga att "Ja, lägg pengarna där, det är stensäkert att du får kameran!"

Det var det du ville höra, annars är hela poängen med tråden totalt meningslös. Visst, hårda ord kanske, men va fan, kom igen.

Tror förövrigt att du överlever.

no comment.

ANNONS
Götaplatsens Foto