Advertisement

Annons

"traditionell" DSLR eller Lumix GF1

Produkter
(logga in för att koppla)

MilliP

Medlem
Hej,

jag ska köpa min första DSLR kamera nu, och hade kommit fram till en lista med 5 potetiella kandidater:

* Canon EOS 450D
* Canon EOS 500D
* Nikon D3000
* Nikon D5000
* Pentax K-7

Men sen dök helt plötsligt Panasonics Lumix DMC-GF1 upp i bilden också! Den verkar ju nästan för bra för att vara sann, en liten och smidig systemkamera! Men ganska ofta så är det tyvärr så att när något verkar för bra för att vara sant så är det också det...

Därför vill jag höra om ni har några erfarenheter av Lumix GF1.
Jag är amatörfotograf, har haft en digital kompaktkamera nu i 6-7 år, men tar inte så mycket kort som jag skulle vilja för jag tycker inte att min komptaktkamera räcker till riktigt.

Jag vill ha en riktigt bra systemkamera men jag har inga ambitioner på att bli yrkes-fotograf. Vill inte heller hamna i läget att jag inte orkar släpa med mig kameran för den är stor och klumpig.Men jag vill inte heller komma på om ett år eller så att min nya systemkamera inte räcker till.

Råd, någon?

Det beror ju på vad och hur du fotograferar. Om du vill ha långa teleobjektiv är GF1 inte så lämplig, då funkar det bättre med en riktig optisk sökare som en spegelreflexkamera har.

Men ska du mest ta bilder på folk och hus och sånt så är GF1 smidig och trevlig.

Gå till en fotohandlare och känn på några olika kameror och känn efter vilken du tycker känns bäst efter din smak. Det är du och ingen annan som kan avgöra vilken kamera du skall satsa på. Det är du som känner hur kameran känns i dina händer.

Så mitt råd blir använd dina egna sinnen och välj efter hur du upplever kameran.

Dessutom kanske man ska nämna att det finns en del intressanta alternativ till GF1, som det kan vara värt att titta på. Det de har gemesamt är att de använder samma objektivfattning och inte har någon spegel -- därför är de mycket mindre än traditionella systemkameror.

Olympus E-P1 är väldigt lik Lumix GF1 men han inbyggd stabilisering. Olympus E-PL1 är en ny "lillasyster" som är på väg ut i butikerna. Lumix G1 är ett mellanting mellan GF1 och vanlig systemkamera (vad jag förstår kommer snart efterträdaren G2). Lumix GH1 är storebror till G1, avancerad och ganska dyr.

Dessutom har Samsung en liknande kamera, NX-10 (med annan objektivfattning). Och enligt ryktet är fler tillverkare på väg med den här typen av kameror, bl a Sony.

Edit: Sony presenterade tydligen sin kamera för bara några minuter sedan, NEX heter den.

Jo, jag har varit och tittat på Olympusen också, men jag tyckte Lumixen verkade bättre, bland annat för att det fanns inbyggd blixt. Även om jag kanske behöver en extern blixt också, så är det shysst att ha en inbyggd tycker jag, så att man alltid har den med sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto