Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tradera DAC7 Skatteverket ?

Produkter
(logga in för att koppla)

PatrickJ1

Aktiv medlem
Hej , söker i dessa trådar men det blir mycket fram och tillbaks .
I mitt fall !
Är en glad amatör hobby fotograf som inte tjänar pengar utan bara har
utgifter men eftersom det är min enda hobby och jag tycker det är så kul får jag leva med utgiften .

Fick ett mail av Tradera att de hade skickat ett underlag "DAC 7" för min årsförsäljning till Skatteverket.
Har sålt av ett stort kamera system samt drönare m,m för att uppdatera till ny fotoutrustning för mera pengar än jag sålde för , alltså har jag ekonomiskt gått back .
Totalförsäljning av fotoutrustning på Tradera 2023 blev betydligt högre an de 2000euro som startar en Dac 7.
Får fram kvitto på ungefär hälften av prylarna varav det blir halva summan ungefär , prylarna i sig är först köpta av mig mestadels nya 2020.

Under år 2023 uppdaterade jag min fotoutrustning med nya saker som översteg summan jag fick in på försäljningen av mina begagnade prylar på tradera .
Känns fel att skatta på en Hobby som som man inte tjänar pengar på .
Kan säkert tydas som dum fråga men hur skall jag gå vidare nu ?
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Dessutom har tradera snott 10% av dina pengar. Jag kan inte reglerna men räcker det inte med att redovisa så pass mycket att du kommer under gränsen? Det verkar orimligt att visa kvitton från första kronan.
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Är ju hemsk dåligt påläst på detta runt Dac7 . Skapar nu en dagbok på allt jag sålt under 2023 på Tradera, många av sakerna är inköpta av mig nytt 2019,2020 . Har inköpskvitton på över hälften av sakerna . Man blir rädd när man ser vilken förlust man gjort på försäljningen. Och det kan väll inte behövas att man skall skatta för det kan man ju tycka . Snacka med en revisor, Han tala på om man däremot hade gjort vinst på över 50000:- kunde det bli annat . Må verka som dumma frågor av mej men jag erkänner min låga kunskap .
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är vinsten som är det intressanta, inte försäljningbeloppet, men det underlättar ju om man kan visa att man faktiskt inte har gjort någon vinst över gränsbeloppet om SKV får för sig att granska saken närmare.

Förvisso kan man tvätta pengar via varor, men ett annat problem är att folk helt enkelt har drivit en omfattande affärsverksamhet i praktiken svart. Det vill säga man har gjort massor med vinst, men inte skattat för den.
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Dessutom har tradera snott 10% av dina pengar. Jag kan inte reglerna men räcker det inte med att redovisa så pass mycket att du kommer under gränsen? Det verkar orimligt att visa kvitton från första kronan.
Jo man kan ju med gott samvete bara säga att det är utgi
Det är vinsten som är det intressanta, inte försäljningbeloppet, men det underlättar ju om man kan visa att man faktiskt inte har gjort någon vinst över gränsbeloppet om SKV får för sig att granska saken närmare.

Förvisso kan man tvätta pengar via varor, men ett annat problem är att folk helt enkelt har drivit en omfattande affärsverksamhet i praktiken svart. Det vill säga man har gjort massor med vinst, men inte skattat för den.
Ungefär samma svar som jag fick när jag frågade en revisor , Jo jag kan visa inköps kvitto som kan ställas mot försäljnings belopp som borde tydliggöra att det inte finns någon vinst . Tack för svar 😊
 

ztenlund

Aktiv medlem
Så 600k (i värsta fall) svart per år är ok?
Nej, upp till 50 tkr per år i vinst behöver man inte skatta för om det är saker man har haft för privat bruk. Man kan antingen visa inköpspris eller dra av 25 % (dvs som om saken kostade 25 % av försäljningspriset i inköp) när vinsten beräknas.

Tillägg:
SKV:s uttryck är "personligt bruk" och vid "enstaka tillfällen", dvs det ska inte vara någon sorts pågående kontinuerlig verksamhet.
 
Senast ändrad:

netstorm

Aktiv medlem
DAC7 är den nya lagen (ursprungligen EU-direktiv) som innebär att försäljningsplattformar måste rapportera till SKV hela årets försäljning från 1 januari 2023 för personer som överstigit ca €2000 eller 29 annonser.

Däremot så förändras inga skatteregler. Du får fortfarande göra en vinst på 50 000 kr om året när du säljer dina egna begagnade prylar innan du behöver skatta för det. Om du däremot köpt en pryl för att sälja den eller säljer prylar "regelbundet" så är det skatt från första kronan.

Var gränsen går är en bedömningsfråga och upp till SKV. Ett omtalat exempel är t.ex. en kamerasamlare som samlat kameror i 40 år och sedan började sälja av samlingen, varpå SKV menade att det var näringsverksamhet:


Just eftersom plattformarna försökt tysta ner lagändringen så är det många som missat ändringen och jag förväntar mig att vi kommer se en drös nyhetsartiklar närmsta året där privatpersoner åkt dit.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag menar, att om det inte överstiger 50 kommer inte Tradera att reagera. Jag har dock inte koll på om de checkar av hela året.
Fast där har du nog fel. Som jag förstår måste Tradera rapportera om årets summa är över 2000 euro. Gränsen för skatt är dock fortfarande 50000 kr.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Du hittar försäljningssiffrorna genom att under ditt användarnamn högst upp till höger på Traderas sida gå till Användarnamn/Saldo/Månadsrapporter och där välja lämpligt år. Klicka sedan på Deklarationsunderlag.
 

Ventures

Aktiv medlem
Bara om du talar om för Fotosidan hur mycket du har sålt för.
Blocket har väl inte heller någon aning om hur affärerna slutförs?

Tradera kommer kanske att få mindre omsättning pga detta.
Tycker traderas arvode 10% är väl högt och hittar de på fler tokigheter (även om det är lagkrav) får man väl använda andra vägar. Dock är det svårt att hitta köpare till småsaker här på fotosidan (för få som ser annonsen).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast en fråga: vad menas med vinst? Är utrustningen köpt för säg 85000kr 2020 och såld för 55000kr 2023 är det en nertoföröust totalt men räknar skatteverket bara innevarande år? Med andra ord räknas inte kostnaden 2020 med utan under 2023 var "vinsten" 55000kr? Eller räcker det at man köpte för belopp X år Y och det dras rakt av från försäljningspriset i år för att räkna ut vad man faktiskt tjänat/förlorat?
 
ANNONS